ברקע גל הטרור: כוחות ה"התנגדות" בעזה סיימו הכנותיהם לקראת עימות חדש מול ישראל, כך דווח היום (שלישי) בעיתון הלבנוני "אל-אח'בר". על פי גורם פלסטיני שצוטט, הכוחות נערכו לכך שישראל "תחצה קו אדום" במהלך חודש הרמדאן, באזור יהודה ושומרון וירושלים, או אף אם תנסה לבצע "מעשה טיפשות" בעזה, כך נכתב.

המקור התייחס לדבריו של הרמטכ"ל, אביב כוכבי, שהודיע כי ישראל תציב סוללות כיפת ברזל נוספות וציין כי "זהו ניסיון למנוע הסלמה גם מצד עזה, כאשר אינם מצליחים להשתלט על אירועים מבית". 

על פי הערכותיהם של גורמים בעזה, ישראל איננה מוכנה בפן הצבאי לעימות מול הרצועה. לדבריהם, אין לישראל מטרות מוגדרות שהיא יכולה לממש, פרט להרג אזרחים.

ברמה הפוליטית, העריכו הגורמים, כל הסלמה מכיוון עזה עשויה להוביל לקריסת השלטון הנוכחי, כאשר גם לחץ חיצוני, לרבות מצד ארצות הברית, יוביל להפסקת הלחימה, "מה שמעמיד את ישראל בסכנה ממשית", כך ציינו הגורמים.

פעילי חמאס חמושים בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
פעילי חמאס חמושים בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

מנגד, המקור חשף ניסיון מצד ישראל ומדינות נוספות באזור, ל"קלקול" היחסים האסטרטגיים בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, על ידי האשמת האחרון ברצון לעורר מלחמה חדשה בעזה, בעוד בחמאס לא רוצים בכך, אלא מנסים לטפל בבעיות מקומיות קודם לכן. הגורם אישר כי ישנו קונצנזוס בין שתי התנועות באשר לסכסוך עם ישראל וכי קיים תיאום בין מנהיגיהן ואף נקבעו מראש קווים אדומים.

על פי אותו גורם, חמאס ראה בביקורו של שר החוץ יאיר לפיד בשער שכם "הסלמה מסוכנת וראיה ברורה לכך שישראל תיישם את תכניותיה הזדוניות". מנהיג התנועה, אחמד אל-מודלל, הדגיש כי "האפשרויות פתוחות במטרה להגן על אל-אקצא והמקומות הקדושים" והזהיר כי "הפלישות החוזרות למקומות הקדושים – מהוות משחק בחייהם של הישראלים".