ראש חטיבת השבויים והנעדרים לשעבר במוסד, רמי איגרא, שוחח עם "מעריב" על ההתפתחויות האחרונות במגעים לעסקת החטופים, ההפגנות לשחרורם וסוגיית ציר פילדלפי. 

לדבריו, "חמאס דורש, דרש וידרוש את הפסקת הלחימה ואת שרידותו בשלטון בעזה. ככל שהזמן עובר, ההפגנות בישראל גדלות, והלחץ הציבורי יותר מתעצם ככה חמאס יותר מתבצר בעמדתו. הדבר היחידי שבו יהיה מוכן בכלל לדבר זה כאשר מדינת ישראל תודיע על הפסקת הלחימה המוחלטת".

יצחק בריק עולה להתקפה: "ציר פילדלפי הוא הבלוף הכי גדול מאז קום המדינה"
תחילתה של מגמה? חיזבאללה מכוון את המטחים שלו לשעה הרגישה ביותר ביום

בנוגע לציר פילדלפי אמר: "זה לא סתם מטרד, מה שנתניהו אומר אני חושב שזה פחות חשיבותו של הציר הזה, ויותר העובדה הפשוטה שבמידה ואנחנו נגיע להפסקת אש עם ציר פילדלפי היום, לא יתנו לנו לחזור למלחמה".

הוא המשיך, ומתח ביקורת על המדינות המתווכות: "האמריקאים, המצרים והקטארים לא בעדנו בשלב הזה של המשא ומתן. האמריקאים רוצים שקט בכל מחיר, הקטארים מייצגים את חמאס והמצרים יש להם אינטרס שמדינת ישראל תצא מפילדלפי תצא מרצועת עזה, ושהם יוכלו לחזור ולשלוט בעזה או לנהל עסקים עם עזה כפי שהם עשו בעשרות השנים האחרונות".

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

לטענתו, ההפגנות מסבכות את מאמצי העסקה. "מי שמכיר את ההיסטוריה של עסקאות חטופים יודע שההפגנות האלה מקשיחות באופן מהותי את הצד השני ואני אתן שתי דוגמאות: יוסקה גרוף, ששוחרר בעסקת ג׳יבריל סיפר שג׳יבריל יום אחד בא אליו ואמר לו 'אני לא צריך לעבוד, אמא שלך שעשתה אז מהומות כמו המשפחות היום, עושה בשבילי את העבודה'". 

המקרה השני עליו איגרא נסמך הוא עסקת שליט ב-2011. "עסקת שליט עמדה להיסגר עם אולמרט על כ-400 אסירים לפני הצעדה הגדולה לשחרור שליט, וברגע שהצעדה הזאת וההפגנות התעצמו כך חזר בו אחמד ג׳אברי באותו זמן הרמטכ"ל של חמאס, הפסיק את העסקה אף שלא הציעו להם הרבה יותר, בסוף 1050".

גלעד שליט שחרור  (צילום: ארכיון דו''צ)
גלעד שליט שחרור (צילום: ארכיון דו''צ)

"עוד שני דברים שצריך לציין, המחיר של העסקה שאם היא תגיע לידי מימוש הוא זוועתי מבחינת מדינת  ישראל, ואת התוצאות שלו אנחנו כבר רואים בהתעוררות המשמעותית שמתרחשת ביהודה ושומרון, בדרום לבנון במחנות הפלסטינים, וגם בירדן. הג׳יהאד מאז ומעולם התעורר כל פעם שעשינו עסקת חטופים".

לסיכום, מתח איגרא קו ישיר בין עסקת שליט – לבין הטבח שהתרחש למעלה מעשור מאוחר יותר: "ראה את האינתיפדה הראשונה והשנייה אחרי עסקת ג׳בריל, ותראה את השבעה באוקטובר אחרי עסקת שליט. הדבר השני שחשוב לציין הוא ראש הממשלה הפחדן והרופס, שלא מתעסק בבעיה העיקרית שכרגע קיימת על השולחן זה החזרת תושבי הצפון לצפון, הבעיה העיקרית זה ההתעמתות עם חיזבאללה. כל עוד לא נעשה את זה היום נצטרך לעשות את זה מחר וכשנעשה את זה מחר, המחיר יהיה פי כמה וכמה גבוה יותר".