"צוותי המו"מ בנושא עסקת החטופים ייפגשו בימים הקרובים", כך מסר היום (חמישי) בהודעה מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים בדוחא עם ראש ממשלת קטאר, שאושרה לאחר מכן גם על ידי גורם ישראלי. 

בעוד הוא מוציא צווי מעצר נגד ישראל: הסקנדלים של התובע הראשי בהאג
העולם לא מפסיק לדבר עליה: הפצצה הישראלית שהופכת בניינים לאבק

ראש המוסד דדי ברנע ייצא בתחילת השבוע הבא לדוחא למפגש עם ראש ה-CIA, ביל ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני וראש המודיעין המצרי חסן רשאד בניסיון להתניע מחדש את המו״מ על עסקת החטופים והפסקת אש בעסקה בעזה, כך אמרו שני מקורות שמעורים בנושא.

זו תהיה הפגישה הראשונה בין ישראל למתווכות בעסקה לאחר יותר מחודשיים של מבוי סתום במשא ומתן. בכירים אמריקנים וישראלים סבורים שמותו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר יוצר הזדמנות לחדש את המשא ומתן להסכם לשחרור 101 החטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס ולכונן הפסקת אש בעזה.

עוד הוסיף בלינקן כי "ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איראן", וציין: "אנחנו בתיאום הדוק עם ישראל כדי לוודא שהתגובה הישראלית תרתיע את איראן, אבל לא תביא להרחבת העימות באזור. הבהרנו גם לאיראן שיהיו השלכות חמורות אם היא תמשיך בהסלמה. הבהרנו לישראל שאסור שפעולותיה בלבנון יובילו למערכה ממושכת". עוד הוסיף כי "ארה״ב דוחה לחלוטין את תכנית האלופים. ראש ממשלת ישראל אמר לי ישירות שזו אינה המדיניות של ישראל.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: Armando Babani/Pool via REUTERS)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: Armando Babani/Pool via REUTERS)

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני, ציין כי משלחת אמריקנית ומשלחת ישראלית יגיעו בקרוב לדוחא כדי לדון על האפשרות לחדש את המו"מ על עסקת החטופים, זאת לאחר מספר פעמים שהעסקה נפלה, או כפי שאמר אל-תאני "היו צעדים שלקחו אותנו אחורה". כמו כן, טען כי נפגש עם נציגי ארגון הטרור חמאס, וטען כי עמדתם לא השתנתה, זאת לאחר חיסולו של יחיא סינוואר. 

בכירים אמריקנים וישראלים סבורים שמותו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר יוצר הזדמנות לחדש את המשא ומתן להסכם לשחרור 101 החטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס ולכונן הפסקת אש בעזה. 

ראש ממשלת קטאר (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת קטאר (צילום: רויטרס)


כזכור, לפני מספר ימים נפגש ראש השב"כ, רונן בר, יחד עם ראש המודיעין המצרי. במהלך פגישתם, הציע ראש המודיעין המצרי מתווה לעסקת חטופים מצומצמת יותר עם חמאס, במטרה להוביל לעסקת חטופים רחבה יותר, כך על פי שני גורמים בכירים בישראל. 

הרצי הלוי, רונן בר (צילום: דובר צה''ל)
הרצי הלוי, רונן בר (צילום: דובר צה''ל)

הבכירים הישראלים הוסיפו כי לפי הרעיון המצרי, השלב הראשון יהיה החזרת מספר חטופים תמורת מספר ימי הפסקת אש. אמנם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי הביעו תמיכה בהצעה הנ''ל, אך השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביעו התנגדות.