בימים האחרונים מבינים במערכת הביטחון כי ישראל חייבת לצאת לפעולה רחבה בלבנון, להכות בחיזבאללה וליצור מציאות חדשה בשטח. כרגע, יש לדרג המדיני לא מעט מחשבות לכאן ולכאן.

צה"ל מחסל את בכירי חיזבאללה - אבל זה גורם למשהו מאוד לא חיובי מבחינת ישראל

הלבטים הם אמיתיים - בשאלה האם לצאת להתקפה או להמתין למועד אחר. חלק מההסתייגויות הן: ראשית, צה"ל לא השלים את המשימה בעזה. 101 חטופים נמצאים בידי חמאס. צה"ל לא הכריע סופית את חמאס והוא מחויב להחזיק כוחות גדולים בעזה. יש צורך לרענן שורות וכלים, צה"ל לא בנוי למלחמה ארוכה של שנים. במקביל, יו"ש דורשת מיום ליום עוד משאבים ואנרגיה על חשבון הכוחות מגזרות אחרות.

במערכת הביטחון רוצים לשמר את אפקט ההפתעה בתקיפה מול חיזבאללה וכרגע אחרי 11 חודשי לחימה קשה ליצור אפקט כזה. עוד עניין שבישראל מוטרדים לגביו, הוא הלגיטימציה הבינלאומית ובראש ארצות הברית, אשר נמצאת כרגע בישורת האחרונה של הבחירות לנשיאות.

זאת רשימת השיקולים לשלילה כרגע. רשימת השיקולים בעד פעולה כאן ועכשיו היא ארוכה לא פחות: צה"ל הסיר ב-11 החודשים את "החלודה" בכל המערכים ובכל היחידות. הצבא בזמן הזה עובד כמכונת מלחמה חזקה ויעילה. הלכידות בתוך היחידות היא גבוהה. כלל החטיבות עברו לחימה בעזה וכן עברו אימונים ייעודיים פרטניים ללחימה בגזרת לבנון.

צה"ל הצליח לפגוע ביכולות של חיזבאללה בחודשי הלחימה: כ-600 מחבלים הרוגים, אלפים פצועים. בין הנפגעים כל שדרת הפיקוד של הארגון. חימושים נפגעו והושמדו ועוד.

הנזק של הצפון הוא קשה וכבד. יישובים ריקים, כלכלה קורסת, משבר חברתי. יש צורך דחוף להחזיר את חבל הארץ הצפוני שננטש על ידי ממשלת ישראל ומדינת ישראל.

רגע לפני שבישראל מקבלים החלטה האם לצאת ללחימה התקפית בלבנון, כדאי לנהל כאן דיון אסטרטגי. בראש ובראשונה, יש לשרטט את קו הסיום: האם בונים רצועת ביטחון בלבנון? האם מקימים התנחלויות כמו "שבי צור", "סביוני נבטייה", או אולי את היישוב "קדמת מר'ג עיון"? יש לקבוע עם האמריקאים והקהילה הבינלאומית את מנדט הפרדת הכוחות ביום של סוף הלחימה. יש לקבוע מראש את תוכנית השיקום של הצפון.

לכל זה קוראים אסטרטגיה. כשכל זה יתקיים ניתן לחשוב ברצינות על המהלך הצבאי. בינתיים, הדרג הצבאי ובראשו הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי הכריזו שוב אזהרות מלחמה. צה"ל הגביר ומיקד פגיעות כואבות במשגרי הטילים של חיזבאללה. דובר צה"ל פרסם כי חטיבת "יפתח" השלימה אף היא את התרגיל החטיבתי שלה למשימת הלחימה בלבנון. מנגד, גם חיזבאללה לא נשאר אדיש ובתצוגת תכלית קטנה שיגר בשעה 06:04 במשך דקה 30 רקטות. כלומר, רצה להעביר לישראל דוגמית מיכולות האש האינסופיות שלו. הצפון כרגע נטוש, חבול ושרוף. ספק אם בקרוב מצבו ישתנה.