מלחמת חרבות ברזל: יו"ר פורום המזרח התיכון למחקרים אסטרטגיים ד"ר סמיר גטאס התראיין היום (שלישי) בערוץ אל חדאת' הסעודי. בפתח התוכנית אמר: "ישראל יישמה את 'תוכנית הגנרלים' בדרום לבנון והיא מיושמת כעת בצפון רצועת עזה".

"ישראל ממשיכה לנקוט במדיניות הדרגתית בטיפול במצב ברצועת עזה", המשיך. "מקורות בכירים מדווחים על תוכנית 'תוכנית הגנרלים', אשר עשויה להשפיע באופן משמעותי על עתיד האזור. התוכנית שמה דגש על הפיכת צפון עזה לאזור חיץ מפורז, תוך העדפה לפינוי תושבים מהאזור. מקורות טוענים כי ישראל מגבילה את כניסת המזון לרצועה, במטרה להפעיל לחץ על האוכלוסייה המקומית. לאחר שחרור חלק מהחטופים בנובמבר שעבר, דווח על מתקפות נרחבות באזורי ג'באליה וזייתון".

מורה בצפון חגגה ברשתות את ה-7 באוקטובר: השר בן גביר לא נותר אדיש
לוויתן שמן נוסף: זהו בכיר חיזבאללה שצה"ל חיסל בלבנון

"קיים חשש כי יישום התוכנית עלול להוביל להגירה כפויה של פלסטינים ללבנון וסוריה. מבקרי התוכנית טוענים כי היא עלולה לשמש כבסיס להרחבת ההתיישבות הישראלית באזורים המפונים. בנוסף, קיים חשש כי המהלך עלול לגרום לחוסר יציבות במדינות השכנות ולעודד פעילות של ארגונים קיצוניים. מומחים מזהירים כי יישום התוכנית עלול להוביל להסלמה נוספת באזור ולהקשות על פתרון ארוך טווח לסכסוך", העריך.

תיעוד כניסת כוחות אוגדה 162 לצפון רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

לאחר מכן אמר: "תומכי התוכנית טוענים כי היא חיונית לביטחון ישראל. הם מדגישים את הצורך ביצירת אזור חיץ כאמצעי להגנה על יישובי עוטף עזה ומניעת אירועים דומים לאלו של 7 באוקטובר. שאלות רבות עולות לגבי ההשלכות ארוכות הטווח של התוכנית. האם היא תוביל ליצירת מחנות פליטים חדשים במדינות שכנות? כיצד תשפיע על היציבות האזורית? בסיום הראיון אמר: "יש פעולה שהיא חרב פיפיות. אנחנו מפנים את האזורים האלה שיהפכו להתנחלויות לישראלים וליהודים".

ביירון - חברת תרגום מקצועית