האוגדה 98 הגיעה לצפון מעזה. האוגדה פעלה ראשונה בלבנון. השלב הראשון היה לפגוע בכל מי שנמצא בעומק ואז להיכנס לתמרון כדי לפגוע בכל מי שמתכנן לפגוע ביישובים שלנו. הרעיון המבצעי לבודד את המארבים שחיזבאללה הכין מנגד.

חיסול מחבלים והשמדת מתחמי לחימה: תיעוד ראשון מהתמרון בלבנון | צפו

האויב פעל בירי נ״ט וירי טלול מסלול ובמגע ישיר עם הכוחות. 200 מחבלים חוסלו על ידי לוחמי האוגדה. כמו כן, הם איתרו מנהרות, חלקן התקפיות, חלקן מנהרות שטח כינוס. בנוסף, אותרו מחסני תחמושת גדולים. בפעולה קצרה הופעלו מאה טון חומר נפץ של צה״ל כדי לפוצץ מנהרות ומבניים.

מפקד גדוד 890, סגן-אלוף יוני במחסן רקטות של חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

רוב הפעילות הייתה פעולה רגלית עם ליווי של טנקים, אולם הטופוגרפיה גרמה לפעילות שריון מוגבלת, כאשר הפעולות מתבצעות בחלקן בפשיטות. כל הפעולות בוצעו בחיפוי אווירי מאסיבי עם אש כבדה. כוחות הטנקים וההנדסה של חטיבה 7 פעלו בשלושה מרחבים מרכזיים בדרום לבנון, איתרו אמצעי לחימה וחיסלו מחבלים בירי פגזי טנקים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לוחם יחידת יהל"ם במנהרה שאותרה והושמדה על-ידי כוחות האוגדה (צילום :דובר צה"ל)

הפגיעה בכוח אגוז
חיזבאללה הכין מארב לכוח. כשהמחבלים מבוצרים, הם ניסו לפגוע בכוח. הלוחמים והמפקדים פעלו במקצועיות. הם הצליחו למנוע את הכוונות המלאות של המחבלים. הלוחמים גם הצליחו להפוך את תמונת הקרב, לפגוע במחבלים ולהרוג אותם, וגם פגעו בכוחות התגבור שלהם. כאשר לוחמי גדוד 74 של חטיבה 7 השריון וגדוד 101 של הצנחנים מכתרים את השטח ומבצעים קרב שבו הם מבודדים את האויב.

הקרב, בו נפלו שישה לוחמי החטיבה, התנהל במשך שעות, כאשר המחבלים נפגעים בתוך מרחב המגע של הקרב, אבל גם בטווחים רחוקים. הכוח של אגוז הצליח לפגוע גם במחבלים המתגברים. בצה״ל יודעים כי מספר ההרוגים של המחבלים היה גדול וכל מי שהיה מעורב בקרב מצד המחבלים נפגע ונהרג.

לאחר אותה היתקלות, החל רצף היתקלויות וירי לעבר הכוחות מכיוונים שונים. בקרב הממושך בכפר, עשרות מחבלי חיזבאללה ירו טילי נ״ט ושיגרו פצמ״רים לעבר הכוחות. כ-30 לוחמים נפצעו בדרגות שונות במהלך הקרב, בהם חמישה באורח קשה.

הכוחות שהיו בשטח נאלצו להתמודד עם פינוי רפואי מורכב של החללים והפצועים, כלומר פינוי מוסק בתנאים קשים, במקביל להפעלת אש מסיבית כדי לחסל את המחבלים, בעודם יורים עליהם.

תא השטח בלבנון, אומרים בחטיבת הקומנדו, הוא מורכב, הררי, המבנים נבנו באופן איכותי, כך שמכה של שופל לא מפילה אותם. בחלק מהמקומות נתקלו הכוחות במבנים מבוצרים, כאלה שטופחו במשך שנים ארוכות. הכוחות מצאו אמצעי לחימה רבים, הרבה יותר ממה שציפו, החל מטילי קורנט, כלי נשק וכלי רכב.