השבוע, חיזבאללה לקח אחריות על 12 מתקפות לאזורים לא מפונים - אשר מעל 5 ק"מ מקו הגבול של ישראל ולבנון, מתוכן 6 מתקפות ליעדים אזרחיים. להערכת מכון המחקר ׳עלמא׳, מדיניות האש של חיזבאללה לא השתנתה באופן מהותי בחודש האחרון, אולם ככל שהמלחמה נמשכת, ארגון הטרור מעלה את רף תקיפות התגובה שלו על תקיפות צה"ל בלבנון. ״עדות לכך היא מגמת העלייה המתמשכת בירי של חיזבאללה לאזורים לא מפונים״, מסבירה חוקרת המכון דנה פולק.

״נכון להיום, חיזבאללה שומר על הכללים והגבולות שקבע בתחילת המלחמה ומדיניות האש שלו תואמת בשלב זה להודעות הרשמיות שלו ולהצהרות הפומביות של נסראללה. התגובות של חיזבאללה על חיסול פעיליו משתנות ומתבטאות גם לעיתים בירי לעומק ישראל״, אומרת פולק.

לדבריה, בדרך כלל, ככל שהפעיל בכיר יותר - כך מתקפת התגובה של חיזבאללה תהיה משמעותית יותר – לעומק ישראל ולמטרה איכותית יותר. התגובה גם משתנה בהתאם לכמות הנפגעים האזרחים, ובמידה שיש מספר נפגעים - ארגון הטרור מגיב בכמות תקיפות גדולה יותר.

סינוואר תופס את הראש: המסמך הסודי על חמאס עכשיו בידי ישראל
הפרופסור שמסביר: "נסראללה וישראל בלחץ – מי ימצמץ ראשון?"

מתחילת המלחמה, חיזבאללה מבצע מתקפות כנגד שלושה סוגי יעדים: יעדים צבאיים, יעדים צבאיים במרחבים אזרחיים ויעדים אזרחיים מובהקים, זאת בתגובה לפגיעה באזרחים בלבנון. כאמור, הירי הישיר לאזורים אזרחיים אינו דבר חדש, ומתחילת המלחמה חיזבאללה מצהיר בלקיחות האחריות שלו על תקיפת יישובים ישראלים.

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )

״מאוקטובר 2023 ועד ה-9 בספטמבר 2024, חיזבאללה ביצע 469 מתקפות ישירות לעבר אזורים אזרחיים. המספר הזה לא כולל 701 מתקפות שכוונו, על פי חיזבאללה, ליעדים צבאיים - אך בפועל בעלי פוטנציאל פגיעה במרחבים אזרחיים ובפועל גם פגעו בהם״, מסבירה פולק כי עדות אחרונה לכך הייתה ביום שני האחרון, כאשר חיזבאללה שיגר כטב"מים מתאבדים, לטענתו לעבר בסיס צבאי דרומית לעיר נהריה. אולם, בפועל, הכטב"ם פגע ישירות בבניין מגורים בעיר.

הלגיטימציה לתקיפות הללו, כפי שחיזבאללה מצהיר, היא הפגיעה של צה"ל באזרחים בלבנון. ״חשוב להדגיש כי הסיבה המרכזית לפגיעת אזרחים בלבנון היא כי מרבית פעילותו הצבאית של חיזבאללה מוטמעת באוכלוסייה האזרחית ומשולבת בתשתיות אזרחיות בדרום לבנון. ארגון הטרור פועל במרחבים אזרחיים ומשתמש באזרחים כמגן אנושי״, מסבירה פולק.

השבוע, נהרגו בתקיפת צה"ל בנאקורה שני אזרחים לבנונים, כך על פי הדיווחים הלבנונים. ככל הנראה, לפחות אחד מהם הוא פעיל חיזבאללה. בנוסף, נהרגה אזרחית לבנונית ועוד שניים נפצעו בקבריח'א, בכפר פארון נהרגו שלושה פעילי ההגנה האזרחית, שככל הנראה שניים מהם היו פעילי תנועת אמל, ונפצעו שניים נוספים. בח'ירבת סלם נפצעו שלושה אזרחים. בנוסף לכך, חוסל פעיל צבאי של חיזבאללה בכפר כפרא. בכל האירועים הללו, התגובה של חיזבאללה כללה ירי לאזורים לא מפונים בישראל.

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

כשמדובר בחיסול פעיל צבאי, גם של ארגונים אחרים, חיזבאללה מגיב בירי למטרות צבאיות, ובתגובה על הפגיעה בפעילי ההגנה האזרחית, חיזבאללה הגיב בסדרת תקיפות שכללו כ-50 רקטות גראד ופלק ליישובים אזרחיים, מפונים ולא מפונים. בנוסף, תקף גם בסיס צבאי באמצעות כטב"ם מתאבד.

״כאשר נפגעים אזרחים בלבנון, חיזבאללה מקפיד לתקוף בתגובה יישובים אזרחיים. בנאום לרגל יום העשוראא', ב-17 ביולי, נסראללה הצהיר כי אם ישראל תמשיך בהרג אזרחים, חיזבאללה ירחיב את טווח הירי ליישובים חדשים אליהם לא ירה עד כה", אומרת פולק.

"השבוע לדוגמא, חיזבאללה שיגר מטח רקטות גראד ליישוב נאות מרדכי (4.9), יישוב שחיזבאללה טען כי הותקף לראשונה, זאת בתגובה לתקיפת צה"ל בקבריח'א שם נפגעו אזרחים לבנונים. חיזבאללה מדגיש מעת לעת את "משוואת הכאב" בלקיחות האחריות שלו, זאת כדי להדגיש לקהל "הבייס" שלו, כי הוא עומד במילתו ופועל להגן על אזרחי לבנון ומשמש כ"מגן לבנון"״.