כל שריונר מכיר היטב בסוף כל אימון בטנק את אבק הפודרה, ריח הסולר השרוף, ולכלוך השמן שנמרח על הסרבל.  אלא שבימים האחרונים השריונרים הצעירים מתקשים להאמין למראה עיניהם: אימוני הקרב שהם מנהלים בתוך הטנקים השונים השתנו מקצה לקצה. 

הפודרה כבר לא נכנסת לעיניים, השמן לא נמרח על הסרבל, ואפילו כבר אין את ריח הסולר השרוף. בתום האימון, כמו בטייסת F35, הלוחמים נכנסים לחדר התחקור. מזגן, כסאות, היי-טק, בפינה מכונת אספרסו ומול צגי המחשב הם מתחקרים לעומק את האימון. לומדים ומפנימים את הלקחים הנדרשים.

בימים האחרונים עובר חיל השריון את המהפך הגדול ביותר שלו. בשטח כבר נכנסו הטנקים החדשים, מדגם ״ברק״. שזה בעצם טנק מרכבה סימן 5. זהו הטנק החדש ביותר וכנראה הטוב בשדה המערכה בכל העולם. על מה שיש בו אי אפשר עדיין לדבר. אבל כבר מהדיווחים משטחי הלחימה הוא משנה פעם אחר פעם את פני המערכה.

סימולטור חיל השריון (צילום: דובר צה''ל)
סימולטור חיל השריון (צילום: דובר צה''ל)

השריונרים הפכו להפתעת המלחמה. תהילת השריון בשדה הקרב חזרה בגדול. מערכת הביטחון השקיעה מעל 400 מיליון שקל בפרויקט הסימולטור של חיל השריון. בדיוק כמו בחיל האוויר, בצה״ל בונים מערך הדרכה בסימולטורים שאותם בנתה חברת אלביט מערכות, ובחוזה ארוך טווח היא תתפעל את המערך.

הטנקים החדשים של חיל השריון הם לא רק מפלצות פלדה. הם הרבה יותר: יש להם כוח אש גדול במיוחד, יכולות איסוף מטרות בשדה הקרב, חילוץ ופינוי נפגעים מאזורי לחימה קשים. ומעל הכול, יש לטנקים כושר שרידות שאין לשום כלי מלחמה אחר.

כדי להפעיל את הטנקים נדרשת מיומנות ייחודית המשלבת רוח לחימה של לוחם שדה לצד כושר טכני הדומה להפעלת מערכות במטוס. בצה״ל הבינו כי יש צורך לשנות את מערכי ההדרכה, ההכשרה, והאימון הטקטי של לוחמי השריון. מודל חיל האוויר ומודל האימון של לוחמי הצוללות בחיל הים שימשו כפלטפורמה למהלך שנקבע.

לפני שבועיים הוכנסו הסימולטורים החדשים לחיל השריון. בעבר היו סימולטורים לנהגי טנק אבל הם היו מדור ישן והם משמשים רק לאימון בסיסי של נהגי הטנק. הסימולטורים החדשים בנויים בשני מערכי הדרכה: אימון מקצועי לכל איש צוות, וכן אימון צוותי כאשר כל הצוות מנהל לחימה בסימולטור על פי תרחיש.

בצה״ל הבינו כי הם חייבים להקים מערך אימון על בסיס סימולטורים. "עד עכשיו השריונרים התאמנו בשיזפון או ברמת הגולן. לא תמיד שטחי האימון תאמו את שטחי הלחימה בהם הם יופעלו: עזה ולבנון״, אומרת סג״מ גל, מ״מ סימולטורים בשריון". 

טנקים בעזה (צילום: רויטרס)
טנקים בעזה (צילום: רויטרס)

"הסימולטור חוסך שעות אימון של טנק, שעות מנוע ותחמושת יקרה, ומעלה בעשרות אחוזים את הכשירות המבצעית של הלוחמים והמפקדים. בסימולטור יכולים הצוות, המחלקה והפלוגה להתאמן בדיוק על משימה מוגדרת, כולל תוואי שטח של המשימה ואיומים ספציפיים", ״ אומר רס״ן טמיר ראש מדור מאמנים בחטיבת הטכנולוגיה ביבשה. 

"הוא יכול להתאמן בדיוק רב על תוואי השטח שהם ידרשו לתמרן, הם יתאמנו על האיומים הספציפיים באותה משימה, והם יוכלו לבצע ירי בהיקף מלא כבר באימון ולא רק בקרב". 

מפתחי הסימולטורים גיבשו יחד עם אגף המודיעין בצה״ל את כל תרחישי הלחימה ותוואי השטח שבהם עשויים הטנקים לפעול, כאשר קיימת יכולת לעדכן בכל פעם את התרחישים לאימון בהתאם להתפתחות נקודתית. 

סימולטור חיל השריון (צילום: דובר צה''ל)
סימולטור חיל השריון (צילום: דובר צה''ל)

כך למשל, אם כלי שריון נדרש לבצע לראשונה תמרון בשכונה בדרום הרצועה, אגף המודיעין מעביר את המידע על השטח. במערך הסימולטור מכינים מיד הדמיה תלת ממדית של האזור ומעליה מוסיפים את רשימת האיומים החל ממטענים, חוליות נ״ט, מיקוד ומטעני גחון, ירי צליפה ועוד. 

השריונרים מגיעים לסימולטור לבצע תרגול מודל. הם נחשפים באופן אינטימי לשטח שבו הם ידרשו לפעול, יחשפו לאיומים. "המטרה היא לאמן את השריר של הלוחם. שיכיר את השטח ידע את האיום וידע איך להגיב מול תרחישי הלחימה במהירות ובדיוק", אומר רס״ן טמיר.

"היו כאן לוחמים שיצאו מעזה. וביצעו אימון. הם היו נרגשים, הם סיפרו כי האימון יצר להם פלאשבק. הם אמרו שפעם ראשונה האימון היה כמעט זהה למה שהם עברו בשדה הקרב האמיתי", אומרת סג״מ גל.

״כל יחידת שריון לפני שתעלה לתעסוקה, לפני שתכנס למבצע היא תגיע להתאמן אימון הכנה לפעולה. בסימולטור ניתן לתרגל כל מזג אוויר, יום ולילה וכל תוואי שטח באזור״ אומר רס״ן טמיר.

כוח שריון ישראלי ליד גבול לבנון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
כוח שריון ישראלי ליד גבול לבנון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

לדברי רס״ן שי, האחראי על הפרויקט בחיל השריון, הסימולטור מאפשר לחייל השריון ליצור רמת מיומנות אחרת ללוחמים: "יש לנו פגזים יקרים שעולים עשרות אלפי שקלים. בשל כך אנחנו לא יורים את אותם פגזים בהיקפים גדולים באימון רגיל".

הוא ממשיך: "כאן בסימולטור כל תותחן מבצע ירי של אותם פגזים. הוא מתנסה בזה פה פעם ראשונה וכנראה יחידה לפני הקרב. אין כאן מגבלות של שטחי אש או ביצוע של ירי מקביל של מספר כלים. הסימולטור מאפשר לנו גם להציג ללוחמים את המשמעויות של הטעויות שלהם, כמו למשל חריגה מנתיב הנסיעה וכניסה לזירת מטענים או חשיפה ארוכה במקום לירי נ״ט לעבר הטנק. את זה אני לא יכול לעשות באימון רגיל אלא רק כאן בסימולטור".

בימים אלו נבנה בדרום הארץ מרכז הסימולטורים הראשון של השריון. במקביל החלה בניית שני מרכזי אימון נוספים בצפון בדרום הארץ. המטרה הסופית שמרכזי האימון ישמשו את כלל מערכי השריון. 

בצה״ל החליטו כי מערך הסימולטורים של השריון יזכה לבקרה ויוקרה זהים למערך הקיים בחיל האוויר. לשם כך כבר ממחזור הגיוס הבא נפתח מסלול ייעודי למדריכות סימולטור של חיל השריון.  צה״ל יאתר אותן באיתור מקדים. ההכשרה שלהן תימשך חצי שנה כאשר כל הבנות שיגויסו נדרשות לעמוד ביכולות המתאימות ליציאה לקורס קצינים. הן גם ידרשו לשירות ארוך של שלוש שנים כמו לוחמים.