תחקיר ראשוני של צה"ל חושף את הסיוט שחוו ששת החטופים הישראלים במנהרות עזה. הממצאים, שהוצגו למשפחות על ידי דובר צה"ל, מתארים מציאות קשה של הישרדות בתנאים בלתי אנושיים, שהסתיימה ברצח האכזרי בידי מחבלי חמאס.

כפי שפורסם לראשונה ב"המהדורה המרכזית" של חדשות 12 המחבלים רצחו את החטופים כשבוע וחצי לפני שכוחות צה"ל הגיעו למנהרה. ישנן עדויות לכך שחלק מהחטופים אפילו התגוננו ונאבקו במחבלים.

פרטים חדשים על מצב החטופים שנרצחו; האמריקאים שוקלים עסקה נפרדת
"חמאס מאיים להוציא להורג חטופים נוספים": דיווח מדאיג בוושינגטון פוסט

החטופים הוחזקו במנהרה קטנה וצרה, שבה התקשו לעמוד. רק שני חטופים יכלו לשכב בה בו-זמנית לרוחב המנהרה. לא היו פתחי אוורור, והחטופים התקשו מאוד לנשום. לא היו שירותים או מקלחות, והחטופים התקלחו עם בקבוקי מים ששימשו גם לשתייה. הממצאים מתארים סבל קשה של הקורבנות. החטופים סבלו מרעב ומירידה דרסטית במשקל - עדן ירושלמי ירדה למשקל של 36 ק"ג. נמצאו מעט חטיפי חלבון, אך לא מספיק למניעת הרעבה. לעיתים גם הגנרטור והפנס הקטן לא פעלו. כמו כן, נמצאו לוח שחמט, כלי כתיבה ומחברות. המחברות נאספו על ידי כוחות הביטחון ויועברו למשפחות.

עדן ירושלמי  (צילום: ללא קרדיט)
עדן ירושלמי (צילום: ללא קרדיט)

למרות התנאים הקשים, המשפחות מדגישות כי "החטופים עשו הכול כדי לשרוד". עם זאת, הן מביעות ביקורת על הממשלה, וטוענות כי לא עמדה בתפקידה להציל את יקיריהן.