מלחמת חרבות ברזל: ״אני לא ישן בלילה. גם בגזרתי יש תופעות של הברחות והתארגנויות המובלות על ידי המעגל השלישי - איראן. החטיבה אחראית על כל הערבה וים המלח. כל האיומים שמתגברים בגבול ירדן וגם איומים מהמעגל הרחוק. אני מאוד מוטרד. התפקיד שלי בין היתר גם לא לישון בלילה כדי שאנשים אחרים ישנו בלילה״, מפקד חטיבת יואב אל״מ איתמר דשל שבימים הקרובים מסיים לאחר שלוש שנים את התפקיד של הפיקוד על החטיבה החולשת על שטח גדול בישראל.

בשנים האחרונות רואים באוגדת אילת (אוגמ״ר 80) איך המציאות הביטחונית משתנה מול העניים. בחלקים גדולים מהגבול עם ירדן בו נדרשת החטיבה לפעול, אין גדר גבול. המכשול לא קיים והוא מנוצל היטב על ידי המבריחים הפועלים לשני הכיוונים. ישראל כך מסתבר היא ספקית החשיש והמריחואנה של ירדן. משדות הקאנביס ודירות הגידול במרכז. כמו גם ממצרים ומרוקו, נתיב ההברחות הסם לירדן עובר דרך הערבה.

איראן ויתרה על המתקפה? הרמז הדרמטי של ארצות הברית
סינוואר שובר את הקונספציה? זה מה שאמרו חמאס למתווכות בדוחא | דיווח

מנגד בצה״ל מזהים את ההברחות מירדן החל מסם קפטגון שמשמש את מחבלי הנוחבה. אבל גם אמצעי לחימה, והרבה אמצעי לחימה - מאקדחים, רובים, מטעני חבלה והחשש הכבד במערכת הביטחון כי גם מרגמות ורקטות יעברו. לכל זה יש גם מעבר של מסתנני עבודה.

ביום שני הגיע המח"ט למעבר רבין בערבה. זה היה כמה שעות לאחר הפיגוע הרצחני במעבר אלנבי. בפיגוע נרצחו שלושת עובדי המעבר: המח״ט אל״מ איתמר דשל נדהם כאשר אנשי המכס והלוחמים במעבר תפסו בכלי רכב שניסה לחצות לא פחות מ-72 אקדחים שהוסלקו בחלקי כלי הרכב.

״אני יכול לומר מה אני רואה לגבי המעורבות האיראנית בתחום ההברחות בצד המזרחי של הגבול שלנו. ואגב הם מצהירים על כך בגלוי. אני ראיתי שמהברחות קטנות פתאום ההיקפים גדלו מאוד. התופעה מתרחבת גם בהיקפים וגם בסוגים: אקדחים, נשקים ארוכים ומטענים. יש פה דברים שאני רואה שבעבר לא היו״.

לדברי אל״מ איתמר: ״אין גדר בחלק מהגבול אבל יחד עם זאת העלנו את יכולות האיסוף. אנחנו רואים ומסכלים אירועים וגם ניסיונות הגירה. לאחרונה הצלחנו לסכל מאות כלי נשק״. בצה״ל מספרים על הפעילות הירדנית שמנסה להילחם בתופעה במיוחד אחרי השביעי באוקטובר.

״ירדן היא מדינה מתפקדת, יש מולי חטיבה מקבילה. יש להם לא מעט הצלחות בצד שלהם. יש תיאום טקטי בשמירה על הגבול. הם שומרים כמו שאנו עושים בצד שלנו. אחרי ה-7 באוקטובר לא ראינו שינוי לרעה באפקטיביות אלא להיפך הצבא הירדני יתגבר את ההיערכות שלו״, אומר אל״מ איתמר.

חגיגות בירדן לאחר הפיגוע במעבר אלנבי (צילום: רשתות ערביות)

חזרה למעורבות האיראנית, אל״מ איתמר מדגיש על האיום ממזרח: ״אנחנו רואים את טביעת האצבע, זאת עובדה״. על איום הרחפנים שנחשף השבוע במעריב אומר מפקד החטיבה: ״זאת עובדה. רק בשבוע שעבר ניסה רחפן כזה לחצות את הגבול לשטח ישראל. הצלחנו ליירט אותו. הם תמיד ניסו לחצות את הגבול בכל דרך והתפקיד שלי ושל החיילים שלי זה למנוע מהם לעשות זאת״.