שרי הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיכו היום (חמישי) את ראש הממשלה יאיר לפיד לקבל החלטות בתרחיש של הסלמה בגבול הצפון בלי צורך לכנס פעם נוספת את הקבינט - כך אמרו בכירים ישראלים שהשתתפו בישיבה. השרים הסמיכו גם את שר הביטחון בני גנץ ואת ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט לקבל החלטות בתרחיש זה.

לצד זאת, ברק רביד פרסם בוואלה! כי ראש הממשלה לפיד אמר בסיכום הישיבה כי ממשל ביידן מנסה ללחוץ על לבנון לחזור בה מחלק מהערותיה כדי להביא להסכם על הגבול הימי לפי הנוסח המקורי שגיבש השליח עמוס הוכשטיין. "צריך להימנע מתרועות מלחמה. מנסים להביא להסכמות גם עכשיו", אמר.

עוד דווח כי ברקע הדיווחים כי הוא שוקל להטיל וטו על אישור ההסכם ראש הממשלה החליפי בנט לא הביע כל התנגדות להסכם ואף הזכיר כי התהליך החל בתקופתו. על פי שרים שהשתתפו בישיבה בנט הדגיש שמדובר בהסכם נכון וטוב ותקף את ראש האופוזיציה נתניהו על "התבטאויות חסרות אחריות" בנושא ההסכם.

בתוך כך, על פי הדיווח ראש המוסד דוד ברנע אמר כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה רוצה את ההסכם גם כן כי הוא מבין שהוא משרת את לבנון ואינו מעוניין במערכה צבאית עם ישראל בעיתוי הנוכחי. עם זאת, אחת מהערכות המודיעין שהושמעו בישיבה היתה כי אם לא יושג הסכם וישראל תתחיל את הפקת הגז באסדת "כריש" נסראללה עלול להורות על תגובה כיוון שכבר התחייב על כך פומבית.

מוקדם יותר, שר הביטחון, בני גנץ, ערך את הערכת המצב השבועית יחד עם הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף המבצעים. במסגרת ההערכת המצב, הנחה שר הביטחון את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון, הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה, נוכח ההתפתחויות במשא ומתן על הגבול הימי

בתוך כך, בכיר מהמועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר לוואלה! כי השיחות בין ישראל ללבנון על הגבול הימי "נמצאות בנקודה קריטית" אבל הממשל סבור כי ניתן עדיין להגיע להסכם. "שליחו המיוחד של הנשיא ביידן עמוס הוכשטיין ממשיך בשיחות אינטנסיביות עם הצדדים כדי להביא את המו"מ על הגבול הימי לכדי סיכום", אמר הבכיר האמריקאי. "הפערים הצטמצמו ואנחנו נשארנו מחוייבים להשיג הסכם ומאמינים שניתן להגיע לפשרה".

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה יאיר לפיד במהלך ''עלות השחר'' (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה יאיר לפיד במהלך ''עלות השחר'' (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

דבריו של שר הביטחון מגיעים על רקע המסרים המאיימים שנשמעו בשבועות האחרונים מכיוונו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. בנאום שנשא ביום שבת האחרון, אמר כי "הגשת הטיוטה מהווה "צעד חשוב ביותר". לדבריו, "עד עתה דיברו רק דיבורים בעלמא, וכל אחד היה יכול להבין משהו אחר. היום יש טקסט כתוב". נסראללה חזר על עמדתו, לפיה חיזבאללה יסמוך את ידו על כל החלטה של הדרג הפוליטי הבכיר בעניין זה: "זוהי משימת המדינה ואחריותה והיא זו שתישא באחריות - המדינה ומנהיגיה הם המחליטים לגבי האינטרס הלבנוני".

מוקדם יותר, הצהיר נסראללה כי "לישראלים ולאמריקאים יש מספיק מידע על חוזקת ההתנגדות שלנו, אנחנו לא חלק מהמשא ומתן, אך עינינו והטילים שלנו מכוונים לעבר כריש". הוא הזהיר כי "על ישראל להיזהר שלבנון לא תקבל את זכויותיה, זהו קו אדום. אם יכריחו אותנו להיכנס לעימות, אנחנו מוכנים לכך. לבנון עומדת בפני הזדמנות פז שלעולם לא תחזור על עצמה. בעזרת הפקת הגז ניתן לטפל בבעיותיה".