בהסכם הקואליציוני שנחתם היום (רביעי) בין הליכוד לעוצמה יהודית ושנוגעים למשטרה ולהסדרת "המשמר הלאומי הישראלי", הוסכם כי "יש לנתק את מג"ב מהמשטרה ולהפכו לשירות עצמאי בדומה לשב"ס".

הכנסת הכריעה: "חוק בן גביר" עבר בקריאה שנייה ושלישית
"אתם התנגדתם": יועמ"שית הוועדה לחוק בן גביר נגד היועמ"שית לממשלה

הסיכום בין המפלגות שונה מדרישתו הראשונית של השר המיועד איתמר בן גביר, לפיה יש לנתק רק את מג"ב יו"ש לטובת חיזוק האכיפה בנגב. משמעות ההחלטה היא שינוי משמעותי בסדר הקיים לפיו משמר הגבול וכל יחידותיו יופרדו מהמשטרה וצה"ל ויכפפו תחת השר הממונה.

 

יעקב שבתאי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יעקב שבתאי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מדובר בהחלטת ממשלה שתתקבל בתוך 90 יום מהקמתה כחלק מהסדרת המשמר הלאומי הישראלי שהוקם בממשלה הקודמת, על מנת לשפר את ניהול המערך ולאפשר לשר המיועד לקבוע את מדיניות המשמר וניהול הכוחות בזמן חירום.

עד כה, משמר הגבול היה כפוף ישירות למשטרת ישראל, ומג"ב איו"ש בעיקר עסק במחסומים, הפרות סדר ושיטור באזור יהודה ושומרון ונוהל על ידי מפקד פיקוד מרכז בצה"ל. השר המיועד בן גביר ביקש לקבל את הסמכויות על מג"ב איו"ש נתקלה בהתנגדות חריפה מצד צה''ל והרמטכ"ל אביב כוכבי שהביע את התנגדותו למהלך בשיחה עם רה"מ המיועד נתניהו.

הוצאת מג"ב מהמשטרה, הסדרתו כזרוע אכיפה נפרד והכפפת מפקד מג"ב למדיניות השר תאפשר לבן גביר לקבוע את סדרי העדיפויות של מג"ב ובמידת הצורך ניוד כוחות באזורים שונים ברחבי מדינת ישראל. המשמר הלאומי הישראלי שהוקם בשנה האחרונה תחת ניהול מג"ב גייס מאז הקמתו ועד היום כ-200 לוחמים ואייש 50 תקנים פיקודיים זאת במסגרת היעדים שסוכמו בין השר לבט"פ היוצא עמר בר לב לבין המפכ"ל קובי שבתאי. מהמשטרה החליטו שלא להגיב ולא להתייחס לכל האמור לעיל.

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר (צילום: ללא קרדיט)

בתוך כך, דווח בחדשות 12 פורסם ציטוט של גורם בכיר בפיקוד המשטרה שתקף בחריפות את העברת מג"ב לאחריות השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר. "העברת כל מג"ב מהמשטרה לאחריות השר בן גביר כמוה ככריתת יד ימין של משטרת ישראל. לכן אם יהיה משהו שיגרום למפכ"ל שבתאי להתפטר מתפקידו, זה מימוש הסעיף הזה בהסכם".