התביעה הצבאית הגישה היום (שני) כתב אישום נגד טוראי בנימין פנטיהו, לוחם מעברים המשרת בחיל המשטרה הצבאית, בגין עבירה של המתה בקלות דעת. מכתב האישום עולה, כי בתחילת חודש ינואר ביצע החייל פעולות בנשק שבסופן נורה כדור שגרם למותו הטראגי של רב"ט ברוך כברתה ז"ל. בנוסף מיוחסת לחייל עבירת הדחה בחקירה לאחר שניסה להניא חייל אחר מלמסור פרטים על אירוע הירי.

עם הגשת כתב האישום הוגשה בקשה למעצרו של החייל עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו. בשלב זה, בהסכמת ההגנה, הורה בית הדין הצבאי על הארכת מעצרו של החייל עד ליום 1 במאי 2023. כתב האישום הוגש לאחר שנערך, לבקשת ההגנה, הליך שימוע, במסגרתו נשמעו טענות ההגנה. 

ועדת החקירה מצאה כי גדוד ארז של המשטרה הצבאית מקיים פעילות מבצעית באופן מתמשך ורציף ואמון על אבטחת מספר רב של מעברים בעוטף ירושלים. הגדוד עומד במשימותיו המבצעיות בהצלחה וניכר כי קיימת ביחידה תרבות צבאית תקינה. יחד עם זאת, הועדה מצאה פערים בהתנהלות היחידה ומפקדיה בכל הקשור לאכיפת נהלי תנועה ללא מחסנית בנשק במחנה הגדודי ופערים מערכתיים נוספים, אשר יש להפיק מהם לקחים שיוטמעו בכלל יחידות צה״ל.

בסיכום הצגת הממצאים, הרמטכ״ל ציין כי התרשם מתחקיר יסודי, מעמיק ומקצועי שהתקיים הן בוועדת החקירה והן בדרג הפיקודי. הרמטכ״ל קיבל את המלצות ועדת החקירה וקבע כי מדובר באירוע חמור של עבריינות בנשק בו איבדנו לוחם שלא לנוכח פני אויב. הרמטכ״ל הנחה על מימוש לקחי התחקיר באופן יסודי ולקיים מאמצי הטמעה בכלל יחידות צה"ל ובקורסי הפיקוד.

כמו כן, מאחר ולא נמצאה אחריות ישירה של מי מהגורמים הפיקודיים בגדוד, בהמלצת ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, החליט הרמטכ"ל על שורה של צעדים פיקודיים בשל האחריות הכללית של המפקדים בגדוד. מפקד הגדוד וסגנו ננזפו פיקודית על ידי ראש אגף כוח האדם.

עו"ד ליקול טמסוט, המייצגת את משפחתו של ברוך ז"ל מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מסרה: "המשפחה עדיין כואבת ובוכיה את מותו הטארגי של יקירם, ברוך ז"ל, במיוחד כעת, בתקופה של יום הזיכרון. היא ציינה כי המשפחה שבעת רצון מהחלטת הפרקליטות הצבאית להגיש כתב אישום על המתה בקלות דעת, והיא תעקוב אחר ההליך הפלילי על מנת לעשות ככל יכולתה להביא למיצוי הדין מול הנאשם. בני המשפחה סיפרו ברוך היה ילד טוב לב, חייכן שהשאיר חותם על כל אחד שהיה לידו, היה תמיד מוקף בחברים ובני משפחה ועשה הכל כדי לשמח את הסובבים אותו. גם ביחידה היה אהוב על כולם, ואפילו הומלץ לצאת לתפקידים פיקודיים לאור הצלחתו. כל אלו, נקטעו בטרם עת עם מותו".