ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, מתח הבוקר (שישי) ביקורת חריפה על ההתמהמהות בפתרון המשבר הביטחוני בצפון, שמותיר כמאה אלף תושבים מפונים מבתיהם מזה קרוב לשנה. "יש לנו שתי חלופות – או אירוע צבאי כזה או אחר או הסכם", אמר בשיחה עם רון קופמן ואריה אלדד ב-103FM.

"צריך לבחור ולהחליט לפעול, כי בכל יום שעובר אנחנו מאבדים עוד חלק מהצפון והזמן פועל לרעתנו", הדגיש. "אני אומר הרבה מאוד זמן שמדינת ישראל בפועל הורידה את הגבול 40 קילומטרים דרומה מהגבול שהכרנו. לא חשובים לי ביקורים של זה או אחר, אני חושב שכל ההכרזות האלה חסרות טעם".

הוא תיאר את המציאות הקשה בצפון: "צריך להבין את הקושי על סף הבלתי אפשרי של אותם 100,000 מפונים מבתיהם, ואת הקושי הלא פחות משמעותי של עוד 200,000 שחיים עם אזעקות, כטב"מים וטילים, כשהילדים שלהם שוכבים כמה פעמים ביום על הרצפה עם הידיים שלהם על הראש".

צה"ל חיסל בכיר במשמרות המהפכה; מטח ירי לעבר הגליל העליון
בתקשורת הערבית טוענים: זה המתקן האיראני הרגיש שישראל השמידה בסוריה

לדבריו, "לפני ארבעה חודשים התקבלה החלטת ממשלה על תכנית לצפון עם 3.5 מיליארד שקלים השנה, ועוד 3.5 מיליארד בשנה הבאה. זה הכול קשקוש מקושקש. אף אחד ממשרדי הממשלה שתוקצבו אפילו לא התחיל להכין את התכנית הזאת.

"יש משרדי ממשלה שאחראים עלינו, חוץ ממשרד הנגב והגליל, ואין שום סיבה לקחת פרויקטור. הממשלה היא הרשות המבצעת, אנא תתחילו לבצע. גם כך לפרויקטור אין סמכות או אחריות או תקציב".

נתניהו בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
נתניהו בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

זלץ ממשיך: "מה שאני יכול לומר הוא שתמונת הסיום של המלחמה הזאת תשפיע מי יחזור, כמה יחזרו ואיך ייראה הצפון בשנים הבאות. בסופו של דבר יהיה הסכם, אם ההסכם שיתקבל בלי אירוע צבאי הוא הסכם מאוד דומה לכזה שיתקבל לאחר אירוע צבאי, אני לא בטוח שהמחיר האזרחי הצבאי יהיה נכון לשלם אותו".

לסיכום, אמר: "זה לא רק הנושא הביטחוני, יש פה כלכלה ותשתיות, שמדינת ישראל תבין שהיא צריכה לדאוג להם, מה שהיא לא עושה כבר עשרים שנה. כמו שתושבים חיים תחת סיכון הרבה מאוד זמן ביהודה ושומרון ואפילו בתל אביב. מדינת ישראל היא לא דבר מובן מאליו, השאלה היא מה עושים עם זה?

"קבלו החלטות ובצעו אותם, בלי קשר ליהודה ושומרון או עזה. יכול להיות שהאויבים יפעלו ביחד, מה נגיד אז? תפסיקו עם האמירה הזאת שאי אפשר להילחם בשתי זירות במקביל. היא לא נכונה ופוגעת במדינת ישראל. תתחילו לפעול בצפון. לא לדבר – לפעול".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm