אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס. בצה״ל אומרים כי בתוך ארבע שעות הצליחה האוגדה לכבוש את ציר פלדלפי. בצה״ל, בניגוד לטענות הדרג המדיני, אומרים כי תשע מנהרות נחשפו כשהן חוצות למצרים מתחת לפילדלפי, אולם הן נהרסו על ידי צבא מצרים בצד המצרי הרבה לפני פרוץ המלחמה.

בצה״ל סבורים כי חלק ניכר מהחימוש של החמאס היה ייצור מקומי החל מרקטות, טילי נ״ט, פגזי מרגמות, רימוני יד ומטעני נפץ. רק מקצת הוברחו לשטח הרצועה כאשר חלקו הוברח דרך מעבר רפיח. כוחות אוגדה 162 פועלים מזה כשלושה חודשים במרחב, ועד כה חיסלו כוחות האוגדה 2308 מחבלים והשמידו יותר 13 קילומטרים של תוואי תת-קרקעי.

מפקד 8200 מסיים את תפקידו: זה הדו"ח הגנוז שפרסם לראשונה בן כספית

הכתב הצבאי אבי אשכנזי מסקר מציר פילדלפי (צילום :אבי אשכנזי)

בצה״ל אומרים כ-195 תוואי מנהרות אותרו. בהם 340 פירים. כוחות האוגדה נלחמו בכל השכונות בעיר, אותה מכנים המקומיים ״אום אל מונפאק״, עיר המנהרות. היא שונה מערים אחרות.

בצה״ל זיהו מהר כי מתחת לעיר רפיח מתנהלים עוד שלושה מפלסים תת קרקעיים. כלומר, העיר מחוברת ברשת מנהרות, שחוצות אותה לאורך ולרוחב בשלוש רמות עומק.

בצה״ל מספרים כיצד הצליחו להונות את חמאס, שהתארגן במשך חודשים לפלישה מכיוון צפון מזרח אל העיר, כאשר לאורך ציר פלדלפי הוא ריכז מאות משגרים שהיו אמורים להמטיר גשם של טילים לאזור תל אביב. כמו כן, חמאס התכוון למלכד את ציר פלדלפי ואזורים נוספים, והעובדה כי חטיבת השריון 401 ביצעה איגוף אחורי לכוחות החמאס והפתיעה אותם במהלך הפשיטה הראשונית, הובילה לכמה הישגים דרמטיים בשעות הראשונות של התמרון ברפיח שהן בעיקרן שלילת יכולת השיגור למרכז הארץ.

עוד הן גרמו לשלילת יכולת הפגיעה של הכוחות המתמרנים תוך פגיעה מאחור בקוו ההגנה של חמאס, השתלטות על ציר פלדלפי וניתוק החמאס מהעולם החיצון, וכמובן סיכול התוכנית הזדונית של החמאס לרשת את הציר במאות מטענים ולהפוך אותו לשדה קטל כנגד כוחות צה״ל.

לוחמי האוגדה בפיקודו של תא״ל איציק כהן יכולים היום לאחר כארבעה חודשי לחימה להכריז רשמית כי פירקו את חטיבת רפיח של ארגון הטרור חמאס.

בשבועות האחרונים, נלחמים צוותי הקרב החטיבתיים של חטיבת הנח"ל, גבעתי, 401, יחידת יהל״ם ושייטת 13 בשכונת 'תל סולטאן'. המעוז האחרון של החטיבה. צה״ל יצר מהלך סביב השכונה שבה התרכזו מאות ממפקדי החמאס בדרום הרצועה וכן מחבלים רבים. הכוחות סגרו את כל מערך המנהרות של החמאס מתחת לשכונה וניתק אותה מכמה כיוונים; דרום, מזרח, מערב וחלק מהצפון. צה״ל יצר מעין מסדרון בחלק הצפון מזרחי. הפעילות הרועדת ביתר הטבעת נוצרה ״כמלכודת דבש״.

בקטע הצפון מזרחי הציבו צה״ל והשב״כ מערכי איסוף, תצפית וכן פרס את כוחות שייטת 13. מפקדי החמאס בשכונה נפלו למלכודת. בתוך שעות יצאו מאה מהם בנתיב שצהל העריך שיצאו ובזה אחר זה השמישו לוחמי השייטת את כל הפיקוד של גדוד תל סולטן ממפקד הגדוד מוחמד חמדאן,  דרך מפקדי הפלוגות ויתר הבכירים. בסך הכל חיבלו בתוך שעות לוחמי השייטת מאה מחבלים בכירים, שנפלו במלכודת. בכלל המבצע חוסלו למעלה מ-250 מחבלים.

צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל העריכו כי העובדה שבכירי הגדוד יצאו מהמרחב בלי חטופים הסבירות להימצאות חטופים במרחב נמוכה. אולם מפקד האוגדה החליט על פעילות זהירה במרחב התת קרקעי וגם במרחב העל קרקעי כדי שצהל לא יבצע פגיעה החטופים אם בכל זאת הם במרחב. ואכן כמה ימים אחר כך נתקלו לוחמי יחידת יהלום של חיל ההנדסה הקרבית ולוחמי שיטת 13 הפיר מנהרה. אחרי 30 מטרים בעומק האדמה גילו הלוחמים כי המנהרה חסומה בדלת הדף. כאשר היא סגורה מהצד השני.

בצה״ל החליטו למלכד את הדלת כדי לפרוץ אותה. אלא שהחלטה לבצע את הפריצה נדחה ביממה כאשר במקביל הלוחמים מבצעים חקר עילי על המנהרה. דקות לפני פריצת הדלת כרזו הלוחמים בתוך המנהרה למחבלים להיכנע. אז נפתחה הדלת ומול הלוחמים ניצב אדם לא חמוד שהרים את ידיו לכניעה. כמה דקות של שיח העלה כי מדובר בחטוף פרחאן אל קאיד. מפקד האוגדה. הגיע  מיד למנהרה וביצע תחקיר ראשוני לחטוף, ״ היה לנו חשוב לדעת אם הוא היה לבדו או שהיו איתו חטופים נוספים ומה סידורי האבטחה של המחבלים במקום״ אומרים בצה״ל.

המנהרה ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

לוחמי האוגדה מספרים כי למרות שלא היה מידע על חטופים נוספים במרחב הם החליטו כי יש סיכוי כי למנהרה יש המשך התפצלות והם נעו על מעל הקרקע על הציר המשוער.

ביום שישי כמה ימים אחרי מציאת פרחאן נשלח כח של גדוד 46 של השריון לבדוק את מספר מבנים צפופים מתוך הבנה כי במקום יש פיר של המנהרה המסתעפת. כשלא מצא הכח את הפיר הוחלט להרוס כמה מבנים. כאשר כח ההנדסה של גדוד 691 בפיקודו של סא״ל משגב. בעת שהדחפור הגיע למבנה השני קרסה הרצפה בחדר הילדים והדחפור כמעט וצנח לעומק האדמה.

מיד החליט מפקד גדוד ההנדסה להציב מארב על פתח המנהרה שנחשף. כוח של יהלום ושייטת הגיע למקום הוריד רחפן שמהר מאוד זיהה שלוש גופות וכתמי דם. כמה מטרים בודדים נמצאו עוד שלוש גופות. כאשר לוחמי השייטת זיהו כשלוש מהגופות הן של נשים הבינו מיד כי מדובר בגופות חטופים. כמה שעות נמשך החילוץ מתחת לקרקע וכשהן הועלו על הקרקע באופן ספונטני לוחמי צה״ל כיסו את הגופות וכאיש אחד קראו עליהם קדיש.

ציר פילדלפי ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
ציר פילדלפי ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

הצהל כבר נערכים למגוון אפשרויות באשר להמשך. עד עתה הכוחות השמידו 80% מהתוואים התת-קרקעיים שאותרו בסמוך ומתחת לציר פילדלפי. כוחות ההנדסה של האוגדה ויחידת יהל״ם ממשיכים לאתר ולהשמיד תוואי תת-קרקע ותשתיות טרור במרחב.

בצה״ל אומרים כי כדי לפוצץ את כל המנהרות ברפיח נדרשים אלפים טון חומר נפץ. וזה עשוי להימשך עוד שבועות בודדים. במקביל צה״ל נערך להשמיד את כל מנהרות הסמוכות לפלדלפי והן יפוצצו מרגע קבלת פקודה בתוך 48 שעות. בינתיים צה״ל ממשיך לחורר את התת קרקע והוא אף מבצע פעולות של קידוח כל ציר פלדלפי באופן שיטתי כדי לסכם ולקבוע שאין תחתיו עוד מנהרות נוספות.