בעקבות חשיפת מעריב כי גורמים בצה"ל מודים כי בכירים במטה הכללי פועלים למנוע את סיכום תחקירי ה-7 באוקטובר, בניסיון למנוע את חשיפת האמת בנוגע לתפקוד יחידות ומערכים, והחלטות מפקדים, כולל ההחלטות השגויות של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, תושבי עוטף עזה החליטו להגיב.

מירב כהן, תושבת עין השלושה: ״במשך שנים התרעתי על כך שאלפי תושבי העוטף מופקרים לנפשם. הפקרה שהגיעה לשיאה הבלתי נתפס בשבעה באוקטובר. צה"ל, וליתר דיוק קציניו הבכירים הם שחתומים על ההפקרה והבגידה שחווינו באותה שבת שחורה. באותו יום הופר החוזה הבלתי כתוב בינינו לבין צה"ל, שהכשל התפקודי והפיקודי שלו גרם למחדל שעלה בחייהם של רבים מחבריי וחברותי".

נסראללה איבד שליטה: בצה"ל החליטו איך להגיב לירי הכטב"מ לנהריה
אביגדור ליברמן חושף בראיון מיוחד: "ייתכן שגדעון סער ייכנס לממשלה בקרוב"

"מיותר לציין שאשמה זו לא גורעת כהוא זה מאשמתה הפושעת של הנהגת המדינה", המשיכה. "שום תחקיר לא יחזיר את הנרצחים. גם התפטרותם של האשמים בטבח לא תחזיר אותם. אבל אולי הוא יחזיר לנו את האמון בצבא, אמון שנפגע קשות בעקבות האסון הגדול. אני זועמת על כך שעד היום, עשרה חודשים אחרי המחדל הגדול ביותר שארע במדינה כמעט אף קצין בכיר לא לקח אחריות על שארע. זה מתחיל ברמטכ"ל, שמתבקש היה שיניח את המפתחות והדוגמה האישית הזו תגרור אחריה התפטרות של כל יתר הקצינים שכפופים לו".

אסתר בוכשטב בדיון בכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

"אני לא מופתעת מההתנהלות שקשורה בפרסום תוצאות התחקירים, שמלכתחילה אני לא נוטה לתת להם משקל עודף. תחקיר של גוף שחוקר את עצמו - אמינותו והאובייקטיביות שלו מראש מוטלים בספק. ולכן המסקנה המתבקשת היא שחייב עוד היום להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור הן את כלל גופי הביטחון והן את ההנהגה המדינית, שלא ניתן להפריז באחריותם ובאשמתם לאירועים שהובילו למחדל. ויפה שעה אחת קודם", הוסיפה.

תושב נחל עוז אשר ביקש לא להזדהות הוסיף ואמר : ״לפי מה שנאמר על ידי דובר צה"ל, בכמה הזדמנויות שונות, צה"ל יפעל בשקיפות ויציג את התחקירים השונים למשפחות השכולות ולתושבים שנפגעו. אנחנו מצפים שצה"ל יעמוד במילה שלו, ימשיך לחקור את האירועים, יסיק את המסקנות המתבקשות ויציג לנו אותם".

"התחקירים הם אכן קשים ונוגעים בנקודות הכי כואבות, אבל אין בכלל ספק שחייב לתחקר את אירועי ה-7 באוקטובר באופן יסודי. התחקירים והלמידה הם השלב הראשון בדרך להחזרת האמון בינינו לבין הצבא והציפייה היא שהצבא יבין את החשיבות שלהם", אמר לסיום.

הפגנה לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

מדובר צה"ל נמסר כי "הטענות כי בכירים בצה״ל פועלים למנוע את סיכום תחקיר 7/10 משוללת כל יסוד. צה״ל ממשיך במאמץ התחקור במקביל למלחמה, מבלי לפגוע במאמץ המלחמתי ובקשב הפיקודי ההכרחי לעמידה במטרות המלחמה. כשהתחקיר יסוכם הוא יוצג לציבור בשקיפות. מטרת התחקיר המבצעי הינה בראש ובראשונה למידה, וכפי שהרמטכ״ל אמר בקולו הוא מתבצע בצורה כנה, שקופה, עניינית ואחראית, וכל טענה אחרת חוטאת לאמת".