על רקע חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, "מעריב" שוחח עם ד"ר מנחם מרחבי, חוקר בתחומי איראן המודרנית והאסלאם השיעי, ששיתף בדעתו באשר להשלכות החיסול על המשטר האיראני. 

"לאיראן תהיה יותר שליטה": עוזי רבי מסביר - חיסול נסראללה עוד יחזור אלינו כבומרנג?
אין מנוס מתמרון קרקעי בלבנון? "ישראל במלכוד, אי אפשר להכריע את חיזבאללה מהאוויר" | האזינו

״הייתי אומר שיש שני סוגים של השפעות לחיסול נסראללה: הזירה הלבנונית והזירה האיראנית", אמר. "בתוך השיעים בלבנון, זה מפעיל לחץ על הקשר עם איראן. הרי חיזבאללה נוצר על ידי איראן וחומש על ידה במשך שנים רבות, אבל הוא גם ארגון לבנוני. הלחץ על חיזבאללה בתוך לבנון הולך וגובר, וזה בעתיד יכול לגרום גם למשהו מעניין בתוך לבנון. חלק ניכר מהשיעים מאוכזבים מחיזבאללה, והוא יצטרך מאוד להתאמץ כדי לזכות מחדש באמונם. אולי נראה פיצול בתוך חיזבאללה או נטישה שלו ומעבר לארגון ותיק יותר בלבנון, כמו עמ"ן".

"בצד האיראני", המשיך, "יש עכשיו הרבה מתח בתוך הצמרת בנוגע לאם ואיך להגיב. קודם כל, חיזבאללה, עם כל חשיבותו לאיראן, הוא רק שיקול אחד במערכת השיקולים הרחבה יותר שיש לה. השאלה היא כמה הם מוכנים להקריב בשבילו. השאלה הזו הייתה קיימת גם לפני המתקפות האחרונות על חיזבאללה, אבל כעת המחיר של העניין הזה הולך וגובר".

"איראן גם חוששת שאם תגיב עכשיו, אין לה הרבה מה לאיים על שטח ישראל ישירות. מה שאיראן יכולה לעשות הוא מה שעשתה בעבר – לפגוע במטרה ישראלית או יהודית בחו"ל. אבל המחיר של פגיעה כזאת הוא מאוד גבוה. ראשית, ישראל יכולה להגיב, וכמו שראינו בעבר, יש אפשרות לתגובה גם על אדמת איראן. שנית, זה מאוד נוגד את מה שאיראן מנסה להשיג היום בזירה הבינלאומית".

"איראן נכנסה למלכוד קשה – או שהיא תיתפס כפחות מחויבת לשלוחות שלה, וחיזבאללה הוא השלוחה המרכזית שלה, או שהיא תסכן מאוד את המעמד הבינלאומי שלה, מה שנשאר ממנו".