דובר צה"ל התיר היום (רביעי) לפרסם מספר אתרים צבאיים של החמאס המוטמעים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. אחד מהאתרים הוא תוואי של מנהרת טרור לאחסון אמל"ח ולהתניידות של פעילי טרור בסמיכות למפעל 'פפסי' ובית ספר יסודי של אונר"א המשמש בשעת חירום כמכסה לכ-2,500 איש. 

פתח כניסה לרשת מנהרות טרור ליד האוניברסיטה האיסלאמית (צילום: דובר צה''ל)
פתח כניסה לרשת מנהרות טרור ליד האוניברסיטה האיסלאמית (צילום: דובר צה''ל)

אתר נוסף שנחשף הוא פיר כניסה שמוביל לרשת מנהרות טרור תת- קרקעיות המסתעפת בכל אזור תל-הווא בדרום מערב העיר עזה. הפיר ממוקם בסמוך לאוניברסיטה האיסלאמית. האוניברסיטה הוקמה ב-1978 ע״י השייח׳ אחמד יאסין והייתה מאז למוקד כוח פוליטי, חברתי, תרבותי וצבאי. האוניברסיטה מונה כ-20 אלף סטודנטים ומנוהלת כיום ע״י נאצר איסמעיל פרחאת. בנוסף, המטה הראשי של אונר"א במזרח התיכון ממוקם גם הוא בסמוך לתוואי.

פתח כניסה לרשת מנהרות טרור ליד האוניברסיטה האיסלאמית (צילום: דובר צה''ל)
פתח כניסה לרשת מנהרות טרור ליד האוניברסיטה האיסלאמית (צילום: דובר צה''ל)

עוד נחשף אתר לייצור ותיקון אמצעי לחימה של החמאס הממוקם בבניין שמשמש לצרכים אזרחיים כולל מגורים. האתר נמצא במרחק של 60 מטרים מבית החולים "שיפא". שיפא הינו בית החולים המרכזי והחשוב ברצועת עזה. בבית החולים מטופלים בכל יום אלפי חולים והוא מעסיק אלפי עובדים  במהלך השנים בית החולים וסביבתו שימשו לצרכי טרור.

כבר בינואר 2009 ,במהלך מבצע "עופרת יצוקה" חשף השב"כ כי בכירי חמאס מנצלים את בית החולים למקום מסתור. בשנת 2014 ,במהלך מבצע "צוק איתן", דווח ב'וושינגטון פוסט' כי משרדי בית החולים משמשים כמפקדה ראשית של חמאס וכי פעילי הארגון נצפו מתהלכים במסדרונות בית החולים. בנוסף ,אתר הייצור ממוקם גם במרחק 55 מ' ממרפאה של אונר"א ,מרפאה אשר בחירום משמש כמרכז מיון ראשוני.

כמו כן, נחשף מחסן אמל״ח השייך לארגון הטרור חמאס ונמצא בתוך מסגד ״אלשהיד״ הממוקם בשכונת בריג'. המחסן מוסווה בלב שכונה אזרחית וסמוך לספרייה ציבורית במימון בנק KFW הגרמני. המסגד נמצא בלב שכונה של מאות תושבים. מחסנים נוסף אותרו בלב מסגד בשכונת נציראת ובלב שכונת מגורים, על ביתו של מחמוד צלאח מחמד אבו ע'אלי, פעיל במערך הייצור של חמאס.

כמו כן, צה"ל חושף כי פיר מנהרת טרור אותר בביתו של עומר עוני עוצ׳ מחיסן ,פעיל ארגון הטרור חמאס ואחראי האימונים בגדוד שג'אעיה. במרחק 60 מטרים מהפיר ממוקם בית ספר המונה כ-20 כיתות ומשמש כמחסה לפליטים בזמן חירום.

פיר למנהרת טרור סמוך לבית ספר ומסגד (צילום: דובר צה"ל)

בנוסף, במרחק 30 מטרים מהפיר ממוקם מסגד. מנהרה נוספת של ארגון הטרור חמאס אותרה בשכונת צברא בעיר עזה מתחת למתחם בתי ספר.  כמו כן, המנהרה עוברת תחת מוקדה האמבולנסים הראשי של עזה המונה 14 אמבולנסים ו-30 אנשי צוות.