צה"ל מפרסם היום (שלישי) את התיעוד של פנים המנהרה ברפיח בה נרצחו לפני כמעט שבועיים ששת החטופים. מהבדיקות של צה"ל והשב"כ עולה כי הם נרצחו על ידי שני מחבלים לפחות.

הגופות נמצאו 700 מטר מהמקום שבו נמצא פרחאן אל-קאדי שחולץ בשלום על ידי כוחות צה"ל. לאחר חילוצו, הכוחות המשיכו לפעול במרחב לשביית מחבלים ואיתור פירים נוספים. בין המרחבים במנהרה הייתה חסימה, וההערכה היא כי החמאס יצר אותה במהלך ההימלטות של המחבלים מהמנהרה כדי להקשות על צה"ל להגיע לגופות. מחקירתו של פרחאן אל-קאדי לא התקבל מידע על ששת החטופים במרחב

בלילה שבין שלישי לרביעי, הכוחות הותקלו בחוליית מחבלים באזור וחיסלו שלושה מחבלים. באותו אירוע נפל חייל צה"ל מהנח"ל. ביום שישי הכוחות פעלו במרחב תל סולטאן בעקבות מודיעין על הימצאות פירי מנהרות במרחב. במהלך הסריקות, התגלה פיר בחדר ילדים המוביל למנהרה בעומק 20 מטר, חסום, שהצריך פעולה של אמצעים כבדים כדי לפתוח אותו.

באותו יום בו נרצחו החטופים, יום חמישי לפני כ-12 ימים, צה"ל הרג שני מחבלים בסמוך למנהרה, שככל הנראה יצאו ממתחם המנהור באזור אחר. כעת מתבצעת בדיקת DNA כדי לבדוק אם הם הרוצחים. צה"ל ביצע בדיקות פורנזיות כדי להגיע לרוצחים.

תיעוד מתוך המנהרה בו הוחזקו החטופים (צילום: דובר צהל)
תיעוד מתוך המנהרה בו הוחזקו החטופים (צילום: דובר צהל)

המנהרה הייתה עם כמה כניסות, אחת מהן מחדר ילדים של בית, משם יצאו המחבלים אחרי הרצח. אולם החטופים נכנסו מדלת אחרת, שהייתה חסומה בדלת ברזל. המנהרה היא מנהרת מעבר באורך כ-120 מטר. במקום נמצא אוכל יבש, כלים לאיסוף שתן, מזרנים וכן מחסניות של קלצ'ניקוב. ההערכה היא כי החטופים הוחזקו במנהרה כמה ימים עד שבועות בודדים בטרם נרצחו.

במהלך הפעילות של הכוחות ביום שבת, זוהו 6 גופות במנהרה והחלה פעולה מורכבת לחילוצם. לא היה מידע על הימצאותם של חטופים במיקום עד למציאת הגופות. לאחר שהכוחות הוציאו את הגופות, החל תהליך ארוך של זיכוי וחקר המנהרה.

בוצע תיעוד של המנהרה לבקשת המשפחות והסרטון הוצג גם לשרים ולקבינט בתחילת השבוע. בצה"ל אומרים כי לא היה מודיעין מדויק לביצוע שחרור חטופים. הכוחות של חטיבות הנח"ל, 401 ושייטת 13 פעלו מעל הקרקע ומתחת לקרקע. החטופים נרצחו לפני שהכוחות נכנסו למנהרה. ההערכה היא כי המחבלים הבחינו מרחוק בכוחות והחליטו לרצוח את החטופים.

המנהרה שנרצחו בה החטופים (צילום: צילום מסך)
המנהרה שנרצחו בה החטופים (צילום: צילום מסך)

צוות אית"ן זיכה את המנהרה מהפרטים והם הועברו לחקירה מודיעינית. מיום שישי עברו אנשי צה"ל משפחה משפחה כדי להראות להן איך החטופים חיו שם עד הירצחם. זה יהיה חלק מאותו חומר שהמשפחות ראו ומה שיהיה בהצהרת דובר צה"ל. לאחר נתיחת הגופות, הובן כי החטופים נרצחו ביום חמישי. בצה"ל אומרים כי תחקיר האירוע נמשך וטרם הושלם במלואו. כאשר יושלם התחקיר, הוא יוצג לרמטכ"ל ולאחר מכן למשפחות הנרצחים.

ממטה משפחות החטופים נמסר: "ראש ממשלת ישראל ושרי הממשלה מחזיקים באחריות משותפת לגורלם ולשלומם של החטופים שלנו. מהאחריות הזו לא ניתן לברוח ואת ההפקרה הזו אי אפשר למסמס. שתיקתם וחדלונם חסרי אח ורע בתולדות המדינה. ההיסטוריה תבוא איתם חשבון לדיראון עולם".

ממשפחת גת נמסר: "סרטון נוראי זה מופיע לנו בסיוטים כבר שלושה ימים. אך מה שהרג אותם לא היה היעדר האוויר והאור, לא היעדר המזון והמים, וגם לא המחלות במחילות הטרור - אלא ראש ממשלת ישראל שאמר 'לא' לעסקה שתחזיר אותם, והלחץ הצבאי, שבגינו השומר לחץ על ההדק".