הותרו לפרסום שמותיהם של ארבעת חיילי צה"ל שנהרגו אמש בפגיעת הכטב"ם בבסיס גולני שבשרון. סמל עומרי תמרי ז"ל, בן 19, ממזכרת בתיה. סמל יוסף הייב ז"ל,  מטובא זנגריה. סמל יואב אגמון ז"ל, בן 19, מבנימינה גבעת עדה.  סמל אלון אמיתי ז"ל בן 19, מרמות נפתלי. ארבעתם היו חיילים בהכשרת לוחמי חי״ר, בא״ח גולני, חטיבת גולני.

כאמור, אסון כבד פקד אמש את ישראל, כאשר כטב"ם של חיזבאללה ששוגר מלבנון פגע בבא"ח גולני והרג ארבעה חיילים, פצע שבעה חיילים באורח קשה ועוד 51 חיילים נוספים, בהם תשעה באורח בינוני והיתר קל. מדובר ככל הנראה בכטב"ם מסוג "ציאד 107", שנמצא בשימוש תדיר של חיזבאללה וחדר לישראל עשרות פעמים מאז תחילת המלחמה, כולל פגיעה בבניין בנהריה בספטמבר. דובר צה"ל דניאל הגרי: "אנחנו נדרשים להביא הגנה טובה יותר. נתחקר את האירוע הזה, נלמד, נשתפר".

סמל עומרי תמרי ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סמל עומרי תמרי ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

הרמטכ"ל הרצי הלוי, הגיע אמש לבא"ח גולני, שם אירע האסון ואמר: ״אנחנו במלחמה, ותקיפה של בבסיס אימונים בעורף היא קשה והתוצאות כואבות. פעלתם היטב בטיפול ופינוי הפצועים והנפגעים. חבקו את המשפחות השכולות, לוו את הפצועים וחזקו את המפקדים והחיילים. 

אנחנו ממשיכים להילחם ולהתאמן לקראת הבאות. חטיבת גולני רשמה הישגים רבים במלחמה והתמודדה בנחישות עם מצבים קשים, לכו בדרך המורשת". 

דובר צה"ל אישר במהלך הלילה כי בעקבות פגיעה של כלי טיס בלתי מאויש של חיזבאללה ששוגר מלבנון בבא"ח גולני אמש (ראשון), ארבעה חיילים נהרגו ושבעה נפצעו באורח קשה. הודעה נמסרה למשפחותיהם ושמותיהם יותרו לפרסום בהמשך. כלל הפצועים פונו לבתי החולים והודעה נמסרה למשפחותיהם. באירוע נפצעו 51 חיילים נוספים, בהם תשעה באורח בינוני והיתר קל. הפגיעה קרתה בזמן שעשרות חיילים סעדו בחדר האוכל של הבסיס.

זירת הפגיעה הישירה באזור בנימינה (צילום: צרויה זאבי/TPS)

מתחקיר ראשוני עולה כי שניה כטב"מים זוהו חודרים לשטח ישראל דרך הים מכיוון צפון. אחד מהם יורט בהצלחה על ידי חיל הים מול חופי חיפה. הכטב"ם השני אותר על ידי חיל האוויר, ומטוסי קרב נשלחו לרדוף אחריו. אולם, מסיבה שעדיין אינה ברורה, הכטב"מ נעלם ממערכות האיתור של המטוסים. מאוחר יותר, התברר כי הוא התרסק ללא שניתנה התרעה מוקדמת על נפילתו.

סמל יואב אגמון ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סמל יואב אגמון ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

מדובר, ככל הנראה, בכטב"ם נפץ מסוג "ציאד 107", אותו דובר צה"ל הציג בתחילת המבצע "חיצי הצפון" כחלק מיכולות חיזבאללה שהותקפו בלבנון. טווס הטיסה שלו הוא כ-100 ק"מ, מוטת כנף שלו היא בין 1.5 ל-2 מטר. הוא מיוצר בעיקר באיראן, אך גם החיזבאללה מייצר אותו בכמויות קטנות בלבנון. הכטב"ם חדר לשטח האווירי של ישראל עשרות פעמים לאורך המלחמה והיה אחראי לפגיעה בבניין בנהריה ב-9 בספטמבר ועוד עשרות אתרים נוספים.

סמל יוסף הייב ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סמל יוסף הייב ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

מדובר בכטב"ם קטן יחסית, מה שמקשה על הגילוי שלו על ידי המכ"מים. דבר נוסף שהקשה על מערכות הגילוי של ישראל בתקיפה אמש, הוא שבמקביל לשיגור שני הכטב"מים חיזבאללה ירה מטח של רקטות לאזור הגליל המערבי.

סמל אלון אמיתי ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סמל אלון אמיתי ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

דובר צה"ל אמר במהלך הלילה ביחס לאתגר שמהווים הכטב"מים של חיזבאללה עבור הצבא: "אנחנו נלמד ונתחקר את האירוע כיצד כלי טיס בלתי מאויש חודר ללא התרעה ופוגע פה בבסיס. איום כלי הטיס הבלתי מאוישים הוא איום שאנחנו מתמודדים איתו מתחילת המלחמה. אנחנו נדרשים להביא הגנה טובה יותר, אנחנו נתחקר את האירוע הזה, נלמד, נשתפר. התפקיד שלנו הוא להגן טוב יותר על חיילנו ועל אזרחי מדינת ישראל".