אייל עופר, מומחה לכלכלת חמאס, שוחח עם "מעריב" בעקבות תחילתו של התמרון הקרקעי המחודש של צה״ל בצפון רצועת עזה היום (ראשון). 

עופר אמר: ״זה המאני טיים. התחיל הבוקר המהלך החשוב ביותר של המלחמה והוא הפינוי של שארית האוכלוסייה מצפון רצועת עזה. עבור החמאס זה היה היעד האסטרטגי - לשמר את האחיזה של האוכלוסייה, שבתוכה כמובן נטמעים אלפי מחבלים ואלפי אנשי שלטון חמאס בצפון רצועת עזה". 
הקטארים מודים לראשונה: "סינוואר נעלם לנו"  
מעבר לכל דמיון: כך אולצו מחבלי חיזבאללה להשתמש בביפרים בשתי ידיים

תיעוד כניסת כוחות אוגדה 162 לצפון רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"אנחנו חייבים להבין ולהפנים שניצחון במלחמה אינו מיטוט כל פיר מנהרה, פירוק גדודי חמאס או אפילו הריגת המחבל האחרון. ניצחון במלחמה הוא אותן שיירות של מאות אלפי אזרחים, שבתוכם נמצאים מחבלי החמאס, שעוזבים את העיר עזה. המאמץ העיקרי של חמאס יהיה כעת לשמר את האוכלוסייה בצפון הרצועה ולמנוע ממנה לרדת דרומה מציר נצרים. השאלה הקריטית של המלחמה הזאת, הולכת להיות האם צה"ל יפנה את האוכלוסייה מצפון הרצועה בנחישות", הוסיף. 

עופר מסביר: "עד עתה צה"ל עסק במה שאני קורא לו 'חלומות היום שאחרי', ורצה להשתמש באוכלוסייה של צפון הרצועה כבסיס לשלטון החלופי. מדובר באוכלוסייה הכי תומכת חמאס והכי קנאית שלו, שהיא הסכימה להישאר בצפון רצועת עזה למרות כל הקשיים. צה"ל רצה להשתמש דווקא באוכלוסייה הזאת כבסיס לשלטון החלופי".

אוגדה 162 בכניסתה לצפון הרצועה  (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 162 בכניסתה לצפון הרצועה (צילום: דובר צה''ל)


בפועל, החלומות האלה של צה"ל על 'היום שאחרי' הם שמנעו עד עתה את הניצחון 'ביום שלפני'. ברגע שבו צה"ל יצליח לפנות את כל אוכלוסיית צפון רצועת עזה, רק אז יהיה בידי ישראל קלף מנצח. הקלף המנצח הוא לא ציר נצרים, אלא פינוי האוכלוסייה מצפון לציר נצרים. בקלף המנצח הזה אפשר יהיה להשתמש למטרה החשובה של המלחמה - החזרת החטופים", הוסיף. 

בסיום דבריו הבהיר עופר" "ישראל תוכל להציב משוואה מאוד מאוד ברורה. אנחנו נאפשר לאוכלוסייה העזתית לחזור לצפון הרצועה אך ורק בתנאי שאתם תשחררו את כל החטופים. אתם תחזרו הביתה כאשר החטופים יחזרו הביתה. זאת צריכה להיות המשוואה הברורה שתייצר את הניצחון במלחמה".