ימשיך לכהונה נוספת? כהונתו של מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי תסתיים בינואר 2024. גורמים שונים במשטרה מעריכים כי עם תום הקדנציה יוחלט למנות מפכ"ל חדש, וזאת בין היתר בשל העובדה שכהונתו של שבתאי התאפיינה בלא מעט טלטולים ומהמורות. רק בסוף החודש שעבר קיבל שבתאי, ביחד עם בכירים נוספים, מכתב אזהרה מוועדת החקירה לאסון מירון. למרות זאת, הוא הודיע כי אין בכוונתו להתפטר.

המפכ"ל לאחר מכתב האזהרה מוועדת מירון: "אמשיך להוביל את המשטרה"
שבתאי חושף: זה המבוקש מספר אחד שלנו | כל הפרטים

ב־15 בדצמבר 2020 מונה שבתאי לתפקיד הבכיר ביותר במשטרה. "הארגון לא התייצב כמו שציפינו וכפי שהוא היה חייב", אמר בשיחה עם "מעריב" קצין בכיר. "אף על פי ששבתאי הגיע עם הרבה רצון טוב ותוכנית להרגיע את המערכת, זה לא היה מספיק".

הקצין מזכיר כי כבר סמוך למינויו של שבתאי לתפקיד, פרשו מהמשטרה ניצבים ובכירים נוספים, ובהם ניצב אלון אסור, ניצב משה ברקת וניצב דורון ידיד, שהיה מועמד מוביל לתפקיד, אולם ברגע האחרון קיבל השר לביטחון הפנים לשעבר אמיר אוחנה את ההחלטה למנות את שבתאי, אשר עמד אז בראש מג"ב. לא רק פרישתם של הבכירים טלטלה את המערכת. מבצע שומר החומות, עליית מפלס האלימות במגזר הערבי והעימותים בערים המעורבות - הוסיפו שמן למדורה.

אחד הקשיים המאתגרים במיוחד שניצבו בפני שבתאי היה ללא ספק טענתם של שוטרים רבים על היעדר גיבוי ותנאים ראויים מצד המערכת, כפי שנחשף ב"מעריב" לפני כשנה וחצי. "השוטרים טוענים כי המעמסה הכבדה עליהם, ביחד עם השכר הנמוך, ובעיקר התחושה כי הם מופקרים לגורלם כאשר נפתחת נגדם חקירה במח"ש - מקשים עליהם את השירות", אומר גורם בכיר נוסף בארגון, ומדגיש כי "שוטרים רבים איבדו את המוטיבציה שלהם לשרת. יש משמרות כמעט בלי שוטרים. אין כוח אדם מספק. ניידות חונות ריקות בתחנה".

בעקבות אסון מירון הודיע ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז הצפון, כי הוא פורש מתפקידו. רבים במערכת ציפו כי שבתאי ינהג באופן דומה וייקח אחריות. "המפכ"ל יעשה הכל כדי לטהר את שמו, אבל הוא לא יפקיר את הארגון הזה שכל כך חשוב לו", טוענים מקורביו.

כך או כך, נכון לעכשיו שני המועמדים המובילים להחליף את שבתאי בתפקיד הם ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב, שנחשב לקצין מוערך, וניצב אבי ביטון, מפקד מחוז המרכז, שביצע כבר תפקידים מאתגרים בעבר בהצלחה לא מבוטלת.