שלושה בני אדם נהרגו הבוקר (ראשון) באירוע ירי במסוף אלנבי בבקעת הירדן. צה''ל הזרים כוחות לאזור, ומאבטחי המסוף הספיקו לנטרל את המחבל באירוע, אשר פתח בירי באזור בידוק הסחורות במעבר. שמות הנרצחים:

  • אדריאן מרסלו פודסמסר, תושב אריאל
  • יורי בירנבאום, בן 65, תושב נעמה 
  • יוחנן שחורי, תושב מעלה אפרים

נרצחי הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נרצחי הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לאחר קריסת חמאס עזה - איראן שמה את הז'יטונים על איו"ש
חשיפה: הנתונים המדהימים על כניסת מסתננים מגבול ירדן הפרוץ לרווחה | קלמן ליבסקינד
לאחר הפרסום ב"מעריב": דרישה מהממשלה לדון בחדירת המסתננים מגבול ירדן

זירת פיגוע הירי במעבר אלנבי (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת פיגוע הירי במעבר אלנבי (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

שלושת הנרצחים בשנות ה-50 לחייהם הם עובדי רשות שדות התעופה, שמותם נקבע לאחר שכוחות מד"א הגיעו לאזור וביצעו בהם החייאה ללא הצלחה. על פי המסתמן, המחבל, נהג משאית ירדני שהסליק בה נשק ואקדח, הגיע ככל הנראה מהצד הירדני של המעבר ופתח באש. הוא פתח בירי באזור בידוק הסחורות במעבר. המעבר, באחריותה של רשות שדות התעופה, וגשר המלך חוסיין בין ירדן לגדה המערבית נסגרו כעת. כל מעברי הגבול עם ירדן נסגרו לפעילות. 

תיעוד הירי בבקעת הירדן (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לפי רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה", המחבל הוא מאהר ג'אזי, חייל בצבא ירדן שהודח משירות בן 39.  מהתחקיר הראשוני של האירוע במעבר אלנבי עולה התמונה הבאה: משאית עם סחורה חצתה את המעבר מהצד הירדני. אנשי האבטחה הירדנים היו אמורים לבדוק את המשאית. ולשלול שיש בה כלי נשק או מטענים.

המשאית התקדמה בנסיעה איטית למסוף המטענים בצד הישראלי. היא נעצרה בטרם בדיקה ביטחונית. הנהג ירד מהמשאית וצעד לחלק האחורי. בשלב מסוים הוא שלף רובה קרל גוסטב ופתח בירי לעבר שלושה עובדים שעסקו בפריקת סחורות של משאית אחרת. רק לאחר שפגע בשלושת העובדים המאבטח צמצם לעבר המחבל וירה לעברו וחיסל אותו.

הנשק שהוחזק אצל המחבל (צילום: דובר צה''ל)
הנשק שהוחזק אצל המחבל (צילום: דובר צה''ל)

במערכת הביטחון יבדקו כעת כיצד הצליח המחבל להעביר את הנשק אחרי הבידוק בצד הירדני. במקביל נבדק תפקוד מערך האבטחה של רשות שדות התעופה במעבר. במערכת הביטחון יבדקו מדוע המחבל נורה רק אחרי שירה מספר קליעים והרג שלושה עובדים בעוד שהוא היה אמור להיות מנוטרל מיד לאחר הירי הראשוני


צה״ל מבצע סריקות להבין כיצד הגיע המחבל ואם יש לו סייענים. צה״ל והשב״כ יבדקו כיצד הצליח המחבל לעבור את הצד הירדני של המעבר כשברשותו כלי נשק. כוחות צה"ל קפצו לנקודה ופועלים כעת לשלילת חשד למלכוד המשאית במטענים. 

נהגי משאיות במעבר אלנבי מפונים עקב הפיגוע בבקעה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כוחות מד''א בזירת הפיגוע בבקעה (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
כוחות מד''א בזירת הפיגוע בבקעה (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

יותם צור, חובש מד"א שנכח בזירת הפיגוע, סיפר: "במהלך העבודה אני שומע צרורות ירי, מיד רצתי לכיוון הזירה. הגענו בכוחות גדולים מאוד למקום וראינו שלושה פצועי ירי מחוסרי הכרה ללא דופק ונשימה. ביצענו בהם פעולות החייאה, לבסוף נאלצנו לקבוע את מותם. המחבל נוטרל. מאבטחים חמושים פה נטרלו את המחבל. ככל הנראה נהג ירדני פרק, הצליח להכניס נשק וביצע את זממו. המסוף הוא מקום די מאובטח. זה מה שידוע לנו כרגע".

מפקד פיקוד המרכז, מח״ט הבקעה והעמקים ומפקדים נוספים בהערכת מצב בזירת הפיגוע (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז, מח״ט הבקעה והעמקים ומפקדים נוספים בהערכת מצב בזירת הפיגוע (צילום: דובר צה''ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: ״זה יום קשה. מחבל נתעב רצח בדם קר שלושה מאזרחינו בגשר אלנבי. אני שולח בשם הממשלה ובשמי תנחומים למשפחות הנרצחים. אנחנו מוקפים באידיאולוגיה רצחנית שמובלת על ידי ציר הרשע של איראן. בימים האחרונים מחבלים נתעבים רצחו שישה מחטופינו בדם קר ושלושה משוטרי משטרת ישראל. הרוצחים אינם מבחינים בינינו, הם רוצים לרצוח את כולנו, עד האחרון; ימין ושמאל, חילונים ודתיים, יהודים ולא יהודים״.