מלחמת חרבות ברזל: דובר צה"ל דניאל הגרי אמר היום (שלישי) בהצהרה לתקשורת: "לפני זמן קצר שותפינו בארצות הברית עדכנו אותנו כי הם מזהים היערכות של איראן לירי לכיווננו. בשלב זה אנחנו לא מזהים איום אווירי ששוגר מאיראן". 

"מערכי ההגנה האווירית שלנו ערוכים באופן מלא. מטוסי חיל האוויר בשמיים. יחד עם זאת ההגנה לא הרמטית ולכן יש להמשיך להישמע להנחיות פיקוד העורף", ציין, "אנחנו במוכנות גבוהה מאוד יחד עם שותפינו בארה"ב ועוקבים אחרי התפתחות. צה"ל ערוך מוכן בהגנה ובהתקפה. התמודדנו עם איום כזה בעבר ואנחנו נתמודד איתו גם עכשיו. אני קורא לאזרחי ישראל להמשיך לנהוג באחריות כפי שעשיתם לאורך כל המלחמה".

האיום שבפנים: גל התרעות לפיגועים; המשטרה מתגברת כוחות
בתל אביב מגיבים לשינוי בהנחיות פיקוד העורף: "לא ניתן לפחד לנצח"

בניו יורק טיימס דווח כי גורמים רשמיים בארה"ב מאמינים שאיראן תשגר מתקפת טילים בליסטיים ב-12 השעות הקרובות. עוד הוסיפו שלושה גורמים ישראלים כי יעד המתקפה האיראנית החדשה יהיה שלושה בסיסי אוויר צבאיים וכן מפקדת מודיעין מצפון לתל אביב.

גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ייתכן שהמתקפה האיראנית האפשרית תהיה בסדר גודל של המתקפה שהתרחשה באפריל. ברשת ה-CNN נאמר כי נרשמו "מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים בעקבות אזהרות על מתקפת טילים איראנית נגד ישראל".

גורם רשמי אמריקאי אמר ל"פוקס ניוז" כי "איראן נמצאת במצב של מוכנות לפתוח בהתקפה על ישראל בתוך 12 עד 24 שעות". "בימים האחרונים ראתה ארה"ב תנועה נוספת של טילים באיראן כדי להתכונן למתקפה 'הממשמשת ובאה'", אמר הבכיר.

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט מקיים הערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירי צה״ל. בשעה האחרונה התקיים דיון הערכת מצב גם במשרד התחבורה. על הפרק: היערכות להסלמה ביטחונית, מתקפות סייבר והגנה על התשתיות. 

יואב גלנט והרצי הלוי בהערכת מצב (צילום: תקשורת שר הביטחון)
יואב גלנט והרצי הלוי בהערכת מצב (צילום: תקשורת שר הביטחון)

לפי בכיר בממשל האמריקאי, איראן מתכוננת לשגר "בקרוב" התקפת טיל בליסטי על ישראל, זאת לאחר שהזהיר ביום שלישי מפני "השלכות חמורות" אם הדבר יתרחש. הבכיר, שדיבר בעילום שם כדי לדון בנושא, אמר כי ארצות הברית תומכת באופן פעיל בהכנות ההגנתיות של ישראל. כמו כן, בכיר בבית הלבן אמר לעיתונאי וואלה ברק רביד: "אנו מסייעים באופן פעיל בהיערכות צבאית כדי להגן על ישראל מפני המתקפה האיראנית הזו. מתקפה צבאית ישירה מאיראן נגד ישראל תביא לתוצאות קשות עבור איראן".

עוד נאמר מפי בכיר אמריקאי כי לארצות הברית יש אינדיקציות לכך שאיראן מתכוננת לשגר בקרוב מתקפת טילים בליסטיים נגד ישראל. בנוסף לכך, פיקוד מרכז של צבא ארה"ב פרסם כי 3 טייסות מטוסים נוספות בדרכן לאזור, ואחת מהן כבר הגיעה. פקיד בבית הלבן אמר בתדרוך לכתבים כי לכל מתקפה צבאית ישירה של איראן על ישראל יהיו השלכות חמורות על טהרן.

טהרן, איראן (צילום: רויטרס)
טהרן, איראן (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אזרחי ישראל, אנחנו בעיצומה של מערכה נגד ציר הרשע של איראן.  אמרתי אתמול שאלה ימים של הישגים גדולים ואתגרים גדולים. הישגים גדולים כי סיכלנו את נסראללה ואת צמרת הפיקוד שלו ואת התוכנית של חיזבאללה לכיבוש הגליל. אנחנו נחושים להחזיר את תושבינו בצפון בבטחה לבתיהם.  אבל מנגד, יש גם אתגרים גדולים".

עוד הוסיף, "מה שאני מבקש מכם זה שני דברים:  אחד - להישמע בקפדנות להנחיות פיקוד העורף, זה מציל חיים. ושנית - לעמוד יחד. נעמוד יחד איתנים בימי המבחן שלפנינו. ביחד נעמוד, ביחד נלחם וביחד ננצח״.

סוללת כיפת ברזל במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
סוללת כיפת ברזל במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

בניו יורק טיימס דווח כי שגרירות ארה"ב בישראל הוציאה התראה ברמה גבוהה לעובדיה, והורתה להם לחזור הביתה ולהיות מוכנים להיכנס למקלטים. זוהי ההוראה הראשונה מסוגה מאז המתקפה האיראנית על ישראל בחודש אפריל.

בתוך כך, לאחר הערכת מצב, הוחלט על גיוס ארבע חטיבות מילואים וכוחות נוספים למשימות המבצעיות בגזרה הצפונית. גיוסם יאפשר את המשך מאמץ הלחימה מול ארגון הטרור חיזבאללה והשגת מטרות המלחמה, בהן השבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, כך על פי הודעת דובר צה''ל.

בהתאם להערכת המצב בפיקוד העורף, הוחלט היום בשעות הצהריים על שינוי ההנחיות לציבור: הגבלת הפעילות וההתקהלויות באזורים נרחבים: הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים, שפלת יהודה. באזורים אלה חלה כעת הגבלת התקהלות. ניתן לקיים בהגבלה של עד 30 אנשים בשטח פתוח ועד 300 אנשים במבנה. החופים יהיו סגורים למתרחצים.