מאות ואולי אלפי פלסטינים, ללא אישורים כדין, מועסקים בישראל בשל מחדל חמור בתקשורת בין מקבלי ההחלטות לגורמי האכיפה, כך נחשף בימים אלו בפני מעריב. פשוטו כמשמעו אחרי שניתנה החלטה לכאורה מקלה ועם הגבלות בחובה, המסרים לא הועברו כנראה נכונה או הובנו בצורה הראויה.

על אף המחלוקות: כך סייעה ארה"ב להצלחת מבצע חילוץ החטופים | דיווח
הציל חיים ב-7 באוקטובר, ונפל במבצע לשחרור החטופים: "פעל בגבורה עילאית"

נכון להיום מותרת הכניסה לישראל רק לפלסטינים שמחזיקים ברשותם שתי תעודות. תעודה אחת הונפקה להם בעבר במסגרת מתן האישורים הרגילים לאחר ביקורת שב"כ ופיקוד מרכז וההיתר השני הינו מהווה אסמכתא לאישור המוחרג והוא מוגדר תחת סעיף מטרת ההיתר כ"מעבר מיוחד". 

היתר הכניסה החריג (צילום: ללא)
היתר הכניסה החריג (צילום: ללא)

לעיקרו של עניין כל פלסטיני שנכנס לישראל, בימים אלו, חייב להחזיק ברשותו שני אישורים, הראשון שהיה ברשותו עוד בטרם אירועי ה–7 באוקטובר והשני המתייחס להיתר המיוחד. פלסטיני עם אישור אחד בלבד, משמע שמדובר בשוהה בלתי חוקי (שב"ח) שאינו מורשה לעבודה בישראל.

את הפרט הכל כך משמעותי ואקוטי הזה רבים מגורמי האכיפה לרבות מג"ב ומשטרה לא יודעים או לפחות לא ידעו עד לימים האחרונים וכמות לא מבוטלת של פלסטינים נותרו בישראל גם אחרי שנבדקו על ידי גורמי הביטחון השונים מבלי שעלה לכאורה כי מדובר בשב"חים.

נציין, כי בעוד המדינה באמצעות ועדה מיוחדת קיבלה החלטה לאפשר כניסה מבוקרת של פלסטינאים לעבודה בישראל, תוך שימת דגש על מספר המורשים להיכנס וכן על סוגי התעסוקה שאושרה לקלוט אותם, פלסטינים רבים ניצלו את ההזדמנות, והגיעו לתחומי המדינה. חלקם חזרו למקומות העבודה הקודמים שלהם ואחרים מחפשים את פרנסתם בכל אמצעי, כשהם נעדרים באישורים המתאימים ומשכך שהייתם והעסקתם בישראל אסורה.

תיעוד מרגעי המראת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה מרצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

מסתבר, כי בעקבות הטבח הנורא ואירועי ה–7 באוקטובר התקבלה החלטה גורפת לאסור כניסת עובדים פלסטינים לתחומי מדינת ישראל, תוך תגבור מאסיבי של כוחות הביטחון בעיקר באזור המעברים. 

נציין, כי במסגרת זו התקבלה ההחלטה לפיה כל האישורים שהונפקו לכאורה לפלסטינים שאושרו בעבר לתעסוקה בישראל מוקפים והם לא ברי שימוש עד להודעה חדשה. במשך קרוב לחצי שנה הייתה אסורה הכניסה על פלסטינאים לתחומי המדינה, ללא שום סייגים או הקלות וכל פלסטיני שנתפס בשטח המדינה נעצר ונפתח נגדו הליך פלילי.

יתרה מכך, במג"ב ובמשטרה הגבירו את פעילות האכיפה לרבות כנגד המסייעים, המלינים והמעסיקים עצמם, במטרה למנוע ככל שניתן שיתופי פעולה וכניסה של פלסטינים לישראל בניגוד לחוק.

בהמשך כאמור התקבלה ההחלטה לאפשר כניסה מבוקרת של כ–40 אלף פלסטינים שהכלכלה בישראל כביכול נחוצה בפעילותם. בהמשך לאותה החלטה נקבע כי מאחר והמינהל האזרחי הנפיק לכאורה את אישורי השהייה ותעסוקה לאחר שכל אחד מקבלי ההחלטות בחן כל דורש אישור לגופו ואישר את כשירותו, לאשר לכאורה במסורה, כניסתם של אותם פלסטינים חריגים ולאלו הונפקה תעודת מעבר מיוחד שתקפה רק בהיצמד אל התעודה המקורית הראשונה. 

אלא, שבמשטרה ומערך האכיפה לא הועברה ההנחייה בצורה ברורה וכך קרה שברבים מהמקרים נבחנו פלסטינים שנכנסו לישראל מבלי שאומת כי ברשותם שני אישורים כפי שנדרש כיום.

"לא ידענו על אישור מעבר מיוחד. בדקנו עשרות ואולי מאות פלסטינים חלק מהם שחררנו אחרי שהציגו בפנינו אישור תעסוקה ושהייה. עכשיו ניאלץ לחפש אותם כי אנחנו מבינים שיש כאן טעות", אמר למעריב גורם באכיפת החוק. גורמים במינהל האזרחי ציינו בפני מעריב כי ההנחייה החדשה הועברה בצורה ברורה וחד משמעית ועל כן יש לפעול על פיה בלבד.