מוקדם יותר הבוקר (ראשון) נשמעו אזעקות במרכז הארץ. טיל שנורה מתימן נחת קילומטרים ספורים מנתב"ג והחזיר את המתיחות הביטחונית גם לגוש דן. צביקה חיימוביץ', לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית, התראיין לתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ודיבר אודות התקרית.

ירי חריג מתימן: טיל קרקע קרקע נורה לעבר גוש דן - ונפל קילומטרים מנתב"ג
איתות אווירי בולט לאיראן: פרטים חדשים על עסקת הענק של צה"ל

"מה שאני מבין, מהפרטים שאני מכיר כרגע, האירוע בתחקיר. מדובר על טיל ארוך טווח מתימן, שככל הנראה הארוך ממה שחווינו עד היום מתימן וזה לא הראשון", פתח חיימוביץ'. 

"היו באזור אילת. אנחנו מבינים שהוא יותר קרוב למרכז הארץ. מעצם התהליך שתרגם התרעות לאזור המרכז, זה אומר שהטיל במעופו היחסית מוקדם היה בגילוי ומעקב מתמיד. לטווחים של מעל 1,600-1,700 קילומטר מדובר על 13-15 דקות, זה זמן ארוך מאוד. זמן ההתרעה לאזרח הוא דקה וחצי למרכז, לא משנה מאיפה זה מגיע", הסביר. 

ירי מתימן למרכז (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ירי מתימן למרכז (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בהמשך גילה כי "נעשו ניסיונות ליירט את הטיל המאיים. האם הטיל נפגע מיירוט שלנו או התפרק באוויר? עוד מוקדם לדעת, מה שבטוח זה שהטיל המאיים הזה לא הגיע ליעד שלו ובסוף נפל בשטחים פתוחים. האם הסיבה היא כי הוא נפגע ממיירט שלנו או התפרק באוויר? את זה יצטרכו להמשיך ולתחקר". 

לאחר מכן דיבר על סוגיית המלחמה בלבנון והמתיחות בצפון, ואמר: "אנחנו נמצאים במלחמה בצפון גם אם לא קוראים לה כך, כל יום משגרים עשרות טילים ורקטות, אי אפשר לקרוא לזה בשם אחר".

"לא רק כשזה מגיע לתל אביב זו מלחמה. אין ספק שארסנל הטילים של חיזבאללה הוא הרבה יותר משמעותי ממה שחווינו פה מול עזה, יש פה גם את עניין ההיקפים, זה יהיה אתגר גדול מאוד".

תקיפות צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפות צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')


"בסוף חיזבאללה יפגוש פה חיל אוויר, מערך אווירי, צה"ל ברמת כשירות ברמת מוכנות כשהוא ערוך כולו, כל המערכות באו לידי מבחן מבצעי בצלחה גדולה מאוד בהתמודדות עם הטילים והרקות".

חיימוביץ' סיים בנימה אופטימית זהירה: "אנחנו מתחילים פה בנקודת פתיחה שאני חושב שהיא טובה, בטוח שיש על מי לסמוך, אבל מלחמה מול לבנון לא דומה למלחמה מול עזה או כל דבר אחר שחווינו".

"אני חושב שהיה צריך לעסוק פה בין קמפיין כזה או אחר ברמת ההכנה, גם בתיאום הציפיות וגם בדגשים של התנהגות לעורף מהמרכז וצפונה. עדיין לא מאוחר. מקווה שמישהו ישכיל ויעשה את זה. יש פה גם היבטים של הכנה בזמן אמת. יש פה הרבה תהליכי הכנה שמוטב לעשות לפני ולא תוך כדי או אחרי".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm