רחפני ההברחות שמאתגרים את ישראל: צה״ל מנסה להתמודד עם אתגר חדש בגבולות מצרים וירדן. המבריחים פיתחו שיטת עבודה חדשה כדי לבצע הברחות מבלי להעמיד את המבריחים בסיכון וחשיפה באזור גדר הגבול. שיטת הפעולה היא שהמבריחים מפעילם רחפנים הפועלים משני עברי הגבול ומעבירים סחורות, המבריחים מגיעים לאזור נחיתת הרחפן עם כלי שטח מהירים אוספים את האמצעים המוברחים ואת הרחפן ונמלטים מבלי להיחשף.

ההערכה בצה״ל בשלב זה היא שהרחפנים משמשים להברחות סמים. עם זאת, בצבא נערכים גם לאפשרות שהפלטפורמה משמשת גם להברחת אמצעי חבלה או כלי נשק.

הגבול עם ירדן: האם אנו עדים שוב לקונספציה שעלולה להוביל לאסון? | יוסי אחימאיר

רחפן (אילוסטרציה)  (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
רחפן (אילוסטרציה) (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

בהמשך לכך, ואולי אף כעדות לשיטת הפעולה, הלילה נפצע קצין בגדוד ״קרקל״ של צה״ל הפועל בגבול ישראל מצרים, לאחר שהכוח של קרקל הבחין ברייזר הנוסע בצורה חשודה ליד בני נצרים. הכוח סימן לנהג לעצור, ועל פי עדות הלוחמים הנהג האיץ לעברם ודרס את מפקד הכוח שנפגע באורח קל ברגלו. החיילים פתחו בנוהל מעצר חשוד וביצעו ירי. הרייזר נמלט מהמקום, ובסריקות באזור נמצא מכשיר קשר וכן רחפן. בצה״ל גוברת ההערכה כי האירוע הוא על רקע חבלני של ניסיון הברחה.

בצה״ל אומרים כי מאז ששונו נוהלי פתיחה באש בגבולות מצרים וירדן פעילות המבריחים הופכת למאתגרת יותר עבור הכוחות הפועלים למנוע את ההברחות. החשש הגדול בישראל שהגבולות מצרים וירדן יהפכו לאוטוסטרדות של הברחות מטעני חבלה, חימוש וכלי נשק עבור ארגוני הטרור. בישראל מזהים את המאמץ האיראני בעניין. בצה״ל מבינים כי האיראנים מנסים לבנות על הפלטפורמה של ההברחות הפליליות של סמים ואמל״ח הברחת חומרי חבלה ונשק למטרות טרור.

גבול ירדן-ישראל (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
גבול ירדן-ישראל (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

עוד אומרים כי השימוש של המבריחים ברחפנים הפך לשגרתי בגבולות. לדברי גורם במערכת הבטחון, הרחפנים המופעלים הם בגדלים שונים. חלקם בעלי כושר נשיאה של חבילות קטנות של כמה קילוגרמים בודדים, וישנם גם רחפנים בגודל של להבים ובקוטר מטר שיכולים לשאת משקלים כבדים.

צה״ל מפעיל אמצעים מתקדמים כדי לשבש את פעילות הרחפנים, אלא שגם המבריחים פועלים כל הזמן להשתכלל והם מצטיידים במשבשי ג'י-פי-אס ומיקום, אמצעי תצפית וכן מגיעים לאזורים המרוחקים פיזית מגדר הגבול ומפעילים את הרחפנים בנתיבים אוויריים שקשה לאתרם.

עוד נמסר כי בצה״ל ובמערכת הביטחון פועלים כעת לפתח טכנולוגיות נוספות כדי להתמודד עם האתגר החדש.

לא רק בגבול עם ישראל?

ביוני 2023 דובר הצבא הירדני מסר כי רחפן שהבריח סמים מסוריה יורט בגבול בין שתי המדינות. ממשל סוריה הכחיש כי כוחות מיליציה איראניים העלימו עין מההברחה, והצהיר כי ימשיך לפעול למגר את הברחות הסמים בגבול הדרומי.

לאחר מכן בספטמבר 2023, צבא ירדן אמר שכוחותיו יירטו שני רחפנים שיצאו מסוריה הנושאים סמים, מה שמעלה חששות לגבי עלייה בהברחות הסמים מהמדינה מעבר לגבול.