מלחמת חרבות ברזל: המו"מ לעסקת חטופים הוא נושא שהופך להיות מורכב מדי יום. יוסי יהושוע ('ידיעות אחרונות' ו-i24news') התראיין היום (חמישי) בתוכניתה של סיון כהן ב-103FM ונתן את פרשנותו לגבי עסקת חטופים והשלכותיה ארוכות הטווח למלחמה. 

בפתח הראיון תהה על פתרונות צבאיים לשחרור החטופים: "איזה פתרונות? על מה הם מדברים? מה המשמעות של האמירה הזאת? איזה פתרונות יש עם חטופים? פיזרו אותם, הסתבכנו באירוע הזה בגלל מחדל צבאי קולוסלי של צה"ל והשב"כ, עם כמות חטופים חלקם חיים וחלקם מתים באחד המקומות הצפופים בעולם ולחשוב שיש יכולת להגיע לכל המאה? אני חושב שהיא לא ראלית. מה שמונח עכשיו על הכף הוא הסיפור של העסקה – כן או לא?".

כולם מבינים שסינוואר לא רוצה עסקה לפי שעה - אבל יש סיכוי אחד לשבור אותו
ליברמן מתעקש: "ישראל מסוגלת להכריע לבדה את איראן" - וזו השיטה

"אם יש עסקה כזאת ואכן סינוואר רוצה אותה, אני חושב שכדאי לקבל את עמדת מערכת הביטחון", המשיך. "כמה שהיא קשה. לצאת להפוגה של 42 ימים כדי לקבל 25 אנשים חיים ועוד מספר גופות, ולאחר מכן לחזור ללחימה. מערכת הביטחון לא מצליחה לשכנע את הציבור שאנחנו חייבים לחזור ללחימה, והם לא מחדדים את זה".

"חמאס רוצה לשרוד והוא רוצה להישאר. הפסקת לחימה לא יכולה להיות מוחלטת, אלא אם כן אתה מביא הכול. אין לנו דיון על עסקה כוללת. אותה הצעה אומרת את הדבר הבא: אנחנו מפסיקים אבל אחר כך חוזרים להילחם. אומר נתניהו: 'אני לא חושב שהאמריקנים יתנו לנו לחזור להילחם', זה טיעון כבד משקל", הוסיף.

על זירות הלחימה אמר: "הסיפור פה הוא שהאיראנים שמתכללים את האירוע, יש להם רעיון מסדר אחד: שהמלחמה הזאת תימשך כמה שיותר זמן. הם רוצים להתיש אותנו. לאיראנים יש סבלנות, לכן הם לא מטילים על חיזבאללה מלחמה כוללת מהרגע הראשון. מבחינתם הם גרמו לפינוי תושבים, מתיש אותנו, פוגע בכלכלה, משתק חבל ארץ. אומר הצבא: 'אם אלך לעסקה אביא לרגיעה בלבנון'. חיזבאללה גם בלחץ, גם הוא מורתע, גם הוא שומע את הבומים העל קוליים".

"האיראנים יצרו חיבור בין הצפון לדרום, הם אלה שמממנים את הטרור היהודה ושומרון, הם אלה שמבריחים את אמצעי הלחימה מאיראן דרך ירדן לאזור ג'נין וטול כרן בגבול פרוץ", הסביר יהושוע.

השמדת המנהרות במסגרת המבצע בדרום רצועת עזה - חרבות ברזל (צילום :דובר צה"ל)

"די ברור שלא השמדנו 95% מהיכולות של חמאס", אמר לסיום. "הבעיה העיקרית היא שאנחנו גם לא הענשנו את חמאס. הם רצחו לנו שישה חטופים -  צבאית לא הגבנו. למה הומניטרית לא הגבנו? למה לא סגרנו לו את השיבר? למה לא הקטנו את מספר המשאיות שנכנסות? הוא גובה הון, ומה הוא עושה עם מאות המיליונים האלה? הוא מבצר את שלטונו. יש דברים לעשות, תסגרו להם את השיבר! הריי ביידן אמר שמגיע לו להיענש. אנחנו מחכים לאיזה חיסול של גורם חוץ?".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm