גנרל דיוויד פטראוס, מי שהיה ראש ה-CIA ושירת קודם לכן כמפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, מפקד הכוח הרב-לאומי בעיראק ומפקד כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן, הציג את הערכתו על המצב הנוכחי במזרח התיכון. 

פטראוס, הידוע בניסיונו הרב בדיכוי טרור בסביבה אורבאנית אזרחית, שיתף מתובנותיו מהמלחמה בעיראק, והדגיש את הצורך באימוץ אסטרטגיה דומה בעזה. הוא מסביר שאם נכנסים לשטח, משמידים את האויב ופוגעים בתשתיות שלו ואחר כך עוזבים - נוצר באופן בלתי נמנע ואקום, והאויב משתקם. פטראוס מציע לישראל להישאר בשטח ולא לעזוב לפי שעה.

הסרטון החדש של דובר צה"ל בערבית מבהיר: זוהי מלחמה מסוג חדש

הגנרל דיוויד פטראוס (צילום: רויטרס)
הגנרל דיוויד פטראוס (צילום: רויטרס)

"זוהי הדרך היחידה שאני חושב שתהיה ישימה" אמר פטראוס, תוך שהוא מסביר את עקרונות האסטרטגיה. לדבריו, אסטרטגיית "טהר והחזק בשטח" כוללת שלושה שלבים עיקריים: ראשית, ניקוי האזור מגורמי טרור; שנית, שמירה על נוכחות צבאית מתמשכת ומניעת חזרה של גורמים עוינים לשטח; ושלישית, שיקום - בניית תשתיות ושירותים לאוכלוסייה המקומית.

בשיחה עם חוקר המכון למדיניות העם היהודי JPPI נוח סלפקוב, הדגיש פטראוס כי יישום האסטרטגיה בעזה יהיה מאתגר, אך הכרחי. "אתה צריך להבטיח מנגנון ביטחון. רק ישראל יכולה לעשות זאת. ואז בהדרגה, להתחיל בצפון, כנראה לנוע דרומה, ליצור איזורים מתוחמים כל כמה קילומטרים", אמר.

הוא הוסיף כי רק לאחר ביסוס הביטחון באופן מלא ניתן יהיה להכניס סיוע הומניטרי, לשקם תשתיות ולהחזיר אנשים לבתיהם, ובשלב מאוחר יותר להעביר את השליטה לידי כוחות ביטחון פלסטיניים תחת פיקוח ישראלי. לטענתו, אין חלופה אחרת לכך. הוא מדגיש שהיסוד לכל מהלך הוא הבטחת הביטחון, כתנאי לכל השאר. 

אוגדה 252 ברצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 252 ברצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)


לדבריו, אין שום סיכוי ריאלי שכוחות אמריקניים או ערביים כלשהם ייכנסו לעזה כדי להבטיח ביטחון או לעסוק במאמצי השיקום, לפני שצה"ל יבטיח לחלוטין את הביטחון ברצועה. 

את מתקפת ה-7 באוקטובר תיאר פטראוס כ"כישלון הגרוע ביותר של מודיעין, מוכנות צבאית והערכה פוליטית ואנליטית בהיסטוריה הישראלית". הוא ציין כי הערכות שגויות לגבי כוונות ויכולות חמאס, לצד תחושת ביטחון מוטעית, תרמו לחוסר המוכנות הקטסטרופלי.

הגנרל התייחס גם לאתגרים העומדים בפני ישראל מול חיזבאללה בצפון ולשאלת מוסר הלחימה. פטראוס טוען שחסן נסראללה וארגון החיזבאללה הם שאחראים לכל מי שנהרג, כולל אזרחים לא מעורבים, בפעולת החיסול של נסראללה, לאחר  שבמשך שנה פגעו באזרחים חפים מפשע בישראל על בסיס יומיומי. 

הרס בעזה (צילום: רויטרס)
הרס בעזה (צילום: רויטרס)


הוא תיאר את המתקפה המיוחסת למוסד נגד מפקדי חיזבאללה באמצעות פיצוץ הזימוניות ומכשירי הקשר כ"הישג יוצא דופן" שפגע משמעותית ביכולות הפיקוד והשליטה של הארגון. לדבריו, מדובר במבצע חסר תקדים מבחינת התיחכום והיצירתיות שלו: "הסוס הטרויאני על סטרואידים ואפילו הרבה מעבר לכך", כלשונו. עם זאת, הוא הזהיר כי חיזבאללה עדיין מהווה איום משמעותי, עם מאגר גדול של טילים ורקטות.

פטראוס סיכם באומרו כי האתגרים העומדים בפני האזור מחייבים אסטרטגיה ארוכת טווח, המשלבת פעולות צבאיות עם מאמצים דיפלומטיים ופיתוח כלכלי. הוא הדגיש כי רק באמצעות יצירת ביטחון יציב ומתמשך ניתן יהיה להתחיל בתהליך אמיתי של שיקום ופיתוח בעזה, ובסופו של דבר להוביל לשלום בר-קיימא במזרח התיכון.