הפיגוע שהתרחש הבוקר (ראשון) במעבר אלנבי בבקעת הירדן הוא קשה וכואב אבל לא מפתיע. בישראל מתנהל ויכוח סביב גורלו של ציר פילדלפי על גבול מצרים-רפיח. מבלי להיכנס עכשיו לוויכוח הציבורי, חשוב לדעת כמה דברים ולהפנים אותם בלב:
1. כדי לשמור על ציר פילדלפי צריך לקיים שיתוף פעולה משמעותי עם המצרים.
2. ⁠ציר פילדלפי הוא כבר ציר משני בחשיבותו להברחות והתחמשות האויב.
3. ⁠הבעיה המרכזית שמתפתחת לנו בחודשים האחרונים היא הגבול המזרחי.
4. ⁠המנוע של הבעיות הביטחוניות שלנו הוא איראן, שקבעה מדיניות של יצירת טבעת חנק על ישראל. 

מרגע שבאיראן זיהו את התפרקות החמאס בעזה, הם משקיעים את המאמץ באיו״ש ובבקעת הירדן. האיראנים עובדים בצורה סדורה ויש להם יעדים מוגדרים ותוכנית עבודה. הם מזהים סדקים בממלכת ירדן וזה משחק לטובתם.

נתניהו אמר כי אינו זקוק למצרים יותר בעסקה, והעלה את סף העצבים בקהיר | דיווח  
לפני שבועיים האלוף טולדנו נדהם לגלות שאין לחיילים נשק במעבר - כעת קרה האסון  

נרצחי הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נרצחי הפיגוע בבקעת הירדן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

האיראנים זקוקים למרחב הגאוגרפי הירדני כדי ליצור רצף של יצוא המהפכה השיעית המכונה בפיהם ״מהפכה האיסלאמית״. אחרי שנגסו בתימן, בעיראק, בסוריה ובלבנון הם רוצים להשלים את המהלך ולהרחיב את פעילותם גם למדינת ירדן. זו הסיבה שהבריחו לתוך ירדן חוליות טרור רדומות. במקביל פתחו צירי הברחות לאמצעי לחימה, וכן מחבלים ופעילים דרך הממלכה הירדנית.

ממשלת ירדן וארמון המלך עושים מאמץ אמיתי להתמודד עם הבעיה. את רוב הכוח הצבאי הם משקיעם בגבול הצפוני של ירדן מול סוריה, שם הבעיה קשה, אך במקביל הם פועלים גם לאורך הערבה והבקעה. 

צה״ל מצוי תחת נטל משימות כבד בכלל הגזרות השונות, בצפון, בעזה, באיו״ש, בגבול מצרים ועוד. זאת הסיבה כי 300 הקילומטרים של הגבול בין ישראל לירדן מסומן על המפות, אך בפועל לא הוצב מכשול קרקעי משמעותי בשטח. כך יוצא שמרביתו של הגבול פתוח - אוטוסטרדה של הברחות. ציר פילדלפי יכול להחוויר אל מול הגבול המזרחי. 

דרך הגבול המזרחי זורמים עוד ועוד כלי נשק, חומרי חבלה, וכסף - הרבה כסף איראני זורם הישר לידי אירגוני הטרור הפלסטינים באיו"ש. 

חמושים פלסטיניים בג'נין (צילום: נסאר אישתייה, פלאש 90)
חמושים פלסטיניים בג'נין (צילום: נסאר אישתייה, פלאש 90)

ישראל, לא רק שלא פועלת לסגור את הפרצה המזרחית, אלא כפי שנכתב מוקדם יותר, מעמידה את הגבול ללא כוחות, ללא מכשול וללא מערכות התראה. את כל עול הביטחון בגזרה אנחנו מניחים לידיים האמונות של מדינת ירדן, שהיא המגן המזרחי העיקרי. 

הקשר עם ירדן הוא דוגמא לאופן בו ישראל יודעת לעבוד בשיתוף. אגב, עד נאום ציר פילדלפי של ראש הממשלה נתניהו, היה שיתוף פעולה הדוק בהיבט הביטחוני. בציר פילדלפי ובעוד 220 ק״מ לאורך הגבול מכרם שלום עד טאבה, ומפרץ אילת.

הפיגוע במעבר אלנבי בגבול ישראל-ירדן צריך להדליק אור אדום בוהק. ישראל חייבת לגייס את האמריקאים ואת מדינות ערב המתונות כדי לחזק את ממלכת ירדן מול החתרנות האיראנית. יש לגייס את הקואליציה כדי לפגוע בראש הנחש: איראן שמנסה לשנות פה את היציבות השברירית.
בינתיים, על צה״ל לפעול במהירות כדי לחזק את מרכיבי הביטחון בגבול המזרחי כדי למנוע את הפיגוע הבא.