הפרשן הצבאי טל לב רם שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על המתיחות הביטחונית ורצף הפיגועים בימים האחרונים והתייחס לתקרית בחברון, בעקבותיה חייל נשלח למחבוש לאחר שתועד מכה ומקלל מפגין שמאל: "יש הרבה מאוד שרלטנות באירוע הזה. אין ספק שהשטח בוער". 

התקרית בחברון: החייל שקילל את מפגין השמאל נידון ל-10 ימי מאסר
הלוחם מגבעתי העביר מכתב חרטה למפקדיו: "הבנתי את הטעות שלי"

בפתח הדברים לב רם התייחס לפיגוע הדריסה שאירע הבוקר בבנימין ושיבח את התנהלות השוטרים במהלכו. "צריך לתת שאפו גדול על דרך הפעולה של השוטרים בשטח. הם גם איתרו וגם זיהו את הרכב וידעו לרדוף אחריו ולא לאבד מגע בכדי שלא יוכל להמשיך ולבצע פיגועים", אמר. 

לב רם הסכים שנראה כי הופקו לקחים מפיגועי דריסה קודמים: "לגמרי. הרי פיגוע תמיד מתחיל בהפתעה והשוטרים במקרה הזה פשוט עשו את מה שהם צריכים לעשות ובצורה מושלמת. לגביי הפיגוע אתה רואה את קור הרוח של המחבל ואתה מבין שהיה לנו כאן מזל גדול על הדרך שבה הפיגוע תוכנן ובוצע. אין ספק שהשטח בוער". 

לב רם אישר כי גם המחבל הזה היה עם רישיון עבודה והוסיף: "זה עוד מדד לזה שמשהו מתרחב, קורה, ומבעבע מתחת לשטח זה שכול פעם אתה רואה שיש אבולוציה ומשהו משתנה. פעם זה גוב האריות, פעם זה בודדים, פעם זה דריסה, פעם זה ירי. לגבי הגילאים אתה רואה פתאום גילאים מאוד מבוגרים גם, ולא רק צעירים. יש גם בעלי משפחות. נפל הפרופיל. המחיר הכלכלי והמשפחות לא שיחקו ולא שינו שום דבר".

בהמשך התייחס לפעילות כוחות הביטחון במזרח ירושלים ואמר: "אני אזהר מצו האיסור פרסום, אבל כן יש פיגוע לא פתור ויש דברים שיכולים להימשך זמן מה עד שפותרים אותם וקצה החוט המודיעיני נסגר. הכיוון היה כל הזמן שאותה החוליה שהניחה את המטענים בפיגוע בירושלים יצאה מהשכונות במזרח ירושלים. נדמה לי שזה קשור לזה, אבל נחכה שיהיו תוצאות ונוכל לבשר על איזשהו הצלחה".

התקרית בחברון: "באירוע הזה יש הרבה מאוד שרלטנות"

לסיום התייחס לב רם לתקרית בחברון בה חייל נשלח למחבוש לאחר שתועד מכה ומקלל מפגין שמאל: "אגיד את זה בצורה הכי ברורה: גיבוי של מפקדים לחיילים נמדד באירועים שבהם החיילים מרגישים סכנת חיים. באירוע הזה יש הרבה מאוד שרלטנות, באופן מכוון מערבבים בין דין משמעתי פיקודי אל מול טענות שיש כאן מחטף של הפרקליטות".

"אני חושב שלא ראוי להזכיר את שמו של המג"ד. גם הטענה שהוא נשפט רק בגלל שאמר שהוא תומך בן גביר זה גם פייק ניוז. הרי בסופו של דבר, הכלי המשמעתי פיקודי, נועד למפקד על מנת לאכוף משמעת ביחידתו. באירוע הזה חיילים אינם ילדים, וכשהם לוקחים נשק ביד יש להם אחריות. הם לא בחוקי הרחוב של הג'ונגל ברחוב הישראלי.

"אני אגיד עוד דבר: גם אם הוא נשפט, וגם אם הוא נכנס - מי שהיה מפקד שלח למאסר את חייליו. לא הפסקנו לחבק אותם אחרי זה, ולעיתים נוצרו איתם קשרים לכל החיים. לפעמים אפילו הם הבינו שזה היה צעד חשוב בתהליך, לפעמים זה היה נדרש לתהליך שלהם. להגיד שזה רק בגלל שהוא אמר שהוא תומך בבן גביר זה לא להציג את האמת. לא משנה מה אמר ואם זה מוגזם או לא מוגזם - יש מידה של שרלטנות להתערב בכל החלטה פיקודית ולנסות להפעיל לחץ". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM