סימונים על הרכיבים האלקטרוניים המרוסקים של מכשירי הקשר של חיזבאללה שפוצצו השאירו שובל המוביל דרך יצרן בטאיוואן לחברת קש הונגרית, שנחשדת כי הוקמה או נוצלה על ידי המודיעין הישראלי כדי להסוות את תפקידו הנטען באספקת המכשירים הקטלניים לארגון הטרור, כך חשפה הבוקר (ראשון) כתבה שפורסמה ב"וושינגטון פוסט". גורמי ביטחון בבירה אירופית אחרת חקרו האם חברת נוספת הייתה המוכרת האמיתית מאחורי עסקת הזימוניות.

חיזבאללה חילק מכשירים ממולכדים שעות לפני שהתפוצצו: פרטים חדשים על מתקפת הביפרים

על פי ה"פוסט", גורמים בהווה ובעבר תיארו זאת כחלק ממאמץ רב-זרועי של ישראל לאורך העשור האחרון לפתח מה שגורמים ישראליים כינו יכולת "כפתור אדום" - כלומר, חדירה פוטנציאלית הרסנית ליריב שיכולה להישאר רדומה במשך חודשים, אם לא שנים, לפני הפעלתה. הסיבה של ישראל ללחיצה על "כפתור אדום" כזה השבוע נותרת עמומה, אם כי מומחים שיערו שגורמים ישראליים חששו כי ההמרה של אלפי זימוניות למטעני חבלה זעירים הייתה בסכנת חשיפה. מתקפות כאלה מתוכננות בדרך כלל להתחולל כהקדמה למתקפה רחבה יותר, אמרו גורמים, זורעות כאוס בהכנה לפעולות צבאיות המשך.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"כפתור אדום" הוא "קונספט למשהו שאתה יכול להשתמש בו כשאתה רוצה או צריך", אמר לעיתון גורם ישראלי לשעבר המכיר את מבצע הזימוניות. הפעלת המכשירים בשבוע שעבר "לא הייתה חלק מהתוכנית המקיפה" שתוכננה, כאשר המבצע יצא לדרך, אמר הגורם, אם כי הוא הדגיש שגורמים ישראליים מאמינים שהייתה לו השפעה משמעותית. "תסתכלו על התוצאה", אמר הגורם לשעבר, בהתייחסו לפיצוצים שפצעו או הרגו מנהיגים, מילאו בתי חולים והפכו פעילים לבלתי מסוגלים להשתמש או לבטוח בציוד תקשורת בסיסי.

גורם מודיעין ישראלי לשעבר נוסף אמר שהפיצוצים סימנו את שיאה של השקעה רב-שנתית בחדירה למבני התקשורת, הלוגיסטיקה והרכש של חיזבאללה. זמן רב לפני שהזימוניות נארזו בחומרי נפץ, אמר הגורם, המוסד וגורמים נוספים פיתחו הבנה מפורטת של "מה חיזבאללה צריך, מהם הפערים שלו, עם אילו חברות קש הוא עובד, היכן הן נמצאות, מי הם אנשי הקשר".

הביפרים של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ann Wang )
הביפרים של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ann Wang )

לאחר מיפוי הרשתות הללו, אמר הגורם לשעבר, "אתה צריך ליצור תשתית של חברות, שבה אחת מוכרת לשנייה, שמוכרת לשלישית" - הכל כדי לתמרן קרוב יותר לסוכני הרכש של חיזבאללה, שמסתמכים על חברות קש משלהם, תוך הסתרת כל קשר לישראל. רשומות תאגידיות מועטות עבור החברות האירופיות הקשורות לזימוניות מזכירות מייסדים ללא רקע ברור כספקי ציוד תקשורת וללא קשר ברור לממשלת ישראל, מה שמשאיר לא ברור אם הם היו מודעים לתפקידים שחברותיהם עשויות היו למלא במתקפה על חיזבאללה.

עם אשפוזם של פעילי חיזבאללה רבים ואחרים הממהרים להעריך את הנזק לארגון, אנשים הקשורים לארגון תיארו את מתקפת הזימוניות ככישלון ביטחוני מדהים. "איך חיזבאללה לא בדק את המשלוח הזה כשהוא הגיע?", שאל אדם לבנוני קרוב לחיזבאללה. "יש להם את היכולת הטכנית, הם ייצרו כטב"מים וטילים. איך הם לא יכולים לזהות פגיעה כזו?".

פרטים מפתח על המבצע נותרו לא ברורים, כולל האם ישראל יירטה וחיבלה במשלוח זימוניות קיים או ביצעה תוכנית שבה ישויות מודיעין ישראליות למעשה ייצרו או הרכיבו מכשירים עמוסים בחומרי נפץ. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי המודיעין הישראלי בנה את המכשירים וגם יצר חברות קש כדי להונות את חיזבאללה.

גורמי ביטחון אמריקאים ומערביים אמרו שהם עדיין מנסים להרכיב את הפרטים. מספר גורמים אמרו שהם מניחים, אך לא אימתו, שהעבודה על התקנת חומרי הנפץ בתוך הזימוניות התבצעה בישראל, כדי להימנע מהסיכונים של חשיפה או תאונה בשטח זר.

בראיונות, גורמי מודיעין בהווה ובעבר התפעלו מהמורכבות של המזימה, אם כי חלקם הטילו ספק במשמעות האסטרטגית שלה. גורם מודיעין אמריקאי לשעבר אמר שההחלטה של ישראל לצייד את המכשירים בחומרי נפץ במקום בציוד ריגול מתוחכם שיקפה "מנטליות של פולחן ההתקפה" בממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המעדיפה הפגנות של כוח קינטי שעשויות לא להשיג את מטרותיה הרחבות יותר של ישראל בעימות אזורי מתגבר.

בעקבות מתקפת הביפרים בלבנון - עשן מחנות ניידים (צילום: רויטרס)
בעקבות מתקפת הביפרים בלבנון - עשן מחנות ניידים (צילום: רויטרס)

על פי ה"פוסט", על ידי מעקב אחר רמזים בשרידי הפצצות, מתגלה רשת של ספקים וישויות קש. הלוחות האחוריים של הזימוניות היו מסומנים עם מידע על מותג ודגם הקשור ליצרן טייוואני, "אפולו גולד", שנשאר ספק גדול של מכשירים שהיו נפוצים בשנות ה-90. חיזבאללה פנה לשימוש בזימוניות, כי האמין שהמגבלות הטכנולוגיות הנמוכות שלהם הפכו אותם לפחות פגיעים לפריצה של המודיעין הישראלי.

בעקבות מבול של שאלות מצד התקשורת, מנהלי אפולו גולד אמרו שהחברה לא תכננה ולא ייצרה את המכשירים שהופצו על ידי חיזבאללה, ושהם יוצרו תחת הסדר רישוי עם חברה שבסיסה בהונגריה, בשם BAC Consulting KFT.

האופי האמיתי של עבודת BAC נשאר עמום. לפי רשומות חברה הונגריות, החברה נרשמה במאי 2022 והיא מפרטת 118 פעילויות עסקיות בתיק התאגידי שלה, כולל הוצאה לאור של ספרים, הפצת סרטי קולנוע וייצור של "שמנים ושומנים" ו"תכשיטי חיקוי". אתר האינטרנט של החברה, שהושבת מאז המתקפה ביום שלישי, מפרסם מערך שירותים רחב באותה מידה, מציע ייעוץ בכל דבר, מהשקעות בעלות השפעה חברתית ועד לפתרונות לניהול פסולת.

אישה הרשומה כמייסדת של BAC Consulting, כריסטיאנה ברסוני-ארצ'ידיאקונו, בת 49, לא הגיבה למספר בקשות לתגובה מ"הפוסט". בשיחה קצרה עם NBC News לפני מספר ימים, היא אמרה שהייתה "רק מתווכת" בעסקאות הזימוניות ומעולם לא החזיקה במכשירים.
אמה של ברסוני-ארצ'ידיאקונו, אמרה ביום שישי שבתה נמצאת כעת במשמורת מגן של הממשלה ההונגרית. הרשויות ההונגריות לא הגיבו לבקשה לתגובה על ההסדר. עם זאת, גורם ביטחוני הונגרי אמר שחוקרים קבעו ש-BAC הייתה חברת קש והייתה מעורבת בעסקה שסיפקה זימוניות לחיזבאללה. המכשירים "מעולם לא הגיעו להונגריה", אמר הגורם, "אבל נראה שהזהות של BAC שימשה כחלק מהמבצע להונות את חיזבאללה, אם כי לא ברור שברסוני-ארצ'ידיאקונו הייתה מעורבת או יש לה ידע עמוק על כך".

משטרת טייוואן ביקרה במשרד של BAC בטאיפיי ביום רביעי וחשפה רשומות משלוח המצביעות על כך שאפולו גולד שלחה לאחרונה 254 זימוניות להונגריה בשנת 2022, לפי תקשורת מקומית. חוזה עסקי אח,ר שלכאורה נתפס על ידי חוקרים, הצביע על כך שהחברה המבוססת בטאיפיי הרוויחה 15 דולר עבור כל זימונית שנמכרה על ידי BAC.

שירותי הביטחון הבולגריים חקרו השבוע חברה נוספת, Norta Global Ltd מסופיה, בעקבות דיווח תקשורתי ביום רביעי שהחברה מכרה ומסרה את הזימוניות המתפוצצות לחיזבאללה. טלקס, אתר חדשות הונגרי, ייחס את המידע למקורות לא מזוהים.

הסוכנות הממלכתית לביטחון לאומי של בולגריה פרסמה הצהרה ביום שישי, בה נאמר כי "נקבע מעבר לכל ספק" שאף מכשיר תקשורת שהתפוצץ בלבנון או בסוריה לא "יובא, יוצא או יוצר בבולגריה". ההצהרה לא שללה קשר של Norta Global למכירת הזימוניות לחיזבאללה, אלא אמרה רק שהחברה "לא ביצעה עסקאות שלגביהן יש לבולגריה סמכות שיפוט".

רשומות בולגריות מצהירות ש-Norta Global הינה בבעלות רינסון חוזה, גבר נורבגי בן 39 שנולד בהודו. חוזה הקים את החברה באפריל 2022 לצורך "ניהול פרויקטים טכנולוגיים", לפי מסמכי ההקמה שלה, שנחתמו על ידי חוזה באוסלו. חוזה הקים בעבר חברת טכנולוגיה בנורבגיה בשם Nortalink.

במהלך השנים 2022 ו-2023, Norta Global קיבלה הכנסות כוללות של יותר מ-1.5 מיליון דולר בשער החליפין של היום, לפי דוחות כספיים שהוגשו לרשויות הבולגריות. לאורך כל התקופה הזו, לחוזה הייתה עבודה במשרה מלאה בחברת תקשורת המבוססת באוסלו, לפי קורות החיים המקוונים שלו.

בראיון קצר, דימיטר דסקלוב, רואה החשבון של Norta Global לא הגיב לשאלות האם לחברה היו קשרים עם ישראל. לחוזה יש פרופיל ב-Founders Nation, אתר קשרי עסקים ישראלי, שמפרט מספר ארגונים עם קשרים, כיום או בעבר, לצה"ל - כשותפים רשמיים.

גיא פרנקלין, שמזוהה כמייסד שותף של האתר, אמר שמעולם לא שמע על חוזה או Norta Global ושהוא לא מאמין שממשלת ישראל סיפקה מימון כלשהו דרך Founders Nation. "בעולם הטכנולוגיה אתה רוצה שיהיו כמה שיותר לוגואים בפלטפורמה שלך, כדי להראות שיש לך תמיכה (לא מבחינה פיננסית) מגופים רבים", אמר פרנקלין.

חוזה לא הגיב לשיחות והודעות מ"הפוסט". חברו באוסלו, ביבין בסקרן, אמר שהוא ואחיו של חוזה גם לא הצליחו ליצור קשר עם חוזה. הוא נסע לבוסטון ביום שלישי ונשאר בארצות הברית נכון ליום שישי, לפי רשומות ממשלת ארצות הברית. הוא היה שם כדי להשתתף בכנס טכנולוגי, לפי מקור המכיר את תוכניותיו וכן דיווח באתר החדשות הנורבגי VG. מארגן בכנס, שנתמך על ידי חברת התוכנה HubSpot, אמר לכתב "הפוסט" שחוזה לא אסף את תג הזיהוי שנוצר עבורו ולא השתתף באף דיון. מאמצים ליצור איתו קשר ביותר מ-30 מלונות המופיעים באתר הכנס לא צלחו.