עם כניסתה שלשום (ראשון) של האוגדה השלישית, אוגדה 91, לתמרון הקרקעי בלבנון ובעוד המלחמה בזירה הצפונית הולכת ומתגבשת, אלוף במיל' גיא צור, מפקד זרוע היבשה שפיקד על אוגדה 162 במלחמת לבנון השנייה, התראיין הבוקר (שלישי) לתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ודיבר על הפעילות הצבאית הנוכחית של ישראל. 

בזכות הכישלון ב-7 באוקטובר היום מצבנו טוב בהרבה - אלו כל הסיבות לכך
בפעם הראשונה בחיי: אין לי מילים | בן כספית

"לפחות בציבור לא פורסם מה היעד שצה"ל שם לעצמו, והממשלה לא הגדירה הגדרות מעבר להחזרת התושבים לביתם. לא ידוע לנו כציבור האם אנו עומדים במטרה. אני כן יכול לומר שאנחנו כרגע בהתקדמות לקראת שליטה על דרום לבנון. אנחנו חייבים לייצר מרחב אבטחה כמו שהיה בתקופת רצועת הביטחון. צריכה להיות רצועה משמעותית בה אין חיזבאללה יותר", אמר צור. 

היערכות עוצבת ''הגליל'' לתמרון בלבנון (צילום: דובר צה''ל)
היערכות עוצבת ''הגליל'' לתמרון בלבנון (צילום: דובר צה''ל)

לאחר מכן הדגיש כי "העשייה הצבאית חייבת לבוא עם מטרות מדיניות. צה"ל צריך להיות זה שיושב ברצועת הביטחון, הוא צריך לכבוש ולנקות אותה, צריך להגדיר מה צריכה להיות אותה רצועה, שלא צריכה להיות רחבה יותר מהמינימום הנדרש כדי להבטיח שלא יהיה איום מיידי על תושבי הצפון, בין 5-10 ק"מ, תלוי באיזו נקודה. עם זה צריכה להיות עשייה מדינית". 

"רתימה מדינית של העולם להשיב את 1559 (החלטת האו''ם ב-2004 שקראה לכיבוד העצמאות והריבונות של לבנון) הוא יעד שבגלל הפגיעה הקשה בחיזבאללה הוא סביר".

"פה צריך להיות עשייה מדינית עשירה. אני רואה שהמדינאים שלנו במקום להיות מדינאים עוסקים בפוליטיקה ולא במדינאות. בדרום יש לנו 101 חטופים. יש עשייה שלא מקדמת אותנו לאותו ניצחון מוחלט שהכריז עליו רה"מ".

"זו לחימה בטרור שתימשך עוד הרבה שנים, ואנחנו מקריבים את החטופים במקום להגיד שאנחנו יוצאים מעזה, מחזירים את החטופים, ושבהזדמנות הראשונה נשלים את המשימה: החלפה של שלטון חמאס. כל זה דורש דיפלומטיה, קואליציה. את זה אתה לא רואה במדינת ישראל. אז אתה שואל מה העשייה הצבאית מקדמת אותנו". 

כשנשאל האם היה עוצר את המלחמה בחמאס על מנת להחזיר את החטופים, השיב: "מזמן הייתי עושה את זה. מצהיר שנגמרה המלחמה, יוצא, מחזיר את החטופים, משלם בכמה אסירים שצריך. החטופים האלה שנמקים שם, הם קודם כל צו מוסרי, ומעבר לכך זה ביטחון ישראל".

"החיילים צריכים לדעת שמדינת ישראל תעשה הכל אם הם ייפלו בשבי. את חמאס הצבאי חיסלנו. מה שלא חיסלנו זה את השלטון החמאסי. הוא גוף שסינוואר שולט בו היום, שיש לו הרבה מאוד כסף", ציין צור.

סינוואר (צילום: רויטרס)
סינוואר (צילום: רויטרס)


"העובדה שאתה יושב על ציר נצרים ופילדלפי ולא מוצא תחליף לשלטון חמאס אומרת שלעולם לא תחליף את חמאס. לכן, למרות שאתה יושב שם, עדיין לשלטון החמאסי יש מספיק כסף ושליטה והוא מגייס טרוריסטים מחדש. זו הנקודה שבגללה חצי מהעם הזה אומר שצריך למצוא תחלופה, אנחנו מדברים על זה 10 חודשים. אין לי ספק שאפשר יהיה להחזיר את התושבים בחודשים הקרובים. אבל הרגל המדינית צריכה לדאוג שיהיה מנגנון סיום".

על חיסול ראש המטה של חיזבאללה, סהיל חסן חוסייני, אמר: "אני לא חסיד של כל חיסול בודד, אבל מה שקרה פה זה שרשרת החיסולים שמחסלת את כל שרשרת הפיקוד, והיא חייבת להימשך".

"זה כוח בלתי רגיל שייצרנו על חיזבאללה. אני חושב שהוא משפיע יותר על חוסר היכולת שאנחנו רואים מאשר חוסר היכולת הפיזיקלית שלהם. הפעילות של צה"ל כנגד חיזבאללה היא באמת יוצאת דופן, צריך להמשיך בזה עד שאפשר יהיה להחזיר את 1559". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm