ישראל מגבירה את הכנותיה למבצע צבאי נרחב בלבנון ובסוריה, כך עולה מדיווח שפורסם בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני. על פי המקורות, מטרתה המוצהרת של ישראל היא לשנות את כללי המשחק באזור ולהבטיח את חזרתם של יותר מ-100,000 תושבים שפונו מיישובי הצפון עקב המתיחות המתמשכת.

גורמים מדיניים טוענים כי התוכנית הישראלית כוללת פעולה משולבת בלבנון ובדרום סוריה. מטרת הפעולה אינה מסתכמת רק בהרחקת חיזבאללה מהגבול, אלא שואפת גם לנתק את קווי האספקה של הארגון מסוריה ומעיראק. אם יתממש מהלך זה, הוא עשוי לשנות באופן דרמטי את מאזן הכוחות באזור.

צרחות מהמרפסת - צה״ל ביצע חגורת אש בלבנון, חיזבאללה בהלם מוחלט
"אם זה ייכשל - סיכויי המלחמה גבוהים": המרוויח הגדול מהסלמה בצפון

מקורות דיפלומטיים מערביים מדווחים על כישלון המאמצים להשיג הסכם נפרד עם חיזבאללה, במנותק מהמצב בעזה. גורם המעורב בשיחות אמר: "חיזבאללה אינו מגלה גמישות לגבי הסדרים עתידיים, בעוד ישראל מתעקשת על ערבויות ביטחוניות משמעותיות". לדברי המקורות, מצב זה מגביר את הסבירות לפעולה צבאית ישראלית נרחבת.

על פי הדיווח, גורמי מודיעין מערביים מתארים את תוכנית הפעולה הישראלית כמורכבת ורב-שלבית. היא כוללת כניסה קרקעית לדרום לבנון ולדרום-מערב סוריה, תוך התקדמות מזרחה לעומק לבנון. מהלך זה נועד לנתק את הקשר בין בקעת הלבנון לדרום המדינה, ובכך לפגוע ביכולת התמרון של חיזבאללה. במקביל, על פי הדיווחים, ישראל מתכננת לפגוע משמעותית ביכולות הצבא הסורי ולהפעיל לחץ על חיזבאללה בשתי הזירות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

גורמים בכירים בישראל טוענים, על פי הדיווחים, כי "אין מי שיכול למנוע מישראל לצאת למבצע זה." הם מוסיפים כי "ארצות הברית אינה יכולה לכפות על ממשלת נתניהו להימנע מפעולה." הערכה זו מבוססת, בין היתר, על ניתוח המצב בעזה ועל מערכת היחסים בין וושינגטון לירושלים.

במקביל להכנות הצבאיות, מתגלה מערכת מורכבת של אינטרסים אזוריים. גורמים לבנוניים המתנגדים לחיזבאללה מקיימים מגעים עם גורמי אופוזיציה סורית, בניסיון לגייס תמיכה למהלך נגד הארגון. מקורותינו מדווחים על פגישות שהתקיימו בגרמניה, טורקיה ומדינות נוספות, שבהן נדונו אפשרויות שונות לשיתוף פעולה.

יתרה מזאת, ישנם דיווחים על מעורבות אמריקנית עקיפה בתיאומים אלה. גורם לבנוני בכיר, המקורב למודיעין האמריקני, מתואר כמוביל חלק מהמגעים. במקביל, מדווח כי גורמים בקונגרס האמריקני הזהירו פוליטיקאים לבנוניים מפני הסתה נגד פליטים סורים, תוך איום בסנקציות אפשריות.

עם זאת, המצב מורכב אף יותר. קיים חשש בקרב חלק מגורמי האופוזיציה הסורית מפני שיתוף פעולה של קבוצות מסוימות עם ישראל. דווח על מקרה ספציפי של מנהיג מקומי בדרום סוריה, המכונה "קלינטון", אשר חשוד בקשרים עם ישראל ובניסיונות לערער את היציבות באזור.

המתיחות בגבול הצפון עלולה להתפתח למבצע צבאי נרחב בעתיד הקרוב. ישראל נערכת למהלך משמעותי, כשבצה"ל מבינים כי חיזבאללה מנסה ליצור ייחוד זירות בלבנון ובסוריה, וההערכות של פיקוד צפון היא לשתי החזיתות - לבנון ורמת הגולן. במסגרת תוכנית ההגנה, צה"ל מבצע שורה של פעולות כדי למנוע התקפת פתע מכיוון רמת הגולן.

האירוע במג'דל שמס, מצביע על היקף המאמצים שמשקיע חיזבאללה לאחד את הזירות בין היתר ירי מסביב לגולן ולקצרין. נתיב הכניסה ממזרח. שימש בעבר במלחמת לבנון הראשונה, אך לפי שעה לא ברור מה היקף התקיפה של צה"ל תהיה אם תהיה. אם יהיה איגוף מערבי.