האלוף במיל' גרשון הכהן אומר בשיחה עם מעריב כי ״ירדן בבסיס היא מדינה תחת איומי פנים לא פשוטים, יש שם את הממלכה האשמית שאסור לומר מה האחוז האשמים בתוך המדינה הזאת מול הפלסטינים, זה פצצה מדינית לומר דברים כאלה. אבל ברור שהפלסטינים בירדן הם לא פחות מ-50 אחוז, והם לא בדיוק הולכים יד ביד עם הגורמים של הממלכה האשמית, בתוך זה יש מיליון מינוס פליטים שהגיעו מסוריה ממלחמת האזרחים, כמיליון עיראקים שהגיעו עוד בימים הקשים של המלחמות בעיראק' אל קאעידה וכו".

"זאת אומרת שיש שם גורמי תסיסה ואת הדבר הזה מנסים האיראנים לנצל, הם רוצים להקריס את היציבות בירדן, עד כדי ביטול השלטון האשמי ולהפוך את ירדן לרצף אחד מאיראן דרך עיראק שהיא בת חסות של האיראנים ושולטים בה מיליציות איראניות למרות שיש ראש ממשלה שנבחר באורח דמוקרטי, והאמריקאים גאים בזה אבל הוא רק בחלון הראווה, מה שמפעיל את המערכת זה המיליציות האיראניות", מציין. 

איפה היה הצבא בשבת השחורה? עכשיו נחשף פרט מטלטל על הרמטכ"ל
איראן מאיימת בנקמה כואבת: "התגובה תהיה אחרת ממה שציפיתם"

הכהן מדגיש: "מיליציות איראניות נמצאות על גבול עיראק ירדן, חלק נמצאות בסוריה ופועלות בתפר של גבול ירדן סוריה באגן הירמוך, לעסקאות והברחות נשק גם לתוך יהודה ושומרון, מאמץ ממושך שצה״ל מתמודד איתו. זאת אומרת צה״ל ומדינת ישראל נמצאים כרגע לא מול משטר הגבול בירדן מול חדירה של מחבל, אלא מול חזית שמתארגנת על ידי האיראנים ומחייבת מפת מערכתי על כל הגבול הירדני ומזרחה". 

"פיקוד המרכז מבין שזה משימתו, והוא מתארגן לזה גם במבנה כוח והערכות אחרת. זה יקח זמן, אבל העניין הובן גם במטה הכללי. בינתיים באופן מאוד שיטתי צה״ל פועל לחסימת ההברחות של הנשק עם הישגים לא מבוטלים, כמובן אנחנו יודעים מה תפסנו ולא מה לא תפסנו. כל מה שאנחנו רואים מטעני חבלה תיקניים, גם RPG יכול לעבור, נשק תיקני בידי קבוצות טרור שזה לא מחבלים בודדים בטול כרם, נור א שמס, ג׳נין ושכם הכול מגיע בהכוונה איראנית", אומר הכהן.

חמושים פלסטינים במחנה הפליטים נור א-שמס (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
חמושים פלסטינים במחנה הפליטים נור א-שמס (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

עוד מוסיף כי "יש לנו פה מערכה אזורית שהאיראנים בונים גם את ירדן, ובתוך זה למדינת ישראל יש חובה להבין שאם היו פה אנשים כולל אהוד ברק כראש ממשלה שהיו מוכנים לוותר על האחיזה הישראלית בבקעת הירדן, אנחנו מהר מאוד יכולים למצוא, אם נוותר על אחיזה בבקעת הירדן, מיליציות איראניות בטווח 15 ק״מ מתל אביב בקלקיליה וטול כרם". 

לדבריו, "זאת הסכנה העיקרית, לכן אם מסתכלים על כך גם אזורית בשיתוף פעולה עם האמריקאים, האמריקאים צריכים להשקיע מאמץ בחיזוק הממלכה האשמית, להציף כוחות שם בממלכה האשמית, יש להם אבל הם צריכים לבסס את זה יותר בייחוד הם מדברים על האופק של נטישת הנוכחות האמריקאית בעיראק זה עוד יותר יגביר את הלחץ על ירדן וירדן צריכה להיות מעוז שזוכה לתמיכה אמריקאית מאוד גלויה כאינטרס ליציבות אזורית לא רק אינטרס מדינת ישראל". 

"זה מחייב גם את מדינת ישראל בחיזוק ההתיישבות בבקעת הירדן. בסוף רק צבא שמה תמיד יהיה במגבלת הערכות וסדר כוחות, בבקעת הירדן אין כרגע יותר מ-6000 תושבים צריך להגיע על בקעת הירדן והמעלות שלה לכיוון מערב לשניים שלושה מיליון יהודים", מסכם הכהן.