לפי דיווח ב-CNN,  בכירים בממשל ביידן שלחו מכתב לישראל ובו דרשו לפעול לשיפור המצב ההומניטרי בעזה תוך 30 ימים או "להסתכן בהפרת מדיניות ארצות בהתאם לחוק האמריקני", כלומר להעמיד את תוכנית הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל בסכנה.

המכתב נשלח ביום ראשון, נכתב במשותף על ידי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין והופנה לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. זהו צעד חדש ומשמעותי שבו נוקטת ארה"ב בניסיון לאלץ את ישראל להקל על העברת הסיוע ההומניטרי לעזה.

במכתב כתבו בלינקן ואוסטין כי לארה"ב יש דאגות עמוקות מהמצב ומבקשים: "פעולות דחופות ומתמשכות של ישראל עוד החודש כדי לשנות זאת", הדגישו. "כמות הסיוע שנמסרה לעזה ירדה ביותר מ-50% והכמות שנמסרה בספטמבר הייתה הנמוכה ביותר בכל חודש במהלך השנה האחרונה", הוסיפו.

המכתב מציין כי ארה"ב ומשרדי ההגנה של ארה"ב, על פי החוק האמריקני, "חייבים להעריך ללא הרף את דבקותה של ישראל בהבטחותיה שניתנו מוקדם יותר השנה כי היא לא תגביל את זרימת הסיוע לרצועת עזה". הדד ליין שהציבו האמריקאים נופל לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו ב-5 בנובמבר.

משאיות הסיוע  (צילום: דובר צה''ל)
משאיות הסיוע (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, אתמול (שני) בהתאם להנחיית הדרג המדיני, הועבר 30 משאיות המכילות קמח ומזון מטעם ארגון WFP מנמל אשדוד דרך מעבר 'ארז מערב' במסגרת העברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה.

המכתב נשלח לאחר שבשבוע שעבר שגרירת ארה״ב לאו״ם לינדה תומאס-גרינפילד תקפה בחריפות את ישראל על במת מועצת הביטחון של האו״ם ואמרה כי ישראל צריכה ״לטפל בדחיפות בתנאים הקטסטרופליים״ בקרב תושבי רצועת עזה הנצורה ולהפסיק להחמיר את סבלם על ידי הגבלת משלוחי הסיוע ההומניטרי.

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. נתניהו אמר בשיחה כי הוא מתנגד להפסקת אש חד-צדדית, שלא משנה את מצב הביטחון בלבנון, ושרק תחזיר אותו לקדמותו. הוא הדגיש כי "ישראל פועלת נגד ארגון הטרור חיזבאללה כדי שלא יוכל עוד לאיים על אזרחיה בגבול הצפון, וכדי לאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה".

ראש הממשלה הבהיר כי ישראל לא תקבל שום הסדר שלא יאפשר זאת, ושלא ימנע מחיזבאללה להתארגן ולהתחמש מחדש. כמו כן, ראש הממשלה הביע תמיהה על הכוונה של הנשיא הצרפתי לכנס ועידה בפריז בנושא לבנון, שכוללת את השתתפותן של מדינות כמו דרום אפריקה ואלג'יריה, הפועלות לשלול מישראל את הזכות הבסיסית להגנה עצמית ולמעשה שוללות את זכות הקיום שלה.