צה״ל רשם בשבועות האחרונים לא מעט הישגים בלחימה מול חיזבאללה בלבנון ועל פי הדיווחים גם בסוריה. רק בלילה שבין שישי לשבת הוא פגע במפקדה של חיזבאללה בנבטיה. מחבלים בכירים נפגעו. חלקם נהרגו.

על פי פרסומים זרים השבוע הצליח צה״ל לפגוע באופן קשה באחד הפרויקטים של איראן בסוריה ובלבנון: מפעל דיוק הטילים, שהוסתר היטב והוכנס לתוך צלע הר בלב סוריה, כך שיעמוד מול מתקפות מהאוויר. נכון להיום כנראה שהמפעל הזה כבר לא שמיש בעקבות פעולה נועזת של אותה יחידת קומנדו של צבא שלא ברור איזה הוא. חיזבאללה חטף, חטף קשה. אבל כמו מתאגרף מקצועי הוא לא נופל על הקרקע בזירת האגרוף. הוא לא נותן לשופט הזירה עמוס הוכשטיין לספור לאחור.

לאחר גילוי תוואי המנהרה: הדרישה מצה"ל ביישובי קו התפר
הרחבת הירי לצפת והכנרת היא לא מקרית: חיזבאללה אימץ טקטיקה חדשה

חיזבאללה לא רק שלא נכנע. אלא הוא מאתגר את צה״ל. בסוף השבוע הוא ביצע מספר גדול של שיגורים. את הירי הוא ביצע לעבר העיר צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, עמיעד, חוקוק, כרכרום ועוד. הפעם הוא ירה על דרום מזרח הגליל, לקוו הכינרת. חיזבאללה הכניס לרשימת הטווח שלו עוד 70 עד מאה אלף תושבים. מחק באחת את ענפי התיירות, המסחר, הצלינות, המסעדנות שעוד נשארו בגליל.

נסראללה יודע לקרוא את המתרחש בישראל. הוא מודע לכך שהנהגה הישראלית חלשה. הוא מזהה את הפיצול, את הקושי לקבל החלטות. אחרי הפגיעה בבניין בנהריה ישראל הבהירה באי מעשים: שיש דין אחד לנהריה ודין אחר לתל אביב. כאן נמשך המדרון חלקלק.

פגיעה ישירה בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פגיעה ישירה בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

ביום חמישי הוא ביצע בדיקת דופק לנתניהו. הוא שיגר כטב״מ שטס מעל ראש פינה, עמיעד. אגב זה לא היה בפעם הראשונה. רצה לראות איך מגיב האם דין ראש פינה כדי ראשון לציון? או כדין גבעתיים?

ביום שישי בצהרים הוא ערך עוד בדיקה הפעם שיגר טיל לגבול המזרחי של ראש פינה. ראה שזה עבר בשקט. עכשיו אפשר להעביר לשגרת מלחמה. מי צריך לבזבז תחמושת על עיירות רפאים כמו מטולה או קרית שמונה, כשאפשר עכשיו לפגוע בצפת, ראש פינה, חצור הגלילית, ישובים וותיקים שבמרבית הבתים אין ממדים והמקלוט הציבורי חסר. נסראללה מבין את האפקט שהוא גורם.

לא סתם הוא בחר את שעת הירי המסיבי של כ-55 טילים לעיר צפת, ראש פינה, חצור הגלילית לשמונה בבוקר ולתשע בבוקר. מועד תפילות השבת. האוכלוסייה ברובה בישובים הללו יהודים מאמינים. רובם היו בדרך אל או בבתי הכנסת.

שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

האפקט של הירי היה חזק, מטלטל, בדיוק כפי שהוא עושה כמעט בכל יום מאז 1 בספטמבר ביישובי הגליל המערבי ועמק החולה. הירי מבוצע בשעות הלימודים בבתי הספר. הוא מנגן על העצבים הרופפים והחשופים של ההורים, של האימהות.

השלב הבא של ההסלמה יהיה כנראה העיר כרמיאל, המושבה מגדל ואולי גם טבריה. השאלה היחידה מתי הלחץ הזה ישפיע על הדרג המדיני. שבנתיים מעדיף להתעקש שסלע הקיום של ביטחון ישראל הוא בכלל ציר פילדלפי.

במערכת הביטחון טוענים כי "יש בידינו מידע על מחסן אמצעי לחימה של חיזבאללה בבקעת הלבנון. אנו מחויבים לתקוף אותו, וחשש מתגובת חיזבאללה בירי לעבר ישראל לא צריך להרתיע אותנו. אנחנו במלחמה, ובמערכה זו עלינו להכות בחיזבאללה ללא הרף. זוהי מלחמה רב-זירתית הכוללת שיקולים נוספים, כגון שחרור החטופים והשלמת הלחימה בעזה. עם זאת, בקרב הגנה בלבד איננו יכולים להשיג הכרעה מוחלטת נגד חיזבאללה או להנחית עליו מכת מחץ. כדי להשיג הכרעה כזו, נידרש לבצע מהלך קרקעי נרחב. אולם, צעד זה יתאפשר רק לאחר שהמהלכים בזירות האחרות יבשילו".