ארגון הטרור חיזבאללה חטף בחודשים האחרונים מכה אחר מכה ועדיין ממשיך לתפקד. ה"ניו יורק טיימס" שוחח עם מומחים ופרשנים על מנת לשפוך אור על המשך תפקודו של הארגון. 

"ישראל הנחיתה מכה גדולה על הנהגה הפוליטית והצבאית של חיזבאללה, אבל עוד לא ברור באיזה אופן ה משפיע על התקשורת הפנימית ועל שרשרת הפיקוד", אמר ל"ניו יורק טיימס" ניקולס בלנפורד,  חוקר חיזבאללה במכון המחקר הבינלאומי אטלנטיק קונסיל בוושינגטון. 

תקיפה בביירות, לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בביירות, לבנון (צילום: רשתות ערביות)

בלנפורד הוסיף: "אנשי חיזבאללה נמצאים בשטח, השליטה הטקטית שלהם עדיין מתפקדת ויש להם הרבה אוטונומיה. משימתם ברורה להם: להכות בחיילי צה"ל שנמצאים בשטח". 

כזכור, חיזבאללה הצהיר אתמול באופן רשמי כי הוא מתכוון להעצים את העימות ל"שלב חדש". 

אלוף במיל' גרשון הכהן אמר ל"ניו יורק טיימס": "התקיפות עד כה החלישו את חיזבאללה אבל לא הקריסו את תפקוד הארגון. הם בלחץ. זה לא אומר שהם מושמדים. רחוק מזה". 

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

לפי ה"ניו יורק טיימס" חיזבאללה לא מפרסם מידע גלוי רב בנושא כמות הפגיעות שספק הארגון, ברמת כמות הלוחמים שנפלו או כמות הנשק שהושמד. לפי הדיווח, ההערכות הישראליות מצביעות על כך שחלק גדול מארסנל הנשק של חיזבאללה הושמד, כולל יותר ממחצית מהטילים המדויקים שלה, בנוסף למאות לוחמים שנהרגו ואלפים שנפצעו. 

גורם ישראלי אמר ל"ניו יורק טיימס"  שחלק מתפקידי המפתח בארגון אוישו על ידי אנשים שישראל לא הכירה, מפני שהיו ממוקמים נמוך מדי בשרשרת הפיקוד.

יחד עם זאת, לפי הדיווח, התקיפות האחרונות מספקות תובנות לגבי יכולות חיזבאללה. לפי הדיווח, למרות שנשק הנ"מ המוגבל של חיזבאללה מותיר את חבריו חשופים במידה רבה לתקיפות אוויריות, הארגון מנצל את תוואי השטח של דרום לבנון לטובתו.

תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לפי הדיווח, המצוקים והנקיקים של האזור מקשים על תנועת כלי הרכב של צה"ל, ומשאירים אותם חשופים למארבים ולפצצות דרכים. מטעי זיתים ואזורים מיוערים מספקים כיסוי למשגרי רקטות וכניסות לרשת הבונקרים והמנהרות שנחפרו באדמה הסלעית. בנוסף, דווח שחיזבאללה משתמש במזל"טים למעקב אחר התנועה של כוחות צה"ל בשטח. 

החוקר בלנפורד ציין שהארגון יכול להשהות את השימוש בנשקים הקטלניים יותר שלו, ולשמור אותם למקרים בהם ישראל תפציץ גשרים, נמלי ים, תחנות כוח או תשתית מרכזית אחרת בלבנון. "כשהתשתית מתחילה להיות ממוקדת, זו העת בה אנחנו נכנסים לעימות עצים באופן מלא. יכולנו לראות את חיזבאללה נוקט גם בנשק ארוך טווח", אמר.

אבל האתגר הגדול ביותר של ארגון הטרור, לדבריו, הוא מידת החדירות שלו עבור מערכת המודיעין הישראלית, כפי שמעידים החיסולים הרבים של המנהיגים הבכירים. "חדירת המודיעין הישראלי עלולה להמשיך ולערער את חיזבאללה", אמר בלנפורד. "יש עוד הרבה מפקדים שהישראלים יוכלו למצוא ולחסל".