שר הביטחון בני גנץ חתם היום (שלישי) על הסכם ביטחון עם מקבילו היפני. ההסכם נחתם במהלך ביקורו של גנץ, לציון 70 שנות יחסים דיפלומטיים בין המדינות. זוהי הפעם הראשונה מזה עשור ששר ביטחון ישראלי מבקר ביפן. "אנחנו לקראת סיום ביקור משמעותי ביפן, הסוגר אירוע של שלוש תחנות - סנטקום, וושינגטון וטוקיו", סיפר גנץ, "כמובן שעסקנו לאורך כל הימים האלה ברמה האסטרטגית בכל סוגיית העמדה הישראלית סביב הסכם הגרעין המתגבש עם איראן והעמקת שיתוף הפעולה עם האמריקאים".

בפתח המפגש הביע שר הביטחון גנץ את צערו ומסר תנחומים לעם היפני על רצח ראש הממשלה לשעבר אבה. בהמשך, נפגש שר הביטחון גנץ גם עם שר החוץ היפני, זאת אחרי שאתמול נפגש שר הביטחון עם מזכיר הקבינט של יפן, השר השני בחשיבותו ביפן אחרי ראש הממשלה, עם היועץ לביטחון לאומי של יפן אקיבה טאקאו, ועם שגריר ארה"ב ביפן רם עמנואל.

במהלך ביקורו, גנץ הביע תנחומים על רצח שינזו אבה, והתייחס לאופן בו מלחמת רוסיה אוקראינה השפיעה על תפיסת הביטחון של מדינות רבות. "אנחנו רואים כי היא השפיעה והזיזה אותה", הסביר, "הרבה מאוד מדינות שבשנים האחרונות השקיעו פחות בביטחון ויותר בתחומים אחרים, מבינות עכשיו שמלחמה זה לא איום תאורטי, אלא זה דבר שיכול לקרות, כל אחד והאינטרסים שלו בזירות השונות, עם חיבוריות בין זירות עצמן".

ביקור בני גנץ ביפן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ביקור בני גנץ ביפן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון הדגיש כי "השיח שלנו עם יפן הוא חלק מהעיצוב הזה. במובן הזה, הביקור היה טוב וכמובן שתוך כדי אנו עוקבים מה קורה בארץ ובעולם. היה ביקור מוצלח, יש לנו עוד מפגש אחד נוסף ונתחיל לחזור הביתה אחרי שדיי הקפנו את העולם".

השר גנץ נשאל האם פגש קשב בוושינגטון לעמדה הישראלית בנושא הסכם הגרעין עם איראן, והשיב: "אני לא יודע להגיד אם ההסכם יקרה או לא. אנחנו הדגשנו את החורים ואת החומרה הרבה שיש בעניין. כמה שאיראן, היא אתגר עולמי אזורי וגם איום על מדינת ישראל ואי אפשר להקל עליה במגוון נושאים וגם בנושא התיקים הפתוחים שבאופן פרדוקסלי האיראנים לא רוצים להתקדם איתו, וזה מוכיח שיש משהו שמסתתר שם". לדבריו, היה קשב רב בממשל לעניין הזה. "כמובן שהאינטרסים הם יותר רחבים מאשר רק מה העמדה הישראלית", ציין, "אני חושב שאנו עושים נכון שאנו מדברים ומשוחחים עם האמריקאים בצורה מכובדת ושמים את העובדות על השולחן כפי שהן".

ביקור בני גנץ ביפן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ביקור בני גנץ ביפן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

מה עמדת היפנים לגבי הסכם הגרעין המתגבש?
גנץ: "גם יפן חושבת שאיראן לא צריכה להיות גרעינית. שמעתי מוזיקה דומה. הם חושבים שלאיראן אסור להחזיק נשק גרעיני. לראייתם, ההסכם אמור להבטיח את זה וגם פה מסרתי את המסרים שלנו שמדגישים את החורים בהסכם שנדרשים לטיפול".