יומיים לאחר פרסום תחקיר צה"ל על התקרית בה נהרגה בשוגג נערה בת 16 ככל הנראה מאש צה"ל במהלך חילופי אש עם מחבלים בג'נין, מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, התייחס לאירוע וגיבה את הלוחמים. 

"הפעילות בג'נין חסרת תקדים, העסק הזה רותח ומבעבע"
במג"ב מגיבים לביקורת של בכירים בצה"ל לאחר הירי בנערה הפלסטינית: "קביעות פזיזות"

"לחימה בשטח עוין כפי שראינו לאחרונה בגזרת ג'נין, מלווה לעיתים בערפל הקרב. בתוך כך, אנחנו מחויבים לקבל החלטות תחת אש ובפרק זמן קצר. משמר הגבול הוא חיל מקצועי שמתחקר לעומק כל אירוע מבצעי. וכך גם בוצע בשיתוף עם צה"ל באירוע האחרון בגזרת ג'נין בו פעלו הלוחמים תוך סיכון חיים ממשי", אמר ניצב כהן בפתח דבריו.

בהמשך, התייחס גם לממצאי התחקיר ואמר: הבעתי בנחרצות וללא סייג את הגיבוי והתמיכה ללוחמים שלנו. ברוח המונדיאל, אני אומר שלנו אין VAR, אין לנו את היכולת להסתכל דרך המסכים ולהחליט מה נכון או לא נכון. אני קובע, שבתחקיר שהוצג לי שעות קצרות לאחר האירוע, הלוחמים שלנו פעלו במוסריות, בערכיות, באומץ, בנחישות והצילו חיי אדם ועל כך אני מצדיע להם".

פעילות צה''ל בג'נין (צילום: באדיבות דו''צ)
פעילות צה''ל בג'נין (צילום: באדיבות דו''צ)

כאמור, על פי התחקיר הראשוני יש סיכוי שהנערה נפגעה בשוגג מירי כוחות צה"ל, ובצה"ל מעריכים כי בסבירות גבוהה היא נפגעה מאש הימ"ס בשוגג. ככל הנראה, אחד הצלפים זיהה שתי דמויות על הגג ולטענתו אחת הדמויות הייתה נראית כחמושה. בדיעבד רק לאחר מכן התברר שנערה נפגעה על גג בית.

במקרה הזה ההערכה בצה"ל היא שהנערה זוהתה ליד חמוש או זוהתה בטעות כחמוש ובוצע לעברה ירי. על פי ההערכות היא תצפתה על הכוחות וצילמה אותם. על פי רוב ההערכות היא הייתה בסמוך לחמוש, אך בכל מקרה סבורים כי הירי לעברה היה בשוגג. בצה"ל לא סבורים שהנערה נשאה נשק אבל התחקיר מעריך כי יש סיכוי גבוהה שעמדה סמוך לחמוש. 

ראש הממשלה יאיר לפיד הביע צער על מותה של הנערה במהלך פעילות למעצר חשודים בטרור בג'נין ושלח את תנחומיו למשפחתה. רה"מ לפיד הדגיש כי התחקיר שפורסם ראשוני בלבד, וכי כוחות הביטחון ממשיכים לתחקר לבירור נסיבות האירוע. לפיד ציין כי מדינת ישראל תמשיך לפעול לסיכול טרור וללכידת מחבלים בכל מקום שיידרש, זאת תוך שהוא סומך על לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון שבעת פעילותם, גם המורכבת ביותר, הם עושים וימשיכו לעשות את המירב על מנת למנוע פגיעה בבלתי מעורבים.