שר הביטחון בני גנץ שוחח הערב (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ותקף בחריפות את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו: "נתניהו ייתן לבן גביר להיות השר לבט"פ בשביל להבטיח את עצמו משפטית. אנחנו עושים את כל המאמצים למנוע את זה". 

גנץ העריך כי "יש אפשרות שנתניהו יקים ממשלה על בסיס קיצוניים, אפשרות שנייה שנקים ממשלת אחדות ממלכתית ורחבה, ואפשרות שלישית שנמצא את עצמנו בבחירות שישיות, שביעיות ושמיניות - טוב למדינה זה לא".

עוד הוסיף: "אני מסתכל על המפלגות היותר קטנות, כל מי שנמצא בשמאל הוא לא באחוז סכנה שלא לעבור. אנשים שנמצאים משם ימינה, איילת שקד ואולי אחרים - לא מתקרבים לאחוז החסימה ואני מניח שאלו קולות שילכו לפח".

בתוך כך, מוקדם יותר היום עלה גנץ לריאיון בגלי צה"ל בו הגיב בחריפות לטענות נתניהו על "הפקרת הבטחון": "ביבי השקרן הזה לא מסוגל להגיד שום דבר אמיתי. ביבי מסכן את מדינת ישראל. יש לציבור הישראלי עסק עם שקרן", טען גנץ. 

בפתח השיחה עם כספית ואלדד נשאל גנץ על הביקורת שהשמיע כלפי רה"מ יאיר לפיד וטען כי לא מדובר ב"ירי בנגמ"ש": "אני נותן כבוד רב ליאיר לפיד ואנחנו עובדים יחד בשיתוף פעולה מאוד גדול. אני לא נכנס לזה, אבל אגיד לכם שבסופו של דבר האג'נדה הביטחונית, גם מבחוץ וגם מבפנים, היא עניין מרכזי בבחירות הבאות עלינו לטובה אני מקווה. לכן, אני עבדתי איתו בשיתוף פעולה, ואני מאמין שנמשיך לעבוד בשיתוף פעולה בעתיד.

"אני חושב שהדרך היחידה לצאת קדימה היא לא בהכרח המפלגה הגדולה ביותר, ואני מנסה להסביר לאנשים למה המחנה הממלכתי בראשותי הוא הדבר שיכול לייצר פה איזושהי פריצה קדימה בצורה חוצת גושים בין ימין ושמאל. עם אג'נדה ביטחונית פנימית וחיצונית, אג'נדה ליברלית ומסורתית שמכבדת את כולם.

"אני לא יורה בנגמ"ש ואני לא תוקף אף אחד, ומבחינתי אם אפשר להקים ממשלה, אני הוכחתי בעבר שאני לא חוסם את האפשרות הזו, אני פשוט חושב שמבחינה פוליטית זה פחות סביר. יש לנו שני תרחישים להקמת ממשלה, ותרחיש אחד לסבב בחירות 7,6, ו־8. האפשרות הראשונה היא שנתניהו עם בסיס קיצוניים יקימו ממשלה שאני מאוד לא רוצה לראות אותה לטובת מדינת ישראל כולה. האפשרות השנייה היא שאני אקים ממשלת אחדות ממלכתית".

גנץ גם הגיב בחריפות על הדברים שהשמיע יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שאמר כי אם יקבל את משרד הביטחון "יהיו לו המון אלופים ותא"לים דתיים": "חברים, אוזנכם שמעו ואני ראיתי את זה מהצד. אלה דברים חמורים ביותר. אני לא מוכן לקבל בשם פנים ואופן שהתפיסה הדתית של מישהו קשורה לקידומו לא מפה ולא מפה. אנחנו לא עושים את המיפוי הזה בצבא".

הוא הדגיש: "הדבר הזה הוא מאוד חמור. ובסוף אני שואל את עצמי באמת משפחות של חללים חילונים האמינו פחות? מאיפה הדברים האלה מגיעים? אלה דברים חמורים שעומדים בפתחנו. נתניהו ייתן להם תפקידים בשביל לשמור על עצמו מבחינה משפטית.אלו דברים חמורים שאנחנו יודעים שמגיעים ועושים את כל המאמצים בכדי למנוע אותם. 

באופן תיאורטי, אם יהיה פרטנר אתה בעד הסכם עם הפלסטינים?
תראו, אני לא חושב שאפשר כרגע להגיע להסדר קבע עם הפלסטינים. כשאני מסתכל על המצב כרגע ועל מה שנראה בזמן הקרוב והריאלי אני חושב שרוב הישראליים לא רוצים לשלוט בפלסטיניים במובן של לנהל אותם וכולי. אני חושב שכל הישראליים לא היו רוצים לקחת סיכונים ביטחוניים על מדינת ישראל והקמתה של מדינת טרור על שולי הארץ. לכן, בסופו של דבר אני חושב שאנחנו צריכים לחתור להסדרת יחסינו עם הפלסטיניים תוך שמירה על האינטרסים ההיסטוריים שלנו, וגם על אינטרסים ביטחוניים כמו אחיזה בבקעה, בהתיישבות, ובצירי התנועה.

"אנחנו מדברים כרגע על צמצום הסכסוך - אנחנו לא רוצים להיכנס לסיטואציה בה יהיה עוד יותר בעייתי לפתור את הסכסוך. יש כאלה שרוצים וחושבים שיום אחד הפלסטיניים ביהודה ושומרון פשוט לא יהיו פה, אבל זה לא הולך לקרות. הדרך שלי היא דרך ריאלית ואני נמצא פחות או יותר בדרך בה בגין ורבין נפגשו. יש פה ישות פלסטינית בשטח שאנחנו צריכים להכיר בקיומה, ולעמוד בתיאום ביטחוני ואסטרטגי ככל שניתן, לעבוד בפיתוח כלכלי ולשמור על הביטחון שלנו בעצמנו. 

בהמשך עברה השיחה לעסוק בפיגוע הירי הרצחני בחברון לפני כיומיים. גנץ אמר: "ראשית אני רוצה להביע צער על אירוע הטרור הזה, ולגנות את מבצע הפיגוע שחוסל באופן מידי, ואת עופר כסיף שהסביר שזה לא אירוע טרור. אני כמובן מאחל החלמה לפצועים. אנחנו צריכים להמשיך להילחם בטרור. ונמשיך לעשות כל מה שאפשר בשביל להבטיח את הביטחון במקומות כאלה מורכבים עם עירוב אוכלוסין כזה גבוה". 

מה דעתך על איילת שקד?
"אני לא יודע אם היא קיבלה הבטחה או לא. אני מסתכל על המפלגות הקטנות ורואה שמי שנמצא בשמאל לא נמצא בסכנה לעבור. אני מקווה שמי שמצביע למפלגות הקטנות מימין יבין שרק המחנה הממלכתי יכול בסופו של דבר להקים פה ממשלה עם שני צדי הגוש.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM