עמוס הוכשטיין, השליח האמריקאי לסכסוך בין ישראל ולבנון, ביקר היום (שלישי) בביירות על מנת לדון בפתרון דיפלומטי למערכה בלבנון. במהלך שהותו בביירות, הגיש הוכשטיין הצעה להסכם בין המדינות, אשר פרטיה פורסמו על ידי "אל־אחבאר" הלבנוני.

בין היתר אמר הוכשטיין כי יש להרחיב את ההיקף הגיאוגרפי של סמכות קבלת ההחלטות הבינלאומית, לצפון נהר הליטני במרחק של מספר קילומטרים, ולפחות שני קילומטרים, תוך הגדלת הכוחות של לוחמי יוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון), וכוחות צבא לבנון, שיהיו פרוסים באזור הזה.

עמוס הוכשטיין  (צילום:  REUTERS/Mohamed Azakir)
עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

הצעתו של הוכשטיין כללה גם "הרחבת הזכויות של כוחות יוניפי"ל כך שיוכלו לבדוק כל נקודה, רכב, מקום או בית החשודים כמכילים נשק, והזכות לבצע סיורי פתע בכל אזור במסגרת עבודת ההחלטה, ללא צורך באישור השלטונות הלבנוניים".

עוד נכתב כי הכוחות הבינלאומיים יכולים לפתוח במבצע סקירות באמצעות מל"טים בכל גבול ישראל ולבנון, ואם יחליטו להיכנס לנכס פרטי, יש להם זכות לעשות זאת, אך בשיתוף פעולה עם צבא לבנון. כמו כן, הרחבת היקף עבודתם של יוניפי"ל תכלול את חופי לבנון מדרום לצפון, לרבות נמלי לבנון, והזכות לבדוק את זהות הספינות הפונות אליהם, במיוחד לאזור בו נמצאים כוחות בינלאומיים.

בנוסף ייפרסו צוותי ניטור בשדות תעופה אזרחיים פעילים או סגורים, ויוקמו מגדלי שמירה ומחסומים לאורך גבולותיה היבשתיים של לבנון עם סורי. 

על פי "אל-אחבאר", הוכשטיין ניסה להציג את ההצעה כאפשרות מיטיבה ללבנון, ואמר שאישור ראשוני של הממשלה ויושב ראש הפרלמנט הלבנוני נביה ברי יצור פתח לשכנע את ישראל להפסיק את המלחמה לאלתר. עם זאת, לפי גורמים לבנוניים, הוא עזב את הפגישות ללא תשובות חיוביות, ונראה שלא יחזור לביירות בזמן הקרוב.

חיילי צבא לבנון וחיילי יוניפ''יל בגבול הצפון (צילום: AFP)
חיילי צבא לבנון וחיילי יוניפ''יל בגבול הצפון (צילום: AFP)

עוד נמסר כי ברי אמר להוכשטיין כי החלטה 1701 ברורה ואינה זקוקה לתיקון, יש הסכמה לבנונית על יישומה, וכל ניסיון לתקן אותה יהרוס את ההזדמנות ליישם אותה. בנוסף, כך אמר ברי לפי הגורמים, על ארצות הברית לחפש דרכים לעצור את ההפרות הישראליות של ההחלטה, במקום "לדבר על צעדים חד צדדיים בצד הלבנוני". יתר על כן, ראש הממשלה הלבנוני נג'יב מיקאתי צוטט כמי שאמר לשליח האמריקאי כי מה שהוא מציע לא יתקבל על ידי איש בלבנון.