לאחר תקופה ארוכה יחסית בלא דיווחים על תקיפות של חיל האוויר בסוריה, אתמול לפנות בוקר דווח בתקשורת הסורית על טילים שנורו מעל שמי לבנון לעבר מטרות באזור דמשק. התקיפה, המיוחסת לישראל, אינה נחשבת חריגה בהיקפה, וגם הפעם דיווחו הסורים על הצלחתם לכאורה ליירט את הטילים. אלא שבמציאות התמונה שונה, ושיעור ההצלחה של מערך ההגנה האווירית הסורי אינו גבוה.

לישראל חשוב מאוד לשמור על רצף תקיפות בסוריה, ואפשר להעריך כי שעת כושר מבצעית וחלון הזדמנויות הקשור למזג האוויר – הם שאפשרו את הפעילות המיוחסת לישראל. רק בשבוע שעבר דווח על טיסה אווירית משותפת לחיל האוויר הרוסי והסורי. זו אינה הפעם הראשונה שטיסה כזו התרחשה. אלא שהפעם בחרו הרוסים למנף את הפעילות הזו, גם כמסר תקשורתי והפגנת שרירים אזורית.

למרות פרשנויות שונות שניתנו, בעיקר בעולם הערבי, כאילו מדובר באיתות רוסי לישראל כי חוקי המשחק השתנו וכי רוסיה לא תאפשר לישראל חופש פעולה להמשיך ולתקוף בסוריה, בצמרת הביטחונית לא מיהרו לאמץ את הפרשנות הזו. שם העריכו כי אין צורך לספק פרשנות דרמטית למטס הרוסי־סורי המשותף. בצמרת הביטחונית אומרים כי בעבר היו אתגרים, קשיים ומשברים גדולים יותר מול הרוסים, ואלה, על אף ניגודי האינטרסים – באו לכדי פתרון והבנות הדדיות.

כמו בכל פעם בשנים האחרונות, הרוסים מביעים מחאה גם בצינורות התיאום. כמעט בכל פעולה בסוריה המיוחסת לישראל הרוסים מגנים ומתלוננים על זמן ההודעה הקצר יחסית שישראל מספקת להם לפני התקיפות. מוסקבה ללא ספק הייתה מעדיפה כי ישראל תחדל מהפעילות שפוגעת לתפיסתם בריבונות הסורית ובניסיונות של הנשיא בשאר אסד לבסס את שלטונו.

עדיין, הרוסים מנהלים מערכת איזונים עדינה מול ישראל. הם לא מפעילים את מערכות ההגנה המתקדמות שיש להם בסוריה כנגד מטרות ישראליות וגם מבינים את הצרכים של ישראל. את הפגנת השרירים שעשו הרוסים בשבוע שעבר הבינו בישראל יותר כמסר כלפי האמריקאים מאשר כאזהרה לישראל. מכל מקום, סוגיית המשך התקיפות בסוריה לא עמדה בשום שלב בסימן שאלה מבחינת ממשלת ישראל ומערכת הביטחון. בישראל, ללא קשר לאירועים האחרונים, המתינו לשעת כושר מבצעית על מנת לפעול.

כמו לפני שבוע, גם עכשיו הסוגיה שבאמת מטרידה את ישראל במשולש היחסים ארה”ב־רוסיה־ישראל היא המשבר באוקראינה וההשלכות שעשויות להיות לו לטובת האינטרסים של איראן בהתבססות במזרח התיכון. יש חשש גם מניצול המשבר העולמי כהזדמנות לאיראן להתקדם עוד בתוכנית הגרעין, בזמן שארה”ב והמעצמות עסוקות בבעיות אחרות. בינתיים, כאשר ברקע יש ניסיונות לפתור המשבר החריף באירופה, לישראל גם חשוב להעביר את המסר כי מבחינתה, כאן באזור העסקים נמשכים כרגיל, וכי היא תמשיך לפעול גם בסוריה.