אביבה סיגל, תושבת קיבוץ כפר עזה, שהתה 51 ימים בשבי החמאס בעזה. בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל", היא חושפת את הקשיים שחוותה במהלך תקופה זו. סיגל הוחזקה ב-13 מקומות שונים, כולל במנהרות תת-קרקעיות שבהן התקשתה לנשום. היא נאלצה להשתתף בצילומי תעמולה של חמאס, כאשר השובים מכתיבים לה מה לומר. "תמיד הייתי שוכחת משהו, הייתי צריכה לחזור על זה שוב ושוב", סיפרה סיגל, שנדרשה לדבר למצלמה בשלוש הזדמנויות שונות ולפחות פעמיים תועדה אוכלת.

בזמן הצילומים, סיגל התמודדה עם תנאים קשים של רעב וצמא, כשהשובים לועגים לה. הצלם והעזתי שדיבר עברית היו מזכירים לה את הטקסט שעליה לומר, כולל פרטים אישיים ומסרים פוליטיים כמו "ביבי צריך להחזיר אותך". "היינו צריכים לשבת לידם, לחייך ולומר שהכול בסדר, רק בשביל הצילום", אמרה סיגל על הסרטונים שצולמו בזמן האוכל.

באחד הסרטונים, ניסה איש חמאס לגרום לסיגל להיראות "ייצוגית" יותר. היא סירבה להבריש את שערה או לאסוף אותו, ואמרה: "ידעתי איך אני נראית, הייתי דוחה, הייתי מלוכלכת מאוד". סיגל נחטפה לעזה עם בעלה, קית', והייתה איתו בשבי. הוא הופיע בסרטון בסוף אפריל, ועדיין נמצא בשבי.

אביבה סיגל (צילום: מטה משפחות החטופים)
אביבה סיגל (צילום: מטה משפחות החטופים)

גרשון בסקין, המתווך שסייע במשא ומתן עם חמאס בעסקת שליט, אמר כי הארגון עושה שימוש אגרסיבי ומתוחכם יותר בסרטונים במלחמה הנוכחית. "חמאס מנצל את הרגש הציבורי, שהולך ונעשה רועש וגדול יותר", אמר בסקין. "חמאס רוצה שהמלחמה הזו תסתיים, וכך הם חושבים שאפשר להפעיל לחץ על נתניהו".

חטופים ששוחררו סיפרו כי השובים דרשו מהם להצטלם כבר בימים הראשונים בשבי. הם הבהירו כי למרות שהכעס שלהם על נתניהו והתחושה שהם ננטשו היו אותנטיים, המילים שאמרו בסרטונים הוכתבו על-ידי חמאס. חן-אלמוג גולדשטיין, שנחטפה עם שלושה מילדיה, סיפרה כי השובים צילמו אותם במנהרות ביום השני בעזה ואמרו להם להחזיק חטיפים ישראליים. אותו סרטון מעולם לא פורסם.

בחודש מאי, צה"ל שחרר סרטון שלא פורסם שנמצא בתוך עזה, ובו נראית אלה אליקים, ילדה בת שמונה שנחטפה עם אחותה מקיבוץ נחל עוז, מקריאה שורות למצלמה עבור סרטון חטופים. צה"ל אמר שהצילומים נעשו כמה ימים לאחר שנחטפה ב-7 באוקטובר.

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", חמאס וארגוני טרור אחרים בעזה משקיעים מאמצים רבים בצילום סרטוני חטופים, גם בעיצומם של קרבות עזים. זאת כחלק מאסטרטגיה להפעלת לחץ על ישראל ולהבטחת הישרדותם במלחמה. גורמים ערביים שתיווכו במשא ומתן וגורמים בעלי קשר ישיר לחמאס אמרו כי הארגון הורה לשובים לצלם לעיתים קרובות תמונות וסרטונים של החטופים. החומרים נשמרו בארכיונים של הארגון ובהמשך נשלחו לצוותים מחוץ לעזה.