בפיקוד הצפון העריכו אתמול כי לא יהיה מנוס בקרוב מאוד שישראל תקבל את ההחלטה לפעול בלבנון. הרחבת טווח הירי של חיזבאללה בסוף השבוע מחייבת, לדעת גורמי ביטחון, התייחסות שונה של ישראל כלפי הארגון. במקביל, גורמים במערכת הביטחון ציינו היום (ראשון) כי "כדי להשיג הכרעה, יידרש מהלך קרקעי נרחב. אולם, צעד זה יתאפשר רק לאחר שהמהלכים בזירות האחרות יבשילו".

העיתונאי הלבנוני, טוני בולוס, הוסיף מידע חדש בראיון לערוץ אל-חדת' הסעודי. לדבריו, "ההסלמה האחרונה בגבול הצפון עדיין במסגרת הקצב המוכר, למרות התרחבותה לעתים לבקעה ולגבול סוריה. זוהי מציאות שהתרגלנו אליה בחודשים האחרונים. עם זאת, הצהרת ראש הממשלה נתניהו וההדלפות בנוגע לתוכניות להרחבת המלחמה יצרו השפעה משמעותית בלבנון".

אחרי צפת והכנרת: אלו הערים הבאות שייכנסו למעגל האש של חיזבאללה
מה הם מתכננים? התיעוד החריג מדרום לבנון | צפו בתיעוד

בולוס המשיך: "לפי דיווחים, נרשמה בריחה המונית של אוכלוסייה מדרום לבנון לכיוון ביירות, עד כדי יצירת פקקי תנועה בכביש צידון. תופעה זו משקפת את החשש ברחוב הלבנוני, במיוחד בדרום, מפני אפשרות למלחמה כוללת ורחבה יותר". לדברי בולוס, "התפתחות זו מתרחשת במקביל להודעה על תוכנית להחזרת התושבים לצפון, המעידה על רצינות הכוונות בנושא זה. עם התקרבות פתיחת שנת הלימודים בלבנון ובישראל, ייתכן שישראל תחליט להכריע בסוגיה זו, כדי להימנע ממצב שבו תושבי הצפון נמצאים מחוץ לבתיהם לשנה נוספת".

תושבים נמלטים מדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תושבים נמלטים מדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

בולוס ציין כי "פרשנים צבאיים ומדיניים טוענים כי ההרחבה הצפויה לא תהיה בהכרח מלחמה כוללת, אלא הרחבה של אזורי הלחימה, התקיפות והשימוש בכלי נשק מסוימים. השאלה המרכזית היא כיצד ניתן לשלוט בהרחבה מבוקרת שכזו". לסיכום, בולוס אמר: "באשר לחיזבאללה, הארגון מתקשה להתמודד עם האסטרטגיה הישראלית הנוכחית. בניגוד לציפיותיו לסבב לחימה קצר, הוא מצא עצמו במלחמת התשה ממושכת. יכולותיו הצבאיות נפגעו משמעותית, וארסנל הנשק שלו ספג פגיעות קשות. בעוד שחיזבאללה ציפה ליכולת לשגר אלפי טילים ביום אחד לעבר צפון ישראל, בפועל הוא מצליח לשגר לכל היותר מאות בודדות של טילים, רובם קצרי טווח ובעלי השפעה מוגבלת על מהלך הקרבות".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה