מלחמת חרבות ברזל: שלום בן חנן, לשעבר בכיר בשב"כ, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגאולה אבן־סער בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על המו"מ לעסקת חטופים והבהיר מה מדינת ישראל וצה"ל צריכים לעשות לשיטתו בהמשך הלחימה. 

בפתח השיחה אמר לגבי הדיווח המצרי על התגמשות חמאס בדרך לעסקה: "אני סקפטי, הלוואי. אני שומע במקביל להכרזה הזאת, שההערכות מהצד האמריקני פסימיות. אני לא חושב שיש בהכרזה הזו בשורה חדשה. זה חלק מטקטיקת המשא ומתן. הניסיון להעביר את האשמה לצד הישראלי".

החוזה הלא כתוב: חשבנו שערך הרעות נסדק, אך הוא הבסיס לקיומנו כעם
מידה כנגד מידה: חיזבאללה מנסה לשמר את "משוואת הכאב"

"זאת תמונת מצב קשה, אבל היא לא תמונת מצב של הכרעה", המשיך. "הייתי מצפה לתוצאות יותר טובות בכוח הלוחם. יכול להיות שהתוצאות האלה עוד תגענה. למרות ההשמדה של מערכים שונים כמו מערך הירי תלול המסלול, הם ניתנים לשיקום. אם אנחנו חושבים שביום מן הימים גורם אחר ישלוט ברצועה, עדיין הכוח הצבאי של חמאס מספיק מרתיע כדי למנוע את זה. זה עדיין לא שם".

"סינוואר עדיין לא בנקודה הזאת, ולכן עמדתו הקשוחה במשא ומתן. אם הוא ירגיש שהפרויקט הזה של תנועת האחים המוסלמים, שאין לה אח ורע - כשולטת בשטח ובאוכלוסייה -  בסכנה, יהיה ניסיון של עשיית משא ומתן בצורה אחרת".

"ברגע שניסוג מהרצועה נהיה צפויים למשא ומתן ארוך, כשחמאס ינסה להשיג עוד ועוד הישגים. אסור לנו לסגת מרצועת עזה עד שלא נצליח להבין את העסקה הכוללת עד תומה. זה המצב כרגע, והוא לא בגלל החלטה של מדינת ישראל. אלה התנאים", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "המשא ומתן מתנהל בעיקר בינינו לבין המתווכות. בכל פעם שאנחנו מתקרבים לנקודת ההכרעה, האמריקאים אומרים שהדרישות של חמאס לא הגיוניות. הם עדיין לא מרגישים שהם נמצאים עם הגב לקיר. עם כל המצב הקשה, סינוואר נחוש לצאת עם הישגים במערכה הזאת. אחרי כמעט שנה, האם לא הגיע הזמן שנעשה חשיבה מחדש אם דרך המשא ומתן לא מצליחה? אני לא מבין איך אנשים מגיעים למסקנה אחרת".

תיעוד מתוך מנהרה בה הסתתר מנהיג חמאס יחיא סינוואר (צילום :דובר צה"ל)

"אולי כדאי שנתחיל לחשוב אחרת, איך מכניסים את חמאס למצב שהוא מבין שהוא צריך את העסקה", המשיך. "הלחץ הצבאי ברצועה מזה חודשים לא מספק. יש תכניות כמו תכנית האלופים של גיורא איילנד ותכניות אחרות. הוא מציע מצור על המחבלים, לא על האוכלוסייה האזרחית. אני חושב שהיינו צריכים לעשות את זה מזמן".

בסיום הראיון אמר על חיסול אפשרי של סינוואר: "זה קרה ללא מעט מחבריו, וההישגים בעניין הזה היו טובים. אבל אני לא בטוח שחיסול של סינוואר יהווה את כל המטרות, אבל זה הכרחי. זה קשה, וברמה של העצימות שבה אנחנו מפעילים את הכוח, זה אפילו יותר קשה".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm