תוכננה התנקשות בראש הממשלה, שר הביטחון או ראש השב"כ: הבוקר (חמישי) הותר לפרסום כי במסגרת פעילות סיכולית משולבת של שירות הביטחון הכללי ויאחב"ל לה"ב 433 במשטרת ישראל, נעצר במהלך חודש אוגוסט האחרון מוטי ממן, בן 73 מאשקלון, בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות שעניינן קשר עם גורמי מודיעין של המשטר האיראני. לאחר שנעצר אמר ממן לחוקריו "טוב שעצרתם אותי". פרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי בב"ש כתב אישום נגד החשוד.

מוטי ממן הנאשם בפעילות למען איראן (צילום: פלד ארבלי)
מוטי ממן הנאשם בפעילות למען איראן (צילום: פלד ארבלי)

במסגרת פרשיית החקירות שנוהלה בשב"כ וביאחב"ל, עלה כי ממן איש עסקים, התגורר תקופה ממושכת בטורקיה וניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי וממוצא איראני. במסגרת קשרים אלו, בחודש אפריל 2024, הסכים ממן, בתיווך הגורמים הטורקים אנדריי פארוק אסלן וג'ונייד אסלן, להיפגש עם איש עסקים עשיר המתגורר באיראן בשם אדי, לטובת קידום פעילות עסקית.

לצורך קידום הפעילות העסקית הגיע  לעיר Samandag שבטורקיה, שם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של אדי וקיימו שיחה טלפונית עם אדי, לאחר שהאחרון לא היה יכול לצאת מאיראן. עוד העלתה החקירה כי בהמשך לכך, בחודש מאי 2024, יצא לטורקיה, שם נפגש עם אנדריי, ג'ונייד ושני נציגיו של אדי, ולאחר שהתברר כי אדי שוב אינו יכול לצאת מאיראן לטורקיה, הוברח ממן הישראלי ברכב דרך מעבר גבול יבשתי בגבול טורקיה, בקרבת העיר ואן הנמצאת במזרח טורקיה, לתוך איראן, שם נפגש עם אדי ואדם נוסף בשם חאג'ה שהוצג כפעיל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים.

מעצר החשוד בפעילות עבור איראן (צילום :דוברות שב"כ)

שני המפגשים של ממן הישראלי באיראן והמשימות שנתבקש לבצע: הישראלי והנוספים נסעו לביתו של אדי באיראן שם התקיימה פגישה במהלכה הוא הוצג כאזרח ישראלי. במסגרת פגישה זו הוצע לאותו ישראלי על ידי אדי, לבצע משימות ביטחוניות שונות בתחומי ישראל עבור המשטר האיראני, ובתוך כך: העברת כספים או אקדח בנקודות שיקבעו מראש, צילום מקומות הומי אדם שונים בארץ ושליחתם לגורמים האיראניים, איום על אזרחים ישראלים אחרים המופעלים בארץ מטעם המשטר האיראני שלא ביצעו משימות שהתבקשו. ממן הישראלי ביקש לבדוק את העניין.

עוד התברר בחקירתו, כי במהלך אוגוסט 2024, נכנס ממן הישראלי בפעם השנייה לאיראן תוך שהוברח דרך מעבר הגבול כשהוא מוחבא בתוך קבינה של משאית. בזמן שהותו בביתו של אדי באיראן פגש גורמי מודיעין איראנים נוספים, והתבקש על ידם לבצע פעילות טרור עבור איראן על אדמת ישראל, ובתוך כך לקדם פיגועי התנקשות בראש ממשלת ישראל- בנימין נתניהו או שר הביטחון - יואב גלנט, או בראש השב"כ - רונן בר.

כן ביקשו גורמי המודיעין האיראניים לבדוק אפשרות להתנקשות של אישים בכירים נוספים, כגון ראש הממשלה לשעבר מר נפתלי בנט ואישי ציבור נוספים, זאת מבחינתם כנקמה בגין חיסולו של איסמעיל הנייה על אדמת איראן בחודש יולי 2024, אשר יוחסה בידי שלטונות איראן למדינת ישראל. ממן הישראלי דרש מצדו תשלום מקדמה על סך מיליון דולר בטרם ביצוע פעולה כלשהי.

נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני)
נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני)

למחרת קיים הישראלי פגישה נוספת עם גורמי המודיעין האיראניים במסגרתה חזרו על הצעתם להתנקש בבכירים, בחנו אפשרות כי הוא יטמין כספים בנקודות משלש ישראל עבור אחרים, יפעל לאיתור גורמים רוסים ואמריקאים לצורך חיסול מתנגדים של המשטר האיראני באירופה ובארצות הברית ויגייס איש מוסד אשר יהפוך להיות "סוכן כפול". גם במהלך פגישה זו דרש הישראלי מקדמה על סך מיליון דולר, אולם הסוכנים האיראניים סרבו לבקשתו והודיעו לו כי יצרו עמו קשר בעתיד. בטרם עזיבתו את אדמת איראן קיבל לידיו 5,000 יורו מאדי ונציג המודיעין האיראני עבור השתתפותו בפגישות. בתאריך 19/09/2024 הוגש כנגדו כתב אישום ביטחוני חמור בעניינו.

גורם בכיר בשב"כ: "מדובר בפרשיה חמורה ביותר המהווה דוגמה למאמצים הכבירים של גורמי המודיעין האיראניים לגייס אזרחים ישראלים לטובת קידום פעילויות טרור בישראל. הערכת גורמי הביטחון כי האיראניים ימשיכו במאמציהם לגיוס מופעלים בישראל לטובת איסוף מודיעין וביצוע משימות טרור בישראל, תוך שהם פונים, בין היתר, גם לגורמים בעלי רקע פלילי לטובת מימוש המשימות".

"בזמן שמדינת ישראל מצויה במלחמה במספר גזרות, אזרח ישראלי יוצא בשתי הזדמנויות שונות למדינת אויב, נפגש עם סוכני מודיעין איראניים ומביע נכונות לביצוע מעשי טרור חמורים על אדמת ישראל. מעשיו סייעו לאיראן ולגורמי המודיעין שלה במערכה שהם מנהלים כנגד ישראל״.

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את הנאשם, מסר: "זה עתה התקבל כתב האישום ואיתו בקשה למעצר עד תום ההליכים. טרם נחשפנו לחומר החקירה כך שבשלב זה קשה להיכנס לפרטי המקרה. ניתן לומר כבר עתה כי מדובר באדם שסייע רבות לשירותי הבטחון של מדינת ישראל, שילדיו משרתים בכוחות הביטחון ואשר במסגרת עסקיו הוא טעה בשיקול הדעת. לא בכדי כתב האישום לא הוגש על עבירות אחרות. מרשי שיתף פעולה וממשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות".