בריאיון לפודקאסט "בשביל הזיכרון" - פרוייקט ההסכתים מבית מעריב לציון שנה למלחמה, חשף חבר הכנסת אלמוג כהן ממפלגת עוצמה יהודית פרטים מדאיגים על האופן בו השיג חמאס מידע מודיעיני מדויק על העיר אופקים לפני מתקפת ה-7 באוקטובר.

הריאיון נפתח בתיאורו של כהן על בוקר השבעה באוקטובר. הוא סיפר על תחושה לא נוחה שחש בלילה הקודם, שהובילה אותו ללכת למטווח - הרגל אליו הוא פונה כשהוא חש סכנה. כשהאזעקות החלו להישמע בסביבות השעה 6:20 בבוקר, כהן חשב תחילה שמדובר במתקפת סייבר או בתרחיש משטרתי מוכר בשם "כונס נכסים". אולם במהרה הבין שמדובר במשהו חמור בהרבה.

מסמך סודי חושף: התסריט הזדוני של סינוואר להפלת ישראל
לפני שבועיים האלוף טולדנו נדהם לגלות שאין לחיילים נשק במעבר - כעת קרה האסון

כהן תיאר כיצד יצא מביתו חמוש ונתקל בטרוריסטים חמושים היטב. הוא סיפר על הקרב שהתחולל ברחובות אופקים, כשהוא וכוחות אחרים ניסו להגן על העיר ותושביה. "ראיתי את הרכבים של הנוח'בה," אמר כהן, "זה היה אותו רכב, טנדר לבן פתוח כזה, שמאחורה אפשר לשים לוחמים".

בנצי רובין הכתב הפרלמנטרי של מעריב מראיין את ח''כ אלמוג כהן (צילום: אבשלום ששוני)
בנצי רובין הכתב הפרלמנטרי של מעריב מראיין את ח''כ אלמוג כהן (צילום: אבשלום ששוני)

לדברי כהן, פועלים פלסטינים מעזה, שהועסקו באופקים, שימשו כסוכני מודיעין עבור חמאס. "הם באו לטאטא את הרחוב, באו לסדר את האינסטלציה, באו לסדר את הגינון," אמר כהן. "זה אגב, הסוכן מודיעין הטוב ביותר, זה נקרא סוכן משותף, כי הוא לא יודע מתי יהיה 'הפעל'".

כהן סיפר על מקרה אישי שממחיש את הבעיה: "היה לי שכן, ליד הבית שלי היה פועל פלסטיני מעזה, שהיה מנקה ברחוב כל בוקר, והוא היה מסתכל על הרכבים שלי יוצאים". הוא הוסיף כי שכנים היו משאירים לפועל תה ועוגיות, מעשה שכהן ראה כתמים אך מסוכן. "אני לא הייתי משאיר להם תה ועוגיות, כי אני ידעתי שהאיש הזה, בחינוך שהוא קיבל מבית, הוא לא יכול רק לטאטא את הרחוב במדינת ישראל", אמר כהן.

טקס הזיכרון באופקים (צילום :ארנולד נטייב)

לטענתו, המידע שנאסף על ידי פועלים אלה אפשר לחמאס לתכנן את המתקפה בצורה מדויקת, כולל ידיעה על מיקומם של בתי כנסת, גני ילדים, ובתים של אישים בכירים בעיר.

כהן מתח ביקורת חריפה על המחדל המודיעיני והצבאי שאפשר את המתקפה. הוא טען כי היו סימנים מקדימים שלא זכו להתייחסות ראויה, וכי הצבא והמערכת הביטחונית לא היו ערוכים כראוי. "יכולנו למנוע את זה," אמר בכאב, "למה החיילים שלי צריכים למות ככה? למה הקדושים האלה צריכים ללכת ככה?"

בהתייחסו למצב הפוליטי, כהן הביע תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, למרות הביקורת הנוקבת שלו על התנהלות הממשלה לפני המתקפה. הוא טען כי אין כרגע מועמד ראוי אחר להחליף את נתניהו, וכי יציבות השלטון חשובה בעת מלחמה.

בנימין נתניהו (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

הוא מתח ביקורת חריפה על הקריאות הפומביות לעסקה מקיפה, במיוחד מצד גורמים כמו יו"ר ההסתדרות: "כשארנון בר דוד מחליט להשבית את בני ישראל בלי לדעת מה המספרים, הוא בעיקר דגנרט, מושחת, חסר אחריות, שמשתמש בכאב שלי, של אח שלי שנמצא בפנים," אמר כהן בזעם.

כהן הדגיש את הצורך של החברה הישראלית להתעורר ולהבין את האיומים הניצבים בפניה. "השבעה באוקטובר זה לא הסוף, זו ההתחלה," אמר. הוא קרא לציבור הישראלי להיות מוכן להתמודד עם אתגרים ביטחוניים נוספים בעתיד.

בסיום הריאיון, כהן הדגיש את אמונתו בחוסנו של עם ישראל, אך גם את הצורך בערנות מתמדת. "אם לא נלמד מהשביעי באוקטובר, ונפסיק לדחות את הבעיות ולדחות את המלחמות," הוא אמר, "זה יקרה גם פה וזה יקרה גם בכפר סבא ובראש העין".