על רקע המו"מ המתקדם לעסקת חטופים והמתיחות הגוברת בגבול הצפון, שוחחנו עם תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן.

יישאר בחיים? ההצעה המפתה של ישראל לסינוואר

״הציפייה להכרעה מהירה בעזה מבלבלת אותנו וגם חלק מהציבור", אומר קופרווסר בפתח דבריו. "הצבא מבין שלא מדובר בהכרעה מהירה. צריך להכריע, אבל השלב שאנחנו נמצאים בו כרגע הוא שלב של כתישה. אנחנו בהתשה והם בכתישה. מה שאנחנו עושים להם זה כתישה ומה שהם עושים לנו זה התשה. לכן, אנחנו צריכים להמשיך לכתוש אותם, עד כדי כך שהנזק שייגרם להם יהיה כזה שהם יגיעו למסקנה שיותר כדאי להם לקבל את התנאים המוצגים על ידי ישראל להפסקת אש ושחרור חטופים, מאשר להמשיך להילחם על פי התנאים שמציגים כרגע".

קופרווסר מוסיף: "הם מבינים שהם נכתשים, אבל מצד שני הם מאמינים שהלחץ שמופעל על ממשלת ישראל גם מצד האמריקאים, גם מצד האיראנים ותומכיהם, וגם מצד מצרים — המתח הפנימי בארץ מוסיף בסופו של דבר לספקות בישראל. יש שאלה מי יוותר ראשון. ישראל יכולה להמשיך לא מעט. אין שום ברירה. היא יכולה להמשיך בזה הרבה זמן, אבל זה כמובן הקלף המרכזי של חמאס — גורל החטופים. לחטופים אין את כל הזמן לכתישה. לכן, אנחנו צריכים להגביל את זמן הכתישה, כדי לזרז את הזמן שבו חמאס יגיע למסקנה שלמרות שכל הלחצים שמופעלים על ישראל ולמרות כל התנאים שמשחקים לטובתו, המחיר שהוא משלם על המשך הכתישה הוא כזה שמחייב אותו להעריך מחדש את המצב".

על תמונת המצב בגבול לבנון, אומר קופרווסר: "לגבי הצפון, מדינת ישראל לא יכולה למנוע טפטופים בצפון. אנחנו לא נצליח להגיע לכל משגר לפני שהוא יורה. לכן, גם טפטופים של כטב"מים וגם הנשק הרקטי יימשכו כנראה. אבל גם פה אנחנו גובים מחיר גבוה. לא הייתי אומר שיש כתישה בצפון, אבל יש פגיעה מאוד קוטלת בחיזבאללה. הלחץ שמופעל על חיזבאללה זה לא רק הלחץ שלנו; בזמנו, לפני התרחבות המלחמה וההסלמה הרבתי, זה יכול היה לפגוע בלבנון כולה. לכן, אנחנו ממקדים את האש בחיזבאללה.

הוא מוסיף: "החשש הזה הוא אמיתי בלבנון. זה מטיל עליו לחץ ועל נסראללה. גם האבדות שיש לו מפעילות עליו לחץ. גם הוא לא פועל בחלל הריק. ישראל לא יכולה לבטל את היכולת שלו לירות רקטות לעברנו. לא תמיד, אבל לאורך זמן לא מבוטל, הוא יוכל להמשיך לירות רקטות עלינו. אבל המחיר שהוא משלם על כך נהיה יותר משמעותי".

יוסי קופרווסר הוא חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, עמית במכון משגב ובעברו שירת כראש חטיבת המחקר באמ"ן