רמי איגרא, ראש חטיבת השבויים והנעדרים במוסד לשעבר, התייחס אתמול (רביעי) בריאיון ל"מעריב" למצב המתוח בצפון הארץ והביע את דעתו לגבי הצורך בפעולה צבאית נגד חיזבאללה.

לדבריו, "למדינת ישראל יש אחת משתי ברירות: או שהיא מקבלת את המצב הקיים, מוותרת על הגליל העליון, או שהיא מתמודדת עם הדבר הזה שנקרא חיזבאללה." הוא הדגיש את הצורך בפעולה מיידית: "אז המצב הוא בינארי: או מרימים דגל לבן ומוותרים על הגליל העליון, או מייצרים מצב ביטחוני חדש, שבו האזרחים שגרים בצפון ולא רק הם יוכלו לשוב ולגור שם".

"מופלים לרעה בגלל 200 מטר": תושבי הגליל העליון קוראים לשינוי הגדרת קו העימות

"זה אף פעם לא זמן להיכנס למלחמה, אין כזה דבר זמן שהוא טוב למלחמה ותמיד צריך להימנע ממנה," פתח איגרא. "יחד עם זאת, נוצר מצב בצפון מדינת ישראל שמצריך התייחסות. שכתוצאה מלחימה בלתי פוסקת של החיזבאללה בצפון המדינה, כולל טילים קורנטים וכן הלאה וכן הלאה, 61 אלף ישראלים נעקרו מבתיהם ואין להם עתיד באמת."

הוא הדגיש את הסכנה שבדחיית ההתמודדות: "יש לזה עוד אספקט אחד - מי שלא מתמודד היום מתמודד מחר, כי החיזבאללה לא עומד להפוך לחובב ציון ולשנות את עורו. וכפי שלמדנו בעזה, אתה לא מתמודד, אתה בסוף נאלץ להתמודד ובהתמודדות שאתה נאלץ בה אתה משלם בריבית, הצמדה ועליית ערך כמו שקרה לנו בשבעה באוקטובר."

סיור עם משפחות החטופים בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
סיור עם משפחות החטופים בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

הפתרון, לדעתו של איגרא, הוא פעולה צבאית משמעותית: "ולכן אם אתה שואל את עניות דעתי הבלתי קובעת, למדינת ישראל לא תהיה ברירה אלא לייצר מלחמה כזאת שבה היא תוכל לעמוד, שמצד אחד תפגע במקסימום יכולות צבאיות שיש לחיזבאללה. מצד שני תשניא כמה שאפשר את חיזבאללה על תושבי לבנון וזה כבר מצב שקיים - הלבנונים לא אוהדים את החיזבאללה ונזכור שעשיע הם מיעוט בלבנון ולא רוב. ואת הדבר הזה היה צריך לעשות הרבה יותר מוקדם מעכשיו."

"נראה כאילו מחכים לתגובה של חיזבאללה, לא ברור למה ישראל מחכה"

איגרא הביע תמיהה על העיכוב בפעולה: "אני אישית לא מבין למה לא ניצלו פתיחת צי המטוסים כדי לייצר את המלחמה הזו ולמה לא יצרו את מה שקרה אתמול כדי לייצר את זה. אבל אני מאוד מקווה שההתפוצצויות האלה, אם הן משויכות לישראל ואם לא, הם לא אקורד הסיום אלא אקורד ההתחלה בטיפול בלבנון."

"אני לא יודע למה אנחנו מחכים," המשיך איגרא. "זה נראה כאילו מישהו מחכה לתגובה של חיזבאללה. יכול להיות כתוצאה מלחץ אמריקאי או לחץ בינלאומי כזה או אחר. אבל זה לא ממש מובן, לא ממש מובן למה מדינת ישראל מחכה ולמה היא מחכה. בסופו של דבר לא תהיה ברירה. אין מצב שיהיה בסופו של הפינג פונג הזה, הסדר בינינו לבין חיזבאללה שבו אנחנו נאמין ושלאורו נוכל להחזיר את התושבים לגור בצפון ושהם ישובו. אין כזה מצב."

לסיכום, איגרא אמר: "האם מדינת ישראל תיאלץ כדי להגיע למטרה הזאת להיכנס לאול אאוט מלחמה, מלחמה כוללת? אולי. אנחנו לא צריכים לפחד מזה, אבל אנחנו כנראה נשתדל לייצר מלחמה כזאת, שכמו שאמרתי, תעשה שני דברים: אחת תפגע במקסימום יכולות, כי את היכולות שלא נפגע היום בהם ניאלץ להתמודד איתם מחר. אז מה שלא נחסל היום ומה שלא נפגע בו היום הוא יעמוד מולנו בעוד 5 שנים. למדנו את זה בעזה."

איגרא סיים בביקורת על מדיניות הממשלה: "דרך אגב ידענו את זה כל הזמן, רק שאנחנו מדינה נרקומנית של שקט ואנחנו בממשלת ישראל הנוכחית ששולטת פה איזה 20 שנה היא ממשלת הדחיינות, היא דוחה את הבעיות לעתיד שמה בעתיד המצב יהיה יותר טוב. מדינת אובר דראפט."